vet att rådjur och älgar betar rödgul trumpet,sedan har jag läst att rådjur betar gula och vita ängsvaxskivlingar och ratar de röda,om du kontaktar KBO på riksmuseet, så finns det längst bak (om de inte har flyttat det) bland Ascomyceterna ett gäng mikroskopprepp. av Ekorremagar som berättar vilka svampar ekorren käkat
Har oxå läst nånstans om ekorrens matsvampvanor. Vill minnas att de gärna käkar milda kremlor och mandelriska.
Klövdjuren käkar som sagt trattkantareller. Jag har däremot hittat trattkantareller orörda i vildsvinsbökad mark, så vete katten om svinen ratar dem?
Annars är väl grisar kända för att käka underjordiska svampar, tryfflar o sånt(?).
Grävlingen hade tuggat i sig en hel del blek taggsvamp konstaterade jag för några år sedan, men annars verkar grävlingen inte äta vadsomhelst för det står ofta svamp invid grävlingstigar tycker jag det verkar som.
Gäller det tamdjur oxå?
Kor käkar ju soppar, men kanske inte alla kor, det verkar vara väldigt individuellt vad de gillar. Jag har märkt detta då jag på skoj testat att ge kor päron och äpplen, vissa äter dem, vissa inte, men man kan lära dem!
Hästar verkar generellt äta äpplen, men svamp vet jag inte(?.
Får testa att mata hästar med olika svampar nästa säsong då!
Änder och gäss äter inte svamp ens om man kastar det i näbben på dem!
Där ser man!
Det är väl med dem som med kossorna då, att de har individuell smak och kanske behöver lära sig äta vissa saker!
Märkligt i alla fall, jag har faktiskt försökt flera gånger, men det har varit svavelticka, kanske de inte gillar den för att konsistensen är så “fågelaktig”....hmmm
Jag funderade över det där med fåglar som äter svampar.
Jag har sett många olika slags svampar som har massakrerats av skator och kråkor, t.ex. pluggskivlingar, men tror att det är larverna i dem som fåglarna har varit ute efter i första hand. Det kan i och för sig också vara en fungerande strategi för svamparnas sporspridning.
På http://www.bioresurs.uu.se kan man läsa om grävlingars svampätande:
”Svamp äter den också gärna, särskilt sådan som innehåller många larver.”
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/gravling4.htm
Jag har sett att ekorrar gärna äter en del kremlor men lämnar Rutsoppar i fred.
Vildsvin verkar inte så begivna på svamp i någon form. I alla fall om jag ska tyda tecknen i de skogar som jag har varit i.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.