0 495 visningar

9 svar

stolt flällskivling?

Maderfält

25 aug 2006 kl. 23:40

Har hittat en svamp som enligt bilder liknar stolt fjällskivling, men den har rosa skivor. Den blev även rosa på foten efter att jag skar av den i skogen. vad kan det vara för någon svamp? Vågar man äta den? Har tittat på förväxlingsarter men inte hittat någon som liknar den.

0

P.A.

26 aug 2006 kl. 00:40

Åt nyligen stolt själskivling och den ändra icke färg.

Kan det vara rodande självskivling den är organge för att sedan övergå till brun vid snitt.

Var foten ihålig, och fjällen mörk bruna?.

Det väldigt svårt att säga något utan en bild och jag är inte en expert.

0

P.A.

26 aug 2006 kl. 00:48

Ni sa att den hade rosa skivor, detta gäller icke vad jag vet för stolt fjällskivling den har vita skivor för att sedan få brunare skivor p.g.a. sporerna (tror jag).

Kan ni ha någon champinjon? (dock jag är som jag sa ingen expert och när det gäller sådana här arter där det finns förväxlingsrisk måste man var väldigt försiktig).

0

P.A.

26 aug 2006 kl. 00:49

Dock nu sover nog de flest ... ni får vänta en 9 till 10 timmar ;) ...

0

lena M

26 aug 2006 kl. 07:41

Kanhända att det var rodnande fjällskivling. Rek. inte som matsvamp.

0

Bo E

26 aug 2006 kl. 10:16

Nej, rodnande fjällskivling har inte rosa skivor.
Tror snarare att det var en kungschampinjon.
Hade en lång diskussion här på forumet förra säsongen angående om det fanns en speciell art “rodnande kungschampinjon”, men enligt expertisen var så icke fallet.
Vill minnas att man hänvisade till en amerikansk forskare som beskrivit rodnande varianter av kungschampinjon.
De växer med gran och är god matsvamp, tycker jag.
Hittat såna under samma gran även i år, men ej rapporterat dem som annat än just “kungschampinjon”.

0

Maderfält

26 aug 2006 kl. 10:28

Jag har ingen möjlighet att visa kort just nu, men lägger ut några senare ikväll.Den har under natten fått mer brunröd färg på skivorna. Stammen är inte ihålig och den har en ring på stammen.Den växer vid blandad lövskog 2 meter ifrån en gammal banvall. Kan den infon hjälpa?

0

Maderfält

26 aug 2006 kl. 10:34

Kollade på lite bilder om kungschampion, men den här är ljusare på hatten. Det vore bra med fler tips om vad det kan vara för något så kan jag jämföra. Lägger oxå ut bilder senare ikväll som jag skrev i ett annat inlägg.

0

P.A.

26 aug 2006 kl. 10:47

Här är kännetecknen hos skivorna för ängschampinjon enl “nya svampboken”

Skivornas färg är först vackert rosa till köttröda och blir brunsvarta hos utvuxna exemplar.

0

Bo E

26 aug 2006 kl. 10:48

Det finns ju andra champinjonarter som rodnar eller mörknar i köttet men de är oftast betydligt mindre och bör inte kunna tas för en stolt fjällskivling, tycker jag i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone