Kallt som årstiden! Ingen av bilderna i närheten av hasselskål. Bild 1 håller nog på att utvecklas till en skinnsvamp. Hasselskålen tycks vara ganska sparsam i de förstklassiga hässlena i västra Mälardalen. Har själv bara sett arten två gånger trots omfattande inventeringar av svamp knuten till hassel. De två jag sett överensstämmer med bilden i Rymans.
Jag har också letat hasselskål under hösten utan att hitta den, trots att jag varit i en hel del fina hasselbestånd. Eftersom det står i Ryman/Holmåsen att den ska vara allmän började jag fundera på om jag letade på fel ställen. Så när jag skidade igenom ett fint hasselbestånd för några veckor sedan försökte jag titta med andra ögon. Hasselticka och läderskål hittade jag nästan direkt, som de brukar växa. Så småningom hittade jag också en massa skålar som såg ut precis som i Ryman. Men de växte på en väldigt klen slät död hasselstam, d.v.s sådana jag inte brukar ägna någon uppmärksamhet - Kanske ett tips. Jag har inte hunnit leta på fler ställen så jag vet inte om den är vanlig på detta substrat. Någon som vet, är det så de brukar växa?
Hej Ralf, kul att se ditt namn här!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.