I Värmland hör man titt som tätt om förstörda naturvärden av miljöcertifierade skogsföretag. Som i bifogad artikel från en värmlands tidning. Hur ser det ut i resten av Sverige? På forumet finns ju nästan hela Sverige representerat…
http://nwt.se/torsby/article651136.ece
Här förstörs det också!
http://www.norrteljetidning.se/nyheter/artiklar/id/13864
Här i HBG har politikerna beslutat om en ny “multiarena”, vi har problem med föroreningar i luften i staden, var lägger man arenan då? Jo på Olympia området där man har de största luftproblemen!! Nu har man beslutat om ett nytt konferenshotell, var lägger man det? Jo nere i centrum, där man har de näst största luftproblemen. Sedan bygger man en stadsmotorväg som ringled och nya anslutningar till E4/E6an. Det är där ute som vi “andra” vill ha både arenan och hotellet men inte f-n lyssnar de på oss:((( GRRR
“Multiareonor” är tydligen nåt politiskt mode nu!
Här i Örebro var det ett vackert natur- ängs- och hästbetesområde som var hotat.
Området har rikt djurliv med hare, rådjur, räv, rikt fågelliv där jag bl a sett gröngölingar och jagande falkar. Området används för olika idrotter och friluftsaktiviteter som inte skadar naturvärdena.
Nu ville några politiker och arenasportlobbyister att driva igenom ett bygge av en multiarena ute på dessa ängar.
Det senaste budet från ansvarig kommunpolitiker är att området ska bevaras som natur- och kulturområde. En bilväg ska byggas genom en del av området, men i övrigt ska det bevaras och ingen multiarena ska bli av.
Bilvägen försvarar man med att den “avlastar centrala Örebro” och ska leda till mindre avgaser i centrum.
Vete 17 om jag tror det blir så, där bilar får köra kör dom, och det verkar tvärtom bara bli mer och mer trafik ju mer vägar som byggs.
Men varför tycker inte “JAS” det är bra med arenor i centrala stan? Där förstör man väl ingen natur? Fast jag känner inte till geografin i Helsingborg å andra sidan…
Inga arenor i staden, inga kontor eller för den delen, butiker och bostäder för en levande stad. Mer trådbussar och spårvagnar, arenor, badanläggningar och konferenslokaler utanför staden med parkering under anläggningarna sk. Park & Ride med gratis biljetter på de kommunala miljövänliga kommunikationerna med många och täta avgångar.
Mer handikappsvänlig stad och anläggningar.
Där jag/vi vill lägga multiarenan mm. är det åkermark som ligga mellan E6/4an och stadsringledsmotorvägen så jag/vi tycker inte den är lämplig som mark för födoämnesproducent!
Där fick du ett svar BO;)
Visst, håller med dig om såna byggen sker på bekostnad av bostadsbyggande i centrala stan.
Åkermark som redan naggats i kanten av motorvägar brukar ju bara stå och växa igen och ligger det riktigt illa till är de ju knappt nåbara för nån typ av fritidsaktivitet, så javisst, det du säger stämmer säkert för Helsingborgs del.
Det område här i stan som jag associerade till är oxå delvis igenväxande åkermark, men även beteshagar som har både flora, fauna och kulturvärden som bör bevaras. Funkar utmärkt för icke-arena-krävande idrotter, ridsport, där finns ridstigar-vägar som oxå är trevliga vandringsstigar och där finns oxå ett område där det bedrivs ekologiskt trädgårdsmästeri.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.