Var en sväng i skogen och på landet igår, inte mycket till svamp i de snötäckta vidderna. Jag har några ställen där det är gott om skinn och tickor men marken är väldigt stenig där och med några dm med snö så avstår jag från detta riskabla företag och håller mig till småvägar och stigar. Börjar med tre bilder på det skånska landskapet på hemväg i solnedgången. Som en ensam cowboy ridande in i solnedgången och en förströdd blick över axel för att se om månen är med mig på färden:)
Serie 3. Många var de, hade det varit mildväder så hade det blivit flera korgar, ett nytt ställe. Här har jag tänkt stanna flera gånger på väg till ett av mina säkra ställen där de i höstas hade brötat runt med maskiner, kalkat, gallrat och förstört så det var trevligt att hitta detta lovande ställe. Bild ett Ostronmussling, bild 2 gamla svaveltickor och 3an klibbticka.
Serie 4. Ett lärkträd av stort format, i brösthöjd minst 4m i diam och en bra bit över 20m hög, det står ett 20tal i nästan samma storlek här, får kolla efter lärksopp i sommar. Bild 2.Innanför grinden och den över 2m höga stenmuren som sträcker sig några km finns landet äldsta dovhjortsstam, troligen hittagen från Tyskland under 1600talet, marken tillhör Vrams Gunnarstorps slott. Vore mycket intressant att inventera detta område då det betats i så många hundra år av hjortar, något liknande finns ju inte i vårt land.Bild 3 en platticka i vinterskrud.
Hej Jan A, Uppsala, ja så klart, i omkrets. Har aldrig kameraväska men däremot svampkorg:)och så famnar jag 184cm så det brukar gå hyfsat bra när träden är grövre än så. Men ett snöre skall med tagas hädanefter, det tar ju ingen plats.
Det kan nog vara rätt skönt ibland att ha granskogen tät och trygg runt sig när vinden tar i, det kan bli rätt dragit om öronen i det öppna landskapet ibland. Men jag trivs bra här, har ju flytt det tunga småländska höglandet för de öppna och fria vidderna:)
Tack Irene, kan stämma rätt bra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.