väl hemkommen efter 4 timmar i skogen med 7 kg kantarell och 10 kg karl johan provade jag att ringa en grönsakshandlare/grossist för att sälja. men han hade redan köpt och då betalt 150 danska kronor kg för kantarell och 75 danska kronor för k johan.
nu provar jag med någon av torghandlarna i stan i morgon, så får vi se vad som händer. man kan ju inte äta hur mycket svamp som helst.men de små kantarellerna behåller jag själv plus att jag hyvlar och torkar de allra största k johan hattarna.
skriver detta då det kanske är intressant för någon som också vill sälja svamp. fick så 75 dkr kg för kantareller och de såldes slut väldigt snabbt på torget för drygt 200 kr kg så där sålde jag för billigt. k johan trodde torghandlarn inte gick att sälja så han fick dem i komission till att sälja för 100 kr kg med delning av intäkten till mig och alla 3 kg blev sålda. 350 dkr skattefritt plus att jag har kvar 2 ggr så mycket svamp. tycker jag är ok
I Bjärnum (Skåne) finns det en Italiensk familj som kommer hit varje år och köper upp Karljohan. De ger inte mer än 20-25 kronor/kilot och då skall de vara rensade från all smuts. Funderade ett tag på att sälja min svamp ett tag, men efter att ha sett vilka priser man kan få för svampen så behåller jag ta mig sjutton den själv. Folk blir ju blåsta av dem….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.