Hur gör ni med alla era svampbilder ?
Mina har legat i en mapp från A till Ö (2006- 2009 )och jag började med ett försök att samla kremlor, riskor, vaxingar e.t.c i varsin mapp men har givit upp, så tidsödande.
Vore tacksam för förslag hur man bäst skall spara dem, det enda jag vet nu är att jag skall börja på en ny mapp från och med i år men vill få tips på bra system.
Tack på förhand ifrån en ” uppgiven ” bildsamlare :))
Ja du Lena det tar lite tid och jag vet faktiskt inte hur man skall sortera bilderna om man inte döper dem. Själv har jag 2 mappar (med svamp) förutom ursprungsmapparna. En med de stora orginelbilderna och där är de döpta efter arter, plats och datum och ligger i undermappar en för varje art och likadant med mapp nr.2 där alla “småbilderna” ligger sorterade på samma sätt.
Så det är väl bara tålamod som gäller och att ta sig tid varje överföring från kameran till datorn att då sortera med en gång.
Jag skulle nog använda en databas. Då kan man lägga in information så som det svenska namnet och vetenskapsnamnet plus en massa annat. Bildfilerna döps till något vettigt. Kan vara så enkelt att enbart ha ett serienummer eller vetenskapsnamnet plus ett serienummer om man har flera bilder på samma typ av objekt. Sen via databasen blir det enkelt att hantera bilderna. Denna databas kan också samtidigt hantera alla bilder som man har. Det är bara lägga in rätt typ av sökbegrepp. Om det inte finns en sådan databas kanske ett framtida projekt för någon här på svampguiden? Det behöver inte bli så märkvärdigt.
Jag har kommit på att det inte är lönt att sortera bilderna i olika mappar, utan bara nöjt mig med att lägga in dem i en ny mapp för varje år.
För att hitta de bilder jag söker, har jag siktat på att lägga till artnamn och fyndplats i filnamnet, efter löpnumret som kameran skapat. Då hamnar bilderna i den ordning de har tagits och blir lätta att följa under årets gång. För att sortera bilderna sedan, behövs ingen specialkonstruerad databas. Datorns egen sökfunktion räcker för mig.
Tack för era tips, Irenes förslag verkar lättast att genomföra, jag måste få en bättre överblick av bilderna.Nu har jag iaf. städat bort, suddiga foton, dubletter m.m och säsongens bilder skall jag märka med växtplats och annat som kan vara av intresse när jag lägger in dem.
varför inte bara lägga in dem i mappar med vetenskapligt släktnamn,jag gör så och har inga som helst svårigheter att hitta rätt bland bilderna, där går det ju också om man vill att lågga till var svampen är hittad osv. under varje svampbild.
jag har allt i en huvudmapp på skrivbordet som jag kallar svampbilder a-ö
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.