Hittade denna på nätet, det finns en lite exklusivare modell där det finns uttag för USB-kamera kosta en 500hundigr extra. Men är detta något att ha, jag vet ju inte ett smack:).
Modernt binokulärt mikroskop med fantastisk optik. Planakromatiska objektiv och extra-widefield okular ger skarp bild och stort synfält.
Den ergonomiska designen gör det bekvämt att använda. Invinklad objektivrevolver. Smidig inställning av pupillavståndet, samma som på stereoluppar. Skyddsjordat med transformator i foten.
Fabrikat: Sagitta.
Okular av extra-widefield typ: 2 st 10x, öppning 20 mm.
Objektiv: Planakromatiska 4x, 10x, 40x, 100x.
40x och 100x har fjädrande fäste.
100x kan användas med olja. Större bild
Förstoring: 40x, 100x, 400x och 1000x.
Abbekondensor 1,25 NA, som är justerbar i höjdled.
Med irisbländare, filterhållare samt blå- och opalfilter.
Korsbord (Preparathållare) med mm-skalor med nonie.
Vertikala justerskruvar. Hela bordet flyttas i ena ledden.
Lampa: Halogen 6 V, 20 W (Art.nr: 62261).
Steglöst justerbar ljusstyrka.
Säkring: 0,5 A (Art.nr: 62262).
Mått: Höjd 41,5 cm, bredd 21,5 cm, djup 36 cm.
Dammskydd och immersionsolja medföljer.
Vikt: 8,8 kg.
Garanti: 5 år.
Jag tycker det verkar som om det har allt du behöver. USB-uttag borde kollas närmare, det måste betyda att det finns en optisk sond inbyggd som gör det möjligt att se bilden på en dator. Då gäller det vilken upplösning man får.
Om inte det funkar som jag tror, så är ett trinokulärt mikroskop nästan nödvändigt på sikt. Då sätter man sin kamera i mittokularet. Pris?
Hej JAS, beskrivningen av ditt tänkta mikroskop verkar stämma bra med det jag köpte från Sagitta, mitt heter XL3000 och har uttag för kamera. Själv är jag nybörjare vad gäller mikroskopering, men det är väldigt trevligt och jag lär mig lite då och då. Timmarna går fort framför mikroskopet. Huruvida det här mikroskopet står sig vad gäller kvalitet och handhavande har jag inget att jämföra med, hittar jag någonting bättre så kan man ju uppdatera sig.
hälsn Alf
på bilden ser det ut att vara et trinokulärt mikroskop, sådant har jag med. min tub rakt upp skulle vara till för att fotograferai.
men “gissar ” i allafall att det ser ut att vara ett ljusmikroskop dän man måste färga preppen för att se vad det är, om samma mikroskop finns i fas, så bör du välja det. skillnaden mellan att köra ljus och fas är som Wolksvagen och rolls
Såhär ligger det till.
Det är som du säger Klas, så då behöver man lite extra utrustning och då gick det några tusenlappar till så det blir nog att kolla vidare =
Ofärgade preparat, t.ex. bakterier,
ses bättre i ett mikroskop utrustat
med faskontrast.
Innehåll: Planakromatiska faskontrastobjektiv, ger bättre skärpa över hela synfältet.
10x, 20x, 40x, 100x, faskontrastkondensor, inställningskikare och filter.
Passar till Art.nr: 62256, 62257.
Pris 4295 SEK
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.