0 471 visningar

23 svar

Är detta

"JAS" Helsingborg

3 feb 2010 kl. 22:45

Plattickor eller vad säger ni. De växer på rätterna av en rotfälla, trädet är en bok.

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2010 kl. 22:47

Ja vilken är denna då, på boklåga.

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2010 kl. 22:53

Eld, sot, någon som kan gissa,jag har ingen aning.

0

svampstaff

3 feb 2010 kl. 22:55

Jag säger platticka och sydlig sotticka, Ischnoderma resinosum på serie2.

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2010 kl. 22:57

Ett ? eller? Mjuk ticka på boklåga, ettårig alltså. Men vad är det för en?

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2010 kl. 23:00

Har en bild till på sista serien. Kan det kanske vara samma som den jag har i “serie 2”?

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2010 kl. 23:01

Jag tror inte på sydlig i serie 2.

0

svampstaff

4 feb 2010 kl. 02:24

Nu har jag bestämt mig:
Serie1. Platticka.
Serie2. Alticka.
Serie3. fnöskticka.
Serie4. sydlig sotticka.

Nu får du rätta mina ekskinn:)

0

"JAS" Helsingborg

4 feb 2010 kl. 10:14

Ok svamstaff, 1an platticka och 2an alticka med reservation.

0

Serie 1

Hans v E

4 feb 2010 kl. 11:11

Jag tror nog det kan vara rotticka (Heterobasidion annosum). Den “gamla vanliga” rottickan går på granrötter, men rottickan har ganska nyligen delats upp i fler arter, varav en del går på andra trädslag.

0

Serie 1

"JAS" Helsingborg

4 feb 2010 kl. 21:27

Det är ett bra förslag Hans, Jag har faktiskt hittat rotticka både på hassel och björk i Ängelholms tallskog.

0

Serie 1

svampstaff

4 feb 2010 kl. 23:11

Jo rotticka kan kanske stämma bättre, men det vore intressant vad expertisen säger om dom andra?

0

Serie 1

"JAS" Helsingborg

4 feb 2010 kl. 23:59

Tycker jag oxå men det är rätt så stillsamt på forumet. Får väl ropa imorgon ifall inget händer.

0

Serie 4

Irene A

5 feb 2010 kl. 09:46

Kanske rökticka?
Det är inte samma som tvåan, håller med om alticka där.

0

Serie 4

"JAS" Helsingborg

5 feb 2010 kl. 12:29

Nej Irene, tror inte rökticka, dessa är mycket köttigare påminner om lystickan i konsistensen. När jag återvände några månader senare så fanns det inte ett spår kvar av dem?

0

Serie 4

svampstaff

5 feb 2010 kl. 12:54

En som jag tror bränns är doldisen,  Tyromyces wynnei(lundticka) som verkar trivas bättre i skåne och är ettårig, trivs dock på murken alm och har ofta vågig kant, väldigt tunn ofta sammanväxt i sidled:)
Kolla den Jas!

0

Serie 4

"JAS" Helsingborg

5 feb 2010 kl. 14:46

Ingen dum idé Svampstaff, när man ser enskilda stora hattar så liknar de absolut “min” och de stämmer rätt bra i beskrivningarna oxå men så är det det där mad sammanväxta fruktkroppar i sidled och på pinnar på marken men vi vet ju numera att det är inte så sällan som vi måste revidera våra tidigare kunskaper. Jag vet exakt var mina fynd är gjorda och det är på två olika platser men i fjol fanns det inget där, får kolla upp dem i år, bilderna är från 08.

0

Ralf Lundmark

5 feb 2010 kl. 17:31

Serie fyra, ser ut som tvåfärgsticka, gloeoporus dichrous

0

"JAS" Helsingborg

6 feb 2010 kl. 11:09

:) Många bud på serie 4. Jag tror inte på tvåfärgsticka heller.Men tack för alla gissningar det blir mycket letande på nätet och i litteraturen så nu lär man sig lite till, tack för det. Får verkligen hoppas att den dyker upp i år igen.

0

svampstaff

6 feb 2010 kl. 11:37

Ja en bra bild på lundticka får du leta bra länge efter:)

0

Ralf Lundmark

6 feb 2010 kl. 16:02

Serie fyra/fem. Varför inte tvåfärg, försök med denna länk: http://www.messiah.edu/Oakes/fungi_on_wood/poroid%20fungi/species%20pages/Gloeoporus%20dichrous.htm

Lundticka är det inte då den har annat utseende på undersida/porer

0

"JAS" Helsingborg

6 feb 2010 kl. 18:35

Men är inte tvåfärgstickan ljus, ljusgrå eller nästan vit på hattens ovansida och ljus, till mörkröd på undersidan/porytan. Mina är ju tvärt om, brunröd på hatten och ljus på porytan.

0

Ralf Lundmark

6 feb 2010 kl. 18:46

Hej JAS!
Tvåfärgstickan liksom så mkt annat skiftar färg efter stadium, kondition osv. På länken jag hänvisade till ovan har du på fig.3 två olika färg på hattar, den ena överensstämmer med dina bilder.
Det var dock din tilläggsbild/undersidan med sina gråröda inslag under de vita pormynningarna som ledde mig till tvåfärg. Observera att outveklade ex har vita trånga porer och döljer det gråröda lagret.

0

"JAS" Helsingborg

7 feb 2010 kl. 01:21

Hej Ralf! Ok, du har bra och övertygande saker där, jag köper dem. Bild 1 med de större på ändved av bok inte så vanligt verkar det, de övriga kan faktiskt vara på äldre allåga. Tack så mycket för hjälpen, det är mina enda fynd i så fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone