Snön drog in över Örebro för sisådär en trekvart sen!
Nu är det vitt i luften och moddigt på stan, mitt i Hindersmässomarknadens första dag!
Folk pulsar runt mellan marknadsstånden och blir mer och mer att löikna snögubbar.
Inte ett dugg ball, och inte ser man mycket grus heller…
Här har det snöat sedan tidig morgon och skåningarna kasar hit och dit, så har vi problemet med alla lastbilschaufförer som kommer utifrån som tror att det är sommarväglag bara för att bilen väger mycket, IDIOTER. Över 100 avåkningar här i skåne under dagen, musikskolan inställd för att det snöar men vad är detta. Hade man haft samma inställning i norrland så hade allt haft stängt efter 10cm med snö!!!! Visst det yr en del man va fan kör efter underlag och förutsättningarna. Men man kanske ska vara glad att några åker i diket då blir det färre dårar kvar på vägen:)
Undrar vad som hänt oss svenskar?
Förr när det snöade så här “normalt” höjde ingen på ögonbrynnen?
Nu fylls nyheterna på TV av snökaos mm fast det inte är nåt märkvärdigt.
Har vi glömt normala vintrar, när man pimplade abborre varje vinter i minus 10-17minus, och första istävlingen var första november varje år på 80-talet?
Ja vad vore livet utan massmedia?som blåser upp allt som om domedagen vore här, tur att man tar det med ett leende och förundras över människans drift att överdriva naturliga saker på vår planet.
Jo, vi som varit med ett tag vet ju hur det kändes vid barndomens vintrar när man pulsade i snö högt över knähöjd och isen låg till första maj.
Men är man född på 70-80-talet så har man nog inte riktigt samma perspektiv på vintern, vi har ju varit bortskämda. Första minnet av en riktig mildvinter är för mig 1979 eller -80, då jag plockade finfina kantareller dan före julafton.
För ett par-tre år sen hittade jag blåmusseroner på nyårsdagen!
Vi svenskar har blivit allt för vana vid att ha milda vintrar utan snö så när det blir långdraget som nu då hörs många protester och allt för många gör fel när bilen börjar sladda på vägen.
Kan inte precis påstå att snön igår var det allra bästa med mitt arbete men det var iaf intressant att köra på små grusvägar som inte blivit plogade. Ett vitt hav utan några exakta riktlinjer som visade gränsen mellan väg och dike:)
Tänk att få lyssna på det här ljudet igen.
Längta kan man ju:)
http://www.rainymood.com/
Jag har lyssnat på regnet och drömt mig bort från meterdjup snö och 20 minusgrader till ett gammalt fiskeläge i Norge i juli månad där jag låg och lyssnade till regnet som trummade mot plåttaket. Man hade spikat upp tjärpapp på väggarna för att det inte skulle blåsa in. Toaletten var över en stock under bryggan och det fanns gott om fisk. Kommunen hette Traena och ön där vi hälsade på goda vänner hette Sanna. En underbar vecka.
Jag drömmer mig också bort när jag läser om din underbara resa och upplevelse i Norge.
Ligger det i norra Norge?
Har du några foton från din resa?
Så man kan drömma sig bort ännu mer:)
Jag har en drömresa, som tyvärr inte har blivit av än, och det är till Bunes strand (Lofoten).
På löpet i går “Polar kyla över hela landet” Jaha vist vi hade -14 i morse men polarkyla innebär väl åtminstone -35. Mycket dravel i massmedia som svampstaff skriver men jag måste nog säga att det är mycket länge sedan det var så här lång period med snö och kyla i Öresundsregionen. Det var kallt och mycket snö 79-80 och det var kaos på Österlen men inte här. Hörde en forskare på radio som blev tillfrågad om den globala uppvärmningen angående det aktuella väderläget. Han menade att sådana här vintrar är fullt normalt och att de inte påverkar synen på uppvärmningen och dess följder. Ja inte vet jag men nog måste glaciärerna och snötäcket i fjällen och alperna påverkas och nog måste väl medeltemperaturen i statistiken påverkas men som sagt inte f-n vet jag hur det går till i verkligheten!?
Nog är det kallt alltid för att vara så här långt söderut.
Vi hade -23 i natt, brrr.
Jag upptäckte i morse att rådjuren inte hade klarat av att tugga i sig potatisen som jag lagt ut. Trots att den var sönderdelad.
Så ikväll så får de kokta potatisar.
Norge är fantastiskt!
För den som har tid och tålamod med den (ofta) långsamma servern, har jag en bildsvit från vår resa till Saltstraumen nära Bodø i somras, några mil sydost om Lofoten: http://swefungi.se/bilder/#home
Det är bara att klicka på första bilden för att bläddra vidare.
Jag ska upp till min ö Leka, i år igen.Har varit där 12år och ön ligger en bit ut i havet söder om lofoten, den kallas sagoön eller ön där barnarovet skedde på 40-50-talet då en 3-årig flicka blev tagen av en havsörn och uppflugen 1200 meter på fjället, där örnen tappade henne.Hon klarade livet och vi var på en föreläsning av henne själv där hon berättade hur hon såg husen från örnens klor.
Nordnorge slår det mesta vad beträffar tjusighet och artrikedom av fisk, har man en gång varit där är man för evigt fast.
Äntligen har jag varit ute i vår skärgård nere vid Skintebo Amundön och gått en bra bit ut på isen. Underbar dag, sol -12 grader.
Norge är härligt, var på späckhuggarsafari år 2000 med Anneli Utters naturresor i Lofoten. Underbart vackert :D
Underbar tystnad när man til slut va helt enamen därute.
Här har det oxå snöat inatt!
Men temperaturen har gått från -12 till -6, så det är inte lika kallt om tassarna.
Igår var jag ute i Sörbyskogen och beundrade det vackra vinterlandskapet, men kallt som sagt… första två timmarna frös jag om fötterna, sen ökade jag takten och blev varm, men då var det värre med framtassarna….
Nä, det är inte skönt med vinter, men när solen skiner måste jag ju bara ut…
Nu är det sånt där vitt skit i luften igen och till råga på allt så är det styv kuling och det är inget kuligt alls:( Visserligen bara -3 men jag vill inte gå ut, fy usch och elände, tur att man inte behöver ut och köra bil för nu kasar Skåningarna i diket igen.
Jodå samma väder i Nerike! Ganska milt och skönt i lä, men oj vad det far vitt i luften när man kommer i vägen för blåsvädret!
Jag har varit ute i det, och tycker nog att det ser värre ut än vad det är, om man inte är rädd för att bli lite snöpudrad förtståss.
Bilar och bussar har svårt förstår jag för det är moddigt och snön yr och bildar drivor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.