Ingen dum idé Svampstaff, när man ser enskilda stora hattar så liknar de absolut “min” och de stämmer rätt bra i beskrivningarna oxå men så är det det där mad sammanväxta fruktkroppar i sidled och på pinnar på marken men vi vet ju numera att det är inte så sällan som vi måste revidera våra tidigare kunskaper. Jag vet exakt var mina fynd är gjorda och det är på två olika platser men i fjol fanns det inget där, får kolla upp dem i år, bilderna är från 08.
Serie fyra/fem. Varför inte tvåfärg, försök med denna länk: http://www.messiah.edu/Oakes/fungi_on_wood/poroid%20fungi/species%20pages/Gloeoporus%20dichrous.htm
Lundticka är det inte då den har annat utseende på undersida/porer
Hej JAS!
Tvåfärgstickan liksom så mkt annat skiftar färg efter stadium, kondition osv. På länken jag hänvisade till ovan har du på fig.3 två olika färg på hattar, den ena överensstämmer med dina bilder.
Det var dock din tilläggsbild/undersidan med sina gråröda inslag under de vita pormynningarna som ledde mig till tvåfärg. Observera att outveklade ex har vita trånga porer och döljer det gråröda lagret.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.