Har hittat en svamp som enligt bilder liknar stolt fjällskivling, men den har rosa skivor. Den blev även rosa på foten efter att jag skar av den i skogen. vad kan det vara för någon svamp? Vågar man äta den? Har tittat på förväxlingsarter men inte hittat någon som liknar den.
Ni sa att den hade rosa skivor, detta gäller icke vad jag vet för stolt fjällskivling den har vita skivor för att sedan få brunare skivor p.g.a. sporerna (tror jag).
Kan ni ha någon champinjon? (dock jag är som jag sa ingen expert och när det gäller sådana här arter där det finns förväxlingsrisk måste man var väldigt försiktig).
Nej, rodnande fjällskivling har inte rosa skivor.
Tror snarare att det var en kungschampinjon.
Hade en lång diskussion här på forumet förra säsongen angående om det fanns en speciell art “rodnande kungschampinjon”, men enligt expertisen var så icke fallet.
Vill minnas att man hänvisade till en amerikansk forskare som beskrivit rodnande varianter av kungschampinjon.
De växer med gran och är god matsvamp, tycker jag.
Hittat såna under samma gran även i år, men ej rapporterat dem som annat än just “kungschampinjon”.
Jag har ingen möjlighet att visa kort just nu, men lägger ut några senare ikväll.Den har under natten fått mer brunröd färg på skivorna. Stammen är inte ihålig och den har en ring på stammen.Den växer vid blandad lövskog 2 meter ifrån en gammal banvall. Kan den infon hjälpa?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.