0 547 visningar

13 svar

Önskar få hjälp...!

anithau

5 feb 2010 kl. 12:53

Dessa två arter fotade jag 2008,
den första i juni och den andra i sept.

Den första arten har jag ingen aning om, är inte ens säker på trädslaget.

Den andra arten - kan det vara blödskinn?

Tacksam för tips.

0

Bo E

5 feb 2010 kl. 14:09

Jag tror trädet är al.

Innan jag använde guiden skulle jag gissat “målarfärg” på bild 1.
Nu vet jag att det finns stjärnprydda svampexperter som har bättre namn på dessa!

Hoppas nån sådan hittar din fråga!
Lycka till!

0

anithau

5 feb 2010 kl. 14:16

Tack Bo, för tipset om trädslaget.
Målarfärg är det inte, men ska bli intressant och se om någon annan svarar.

0

Irene A

5 feb 2010 kl. 14:28

Jag tror att den andra är dallergröppa, på björk.

Den första vet jag inte, men jag tycker det ser ut att vara gran som den växer på.

0

"JAS" Helsingborg

5 feb 2010 kl. 14:49

Tänkte oxå tippa på gran och dallergröppa.

0

Ralf Lundmark

5 feb 2010 kl. 15:11

Snygga bilder på naftalinskinn! Arten träffas oftast som här på klibbal (obs! bark hos klibbal resp. gran kan vara knepigt lika varandra då de tagits ur sitt sammanhang). Naftalinskinnet luktar starkt som den heter och bör utgöra del av bestämningsunderlag.
Den andra torde vara dallergröppa om än mycket starkt färgad.

0

Bo E

5 feb 2010 kl. 15:33

signaturen Ralf Lundmark borde få en stjärna för sitt svar…hi hi…

0

anithau

5 feb 2010 kl. 15:47

Tack för att ni rätade ut mina ??.
Dallergröppa - jag och mina jä...a dallergröppor. Att jag inte tänkte på det.

Naftalinskinn, hade jag inte heller klurat ut. Kul.
Tack, tack alla

0

Irene A

5 feb 2010 kl. 16:17

Jag är skeptisk till naftalinskinn, och tror i alla fall att det är gran det växer på. Klibbal finns visserligen i Västerbotten, men är relativt sällsynt häruppe.

Pergamentskinn, Phlebiopsis gigantea, kan jag tänka mig som ett förslag, men tvärsäker är jag förstås inte.

0

Klibbal???

Bo E

5 feb 2010 kl. 16:43

Jag missade att fyndet var från Västerbotten.
Här är i Nerike är al mycket vanlig och jag har sett liknande svampbeläggning på den, men jag är inte på något vis så insatt i dessa släkten för att lägga mig i artbestämmandet.

0

Ralf Lundmark

5 feb 2010 kl. 17:16

Bilden på skinnet som hämtat från någon av mina hemmalokaler i Västmanland. Men så var det Västerbotten och tittar man noga har skinnet tunn inrullad kant vilket inte stämmer väl men den annars till bilden sett snarlika naftalinskinnet. Som sagt ska lukten vara en del av bestämningen för denna.
Irene har nog rätt på alla punkter, kan mkt väl vara pergamentskinn.

0

anithau

5 feb 2010 kl. 17:41

Har också en känsla av barrträd.
Minns inte att det var någon doft.
Skinnet hittade jag på Kåddisholmen som ligger i Umeälven.
Var kan jag hitta bra bilder på pergamentskinnet? Är det vanligt eller….?
Tack på förhand

0

Pergamentsvamp

Irene A

5 feb 2010 kl. 18:42

(eller pergamentskinn) tycker jag inte att jag ser så ofta, men den är ganska flitigt rapporterad ändå och räknas som allmän, förmodligen för att den brukar bli stor och lätt att få ögonen på.

Det är inte gott om bra bilder på webben, men ett exempel finns här (andra och tredje bilden):
http://www.paddestoelenkartering.nl/Cristella.html

Den är nästan lättast att känna igen när den är gammal och man kan få se stora sjok som har lossat från lågorna.

När det gäller skinnsvampar i allmänhet, tycker jag att det är svårt att få någon ordning på dem utan bra litteratur - och framförallt bilder, som åtminstone skulle kunna leda en identifiering i rätt riktning och begränsa de många alternativen.

Det skulle vara intressant att veta hur långt bort Nationalnyckelns skinnsvampsdelar befinner sig..?

0

Pergamentsvamp

anithau

5 feb 2010 kl. 19:09

Stort tack, Irene!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone