0 255 visningar

10 svar

På bok

NadaL, Umeå

8 feb 2010 kl. 08:26

Serie 1.

På både,bokgren och på bokdynor växer det här “skinn” eller vad ska man kalla det?

0

NadaL, Umeå

8 feb 2010 kl. 08:27

Tre bilder till:

0

NadaL, Umeå

8 feb 2010 kl. 08:30

Serie 2.

På samma gren, stor hjortticka?

0

NadaL, Umeå

8 feb 2010 kl. 08:32

Serie 3.

Skinn på en mindre bokgren?

0

NadaL, Umeå

8 feb 2010 kl. 08:36

Seie 4.

Och sista är krös på bokgren?

Är tacksam för eran hjälp.

0

NadaL, Umeå

9 feb 2010 kl. 06:44

Inga förslag?

0

"JAS" Helsingborg

9 feb 2010 kl. 07:28

Får väl komma med lite förslag i alla fall.

Jag hade något som liknar det du har på dina bokdynor förra året och jag vet att Hans.V hade ett förslag där om någon dynparasit men hittar inte tråden och jag har inte noterat något på mina bilder?

Stor hjortticka Datronia mollis

Blödskinn, Stereum sanguinolentum ,

Vårtkrös, Exidia glandulosa

0

Irene A

9 feb 2010 kl. 08:17

Håller inte med om blödskinn på bok, snarare styvskinn, men de andra förslagen tror jag på.

Det som JAS har på dynorna tror jag är något annat, kanske dynsvampens eget konidiestadium.

0

NadaL, Umeå

9 feb 2010 kl. 10:53

Tackar så mycket JAS och Irene.
Har försökt i omgångar,men inte lyckats hitta något som stämmer på “dynparasiten”.

0

Kanske grönnästing.

Hans v E

9 feb 2010 kl. 11:22

Det första jag kom att tänka på redan igår var grönnästing - Diatrype (Eutypa) flavovirens. Det är en “kolkärnsvamp” som består av svarta kulor med gulgrönt innehåll. Men jag blev osäker när jag såg bild 1 och 2. Det skulle i såfall utgöra ett senare stadium.

0

NadaL, Umeå

11 feb 2010 kl. 09:34

Har grubblat och sökt i flera dagar och kommit fram att det kan vara skinn på serie 1. ändå.
Vad tycker ni om ockravaxtagging,Mycoacia uda?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone