0 571 visningar

24 svar

ny slakt på gång, lodjur

den danske svampe

10 feb 2010 kl. 10:16

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6577012.ab

fullstændigt skandaløst !

så blir ju stammen mer inavlad og så skall der skjutas mer…...

kræv besked från din politiker hur han eller hon røstade i høstas infør valet i høst !

0

Bengt Sandh

10 feb 2010 kl. 22:09

Da inlägg börja bli vettigare och vettigare. Hoppas att det håller i sig för du behövs här liksom alla andra som skriver vettiga saker (vilket jag kanske inte alltid gör).

Keep up the good talkin’!

0

b

10 feb 2010 kl. 22:40

Ursäkta mitt tangenthalkande. Da = dina, börja = börjar.

0

den danske svampe

11 feb 2010 kl. 09:15

bra bengt !

att jaga lodjur tycker jag ær ænnu værre æn att jaga varg ! knappast någon mænniska kan ju vara rædd før ett lodjur som ju ær mycket skyggt.

samtidigt ær det något motsægelsefullt nær ett utrotningshotat vildt kattdjur skall jagas samtidigt som man gør allt før att rædda den vilda tigern…...........

0

Bo E

11 feb 2010 kl. 10:51

Håller helt med er!

Finns det inga protestlistor på nätet(?)

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2010 kl. 14:55

Hej på er! Jag tror ni har missuppfattat något eller rättare sagt inte inhämtat rätt information. Man skall inte SKUTA lodjuren de flesta fångas i vidriga fällor där de skadar sig själva och eventuellt svälter ihjäl. Jag hittade en uppgift där det sägs att mellan 45-50tusen renar dödas av rovdjur varje år. Det påstås att 500 lodjur dödar 25 000 renar om året, det är ca. 72st renar om dagen. En hona med 2 ungar äter upp ett rådjur på 2 dygn. Ett rådjur väger ca. 20-30kg en ren mellan 50 - 150kg, ett lo mellan 15-25kg och har ett revir på mellan 300-600 kvadratkilometer.
Ja, ja nu får ni räkna själva men jag är skeptisk som vanligt både till jakten och hur den utförs och till den statistik som jägare och samer redovisar. Så påstås det att för att få ut pengar så måste det slagna djuret eller det trafikskadade inspekteras av en sakkunnig och betrodd person. Jösses vem betalar alla dessa människor, gör vi det? det är samma sak här det är bara att räkna på avstånd, timmar och på hur många pers. det går åt för att kolla allt detta!!!!Gud vad trött jag blir;)

0

Frida T

11 feb 2010 kl. 15:03

Men JAS , inte äter lo-katten upp allt den river! Den är precis som tamkatten ,fångar och leker….

0

Bo E

11 feb 2010 kl. 15:04

Har läst nånstans att det ska utredas om ett förbud mot dessa fällor då det är rena djurplågeriet. Hoppas de förbjuds.

Märkligt att det ska jagas med fällor när jägarna verkar ha gott om skjutglada som vill panga på djuren.
Inte för att jag tycker att det heller är önskvärt vad gäller lodjur, men fällorna måste bort NU!
Det verkar ju rena rama pälsjägarromantiken att hålla på med sånt i modern tid.

0

Irene A

11 feb 2010 kl. 15:20

Ja ja, nu har jag räknat själv..
En ren per vecka och lodjur låter inte helt orimligt.
Det dödade djurets vikt spelar nog mindre roll i sammanhanget, eftersom det knappast blir liggande som ett matlager åt lodjuret under en månads tid (om det var så du räknade?). Örnar, rävar och kråkfåglar är också med och snyltar på dem.

0

den danske svampe

11 feb 2010 kl. 15:24

helt riktigt JAS ! man anvænder burar før att fånga lodjuren !!!

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Jakt-och-viltvard/Beslut-om-jakt-pa-stora-rovdjur-och-salar/Beslut-om-jakt-pa-lodjur/
sannerligen ett djurplågeri utan dess like !!
maila era politiker och kræv ett stopp før detta ! det tænker jag gøra, har fortfarande røstrætt i sverige.

0

den danske svampe

11 feb 2010 kl. 15:54

så har jag skrivit till “min” politiker.

hej sven-yngve !

jag skriver till dig av den anledning att det i riksdagen beslutats att 209 lodjur skall dödas under mars månad. detta är något som jag starkt motsätter mig !

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/For-press/Pressmeddelanden/Lodjursjakt-pa-nya-villkor/

men det är ju ett beslut som tagits i demokratisk ordning. det som är skrämmande är att man tillåter jagt med burar !! sannerligen ett värre djurplågeri än det vi hört om med slaktgrisar. då min röst medverkat till att du sitter i sveriges riksdag vore jag tacksam att veta hur du ställer dig till detta djurplågeri som riksdagen godkänt.

mvh

per d

0

Helena A

11 feb 2010 kl. 16:05

Har ni sett denna sida http://www.jaktkriktikerna.se
Jag blev omgående medlem när jag hittade den

0

den danske svampe

11 feb 2010 kl. 16:41

så har jag fått svar från “min” riksdagsmann.

“Hej
Så vitt jag förstår är det Naturvårdsverket och inte riksdagen som ger tillstånd att använda fällor.
Jag förutsätter att de fällor som används är godkända och att det inte innebär djurplågeri att använda dem enligt de anvisningar som finns.

Sveriges riksdag
SE-10012 Stockholm
+46 (0)8 7865522
+46 (0)70 3844410
sven-yngve.persson@riksdagen.se
http://www.skanemoderaterna.se/svenyngve”

men nog må det vara så att det ør riksdagen som ge3tt tillstånd fær burjagt.eller ???

0

Bo E

11 feb 2010 kl. 16:50

Nej, nyligen läste jag nånstans (förmodligen i lokalpressen) att det pågick en utredning om lodjursfällorna.
Det kan ju ha varit inom Naturvårdsverket och det verkar ha kommit larmrapporter om hemskt djurplågeri med dessa fällor.

Ursäkta att jag inte kan hänvisa närmare, men om det stämmer bör de vidriga fällorna snart vara historia.
Jag trodde till nu att sånt bara förekom(mer?) bland pälsjägare i Canada och norra USA (helst på 17-1800-talen).

Människans grymhet är ibland oförståelig, men betänk att det fortfarande idag läggs ut trampminor i krigszoner så blir djurplågeriet lite mer satt i ett sammanhang. Människan är inte av naturen god verkar det som, även om vi väl har en framtidstro på att det rör sig åt rätt håll, men ack så sakteliga!

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2010 kl. 17:07

Hej Irene! Jag är tveksam till om de större katterna har råd att leka med maten utan att äta upp den. En ren i veckan låter inte orimligt men de tar väl det de kommer över, klövvilt i första hand med därtill kommer skogsfågel, hare, mindre gnagare och annat som kommer i dras väg. Vi känner ju till genom studier av andra kattdjur att kanske var tionde jakt lyckas och om alla de här 500 lodjuren tar en ren i veckan så bor de i skafferiet och har upphävt sina revirgränser och de flesta lodjur i Sverige finns i bergslagen och detta är väl knappast det rentätaste distriktet eller? Många unga lodjur svälter ihjäl och har i många fall avfall i magarna som plastpåsar och annat som de får i sig av sånt som vi strör omkring oss, de tar nog lite från tunnor och så oxå.
Nä jag har många??? om detta.
Varför inte jägarna skjuter lodjuren utan tar dem i fällor beror väl på samma anledning som varför det skjuts så lite svin, de är alldeles för skygga och svårjagade och kräver mycket tid, tålamod och skicklighet.

0

Frida T

11 feb 2010 kl. 17:25

Men jag talar ju av egen erfarenhet! De lekdödar flera och äter på en. Sedan är lokatten mer noga än tex vargen. Lodjuren äter ej skämd mat eller djupfryst mat. De tuggar ej utan sliter av lagom bitar att svälja. :)

0

Irene A

11 feb 2010 kl. 17:44

JAS, nu har inte jag påstått att lodjuren jagar för att leka med maten - bara att de inte har möjlighet att hinna äta upp varje dödad ren på egen hand.

Sen finns de flesta lodjuren från Bergslagsområdet och norrut(!), d.v.s. en stor andel inom renbetesområden. Självklart håller de till där maten finns.

Årets inventering är just påbörjad, men här finns statistiken från förra året:
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/resultat_fran_inventeringar_av_lodjur_08_09_slut.pdf
Ett citat därifrån:
“Den totala
populationen i Sverige uppskattades 2008 uppgå till mellan 1500–2000 djur
(Andrén & Liberg 2008) varav ca 740-870 inom renskötselområdet.”

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2010 kl. 18:06

Jag är osäker på om rovdjursstammen har ökat eller minskat de senaste århundradena, att vargen nästan var utrotad är ju klart men hur har det varit med björn? jo den började försvinna redan på 1700talet och 1930 fans det bara 130 björnar i landet, idag har vi ca 3 200st men de utgör inte så stort hot mot rennäringen. Lodjuret var mycket vanligt innan 1700talet men när lon fridlystes 1928 fanns det bara kanske ett hundratal kvar. Att det fanns gott om Järv fram tills i början av 1800talet är klart och att även den nästan utrotades, idag finns det ca. 700st och även dessa vill rennäringen och fåruppfödarna bli av med. 
Renen är ett bytesdjur för rovdjur som björn, järv och lo.(utdrag från http://www.sametoinget.se/1130.) Det är svårt att hitta uppgifter om hur mycket ren det fanns förr men idag varierar det mellan 225 000 till 280 000. Varje år slaktas ca 100 000djur. Jag hittar inga bra uppgifter på hur många renar som dödas i trafiken men mellan 86- 93 dödades ca. 25 000 renar, så man kan väl anta att det rör sig om 4000 - 5000 om året. Ca. 55 000 renar anmäls varje år dödade av rovdjur men sametingens redogörelse så påstår samerna att hela 50% av renstammen rovdjursdödas, altså dubbelt så mycket? Då har vi på ett ungefär, 120 000, rovdjur + 4500, trafik + 100 000, egen slakt, detta gör alltså minst 220 000 djur, av en renstam på 225 000 - 280 000 djur. Nu får ni räka igen. OBS jag skall tillägga att jag absolut inte är på jakt efter samerna och dras näringsverksamhet, konstaterar bara vad de själva, politikerna, naturvårdsverket och jägarförbundet lägger ut på nätet.

Från och med 1996 tvingas renskötare i Sverige inte längre att leta reda på renkadaver för att bevisa att renar tagits av järv. Nu får renägarna istället ersättning för antalet rovdjursföryngringar inom sitt område.
Vill man ha tillbaks rovdjursstammen som den var under 1800talet för att kunna driva sina näringar men då skall man oxå veta att det tillåtna maxantalet renar som får hållas i Sverige enligt regiringens fastslagna stadgar är 280 000, så vad är problemet?

0

Bo Reyer

11 feb 2010 kl. 18:51

Som ni kan läsa nedan är den plågsamma fällfångsten tillåten även i år i “experientsyfte”.

Påskjutna djur ska rapporteras inom en timme för att undvika överskjutning.
Däremot sägs inte ett ord om rapportering av fällfångade djur!!!

Till sist en annan undring:
Vad har Andreas Carlgren för förklaring till denna masslakt, då vår lodjursstam inte är inavlad??

Beslut om jakt på lodjur.

Naturvårdsverket har beslutat om licensjakt på lodjur 2010. Totalt får 209 lodjur fällas, varav 127 inom de fyra nordligaste länen med renskötsel. Flera län får från 15 februari besluta om skyddsjakt på lodjur som orsakar problem. Tidigare har Naturvårdsverket tagit alla beslut om jakt och skyddsjakt på lodjur.
Licensjakt på lodjur 2010
Riksdagens beslut om ny rovdjursförvaltning innebär också en ny syn på hur landets 1 500 – 2000 lodjuren bör förvaltas. Riksdagens miniminivå om 300 årliga kullar är kvar, men antalet kan på vissa villkor minska ner till 250 föryngringar utan att artens bevarandestatus långsiktigt äventyras, enligt riksdagens beslut.

Riksdagens villkor gäller renskötseln och utvecklingen i Mellansverige. Liksom tidigare är inriktningen att begränsa lodjursstammen inom renskötselområdet för att möjliggöra ordnad renskötsel. Ökningen av stammen ska ske utanför renskötselområdet, men hänsyn ska tas till det samlade rovdjurstrycket, dvs. att det finns andra rovdjur som varg, och att bytesdjur som rådjur blir färre.

Tilldelningen:
Totalt får 209 lodjur fällasi årets licensjakt. Merparten, 127 djur, får fällas inom de fyra nordligaste länen med renskötsel. Det är samma fyra län som ingåri Norra rovdjursförvaltningsområdet, dvs Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrlands län 127 lodjur. Tilldelningen är 82 djur för sju län som ingår i Mellersta rovdjursförvaltningsområdet: Dalarna, Värmland, Västra Götaland, Örebro, Västmanland, Uppsala och Stockholms län.

Jakttiden är 1-31 mars och förlängs i de fyra nordligaste länen till 15 april. Det beror på erfarenheterna från fjolåret när väder- och snöförhållanden gjorde det omöjligt att fälla alla djur inom jakttiden.

Fångstredskap tillåts även i år. På grund av de frågor som kommit upp om användningen av fällor planerar Naturvårdsverket att utvärdera årets fällfångst, att intensifiera diskussionerna med lodjursforskningen vid SLU om fällfångst av lodjur, samt att genomföra en studie med kameraförsedda fällor.

Kravet på rapportering av fällda djur har skärpts för att minska risken för överskjutning. Jaktledaren måste inom en timme rapportera om fällda och påskjutna djur. Jaktledaren måste också ha kontroll på att det finns något kvar av tilldelningen för området.

0

Irene A

11 feb 2010 kl. 19:05

JAS, var påstår samerna att 50% av renstammen rovdjursdödas? Vore det så, skulle man kunna tala om riktigt stora problem - men i texten i länken som gavs till sametinget står det så här:
“Rennäringen förlorar ungefär 20% av en nettohjord till rovdjuren och får ungefär 50 % i ersättning.”

0

Robban O-Hamn

11 feb 2010 kl. 20:09

Ett ensamt Lo som tar ett Rådjur
Brukar gömma det under en Gran eller liknande sedan håller den sig runt platsen 4-5 dagar. Om det inte surnar innan. När ett Rådjur eller liknandes hittas utan huvud brukar det skällas på Lo. Men Lon
har inte den typen av käftar att
gnaga ben och liknande, då är det oftast ett hund djur som varit framme. Och där hittar vi Räven.

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2010 kl. 21:41

Jo Irene men det var på ett annat ställa, skall leta upp den. Jag var säkert inne på 50talet sidor och letade info.
NEJ tyvärr hittar jag inte, men där stod att samerna hävdade att 50% av renarna dödas medan jordbruksverket hävdar att det rör sig om 20-30%.
MEN JU MER MAN LETAR JU MER FRUSTRERAD BLIR MAN.

Antalet renar i Sverige ökar stadigt. Om det fortsätter så här är antalet renar i Sverige inom några år uppe på rekordnivåer igen. Det visar Jordbruksverkets senaste siffror på renantalet i Sverige.
Under den senaste toppen 1989 fanns det 300 000 renar i Sverige. De efterföljande tio åren sjönk renantalet med en fjärdedel. Men mycket av den nedgången har kompenserats till i år. Enligt Jordbruksverket har samerna i Sverige nu drygt 260 000 renar, kalvarna är inte inräknade, uppger Sameradion.

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=648523

VÄSTANTRÄSK Antalet rovdjur är så stort att rennäringen hotas av kollaps. Det hävdar både forskare och renskötare. Nu vill Sametinget att statens rovdjursersättning ska höjas i år från 61 miljoner kronor till 227 miljoner kronor.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-och-samer-rovdjuren-hotar-rennaringen-1.798860

Här sägs också att same byn i dag får totalt 6 740 kronor för renar som angripits av örnar.
– Det täcker en förlust av fyra renar. Detta är ohållbart och därför ser samebyn ingen annan möjlighet än att reducera rovdjurstrycket till den nivå rennäringen kan bära. För oss innebär det till en början att reducera förluster som orsakas av örn i kalvningslandet. För oss innebär det avlivning av 25 kungsörnar, skriver Kjell-Ove Klemensson.

http://op.se/krokom/1.1053524

Lo är i särklass det rovdjur som orsakar störst skada i form av antal dödade djur och det är en myt att rovdjuren endast tar sjuka och svaga djur. Enligt predationsstudier utgörs uppemot 90 procent av lodjurens födointag i renskötselområdet av ren och endast lodjuren i sig beräknas döda ca 50 000 renar om året i Sverige.

http://svt.se/2.58360/1.1818884/utskriftsvanligt_format?printerfriendly=true

Det är SLU-professorn Öje Danell som uppskattat förlusterna till i genomsnitt 20 procent av renhjorden. Det skulle innebära att framför allt lodjur och järv, men även varg, björn och kungsörn varje år dödar uppemot 56 000 renar. Kanske ännu fler.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=264959

Rovdjuren angriper också ren. Ingen vet dock hur många som angrips per år. Man brukar säga at den uppskattade siffran ligger mellan 30-40 000 renar per år. Lodjuret tar allra flest, därefter kommer järven, björnen, kungsörnen och sist vargen.

http://de5stora.com/omRovdjuren/fragor/fragorSvar/detalj.asp?FrageId=1869

Den som “lobbar” mest får rätt. Är det så att ingen egentligen vet vad som händer där ute i skogarna. Hur kan politiker fatta rätt beslut i denna oreda. Jag sa det innan och jag säger det igen. JÖSSES.

0

"JAS" Helsingborg

13 feb 2010 kl. 17:57

Jag känner att jag måste klargöra en sak. Jag har inget emot samer, tvärtom, Det är självklart att de skall kunna bedriva sin näring och bevara sina traditioner som berikar vårt land. Jag är bara så konfunderad och skeptisk till hur deras värld skall se ut om inga rovdjur finns. Jag trodde i min enfald att de oxå vill leva i en ekologiskt fungerande värld. Jag tycker oxå att det är självklart att de skall få bidrag som motsvarar vad de förlorar av renar till rovdjuren. Det måste bara ske på ett bättre sätt så inga tvivel uppstår om fusk mm. Kan man inte räkna in alla renarna en gång om året, vilket man gör och betala ut pengar för mellanskillnaden från föregående år oberoende av vad som har orsakat dödsfallen av renarna. Men hur man än gör så kommer väl alltid misstankarna om fusk kvarstå som det gör mot de flesta som lyfter bidrag av något slag. Här i Skåne har det snackats om hur bönderna fuskar med sina arealer mm. för att få EU bidrag. Människan är väl sådan av naturen, svartsjuk, avundssjuk och misstänksam. Gud vad trist det lät, jag som är optimist;)

0

svampstaff

13 feb 2010 kl. 19:28

Några få personer som satsar på rennäring ska väl inte bestämma hur vi ska göra med rovdjuren?
Då är det väl bättre att avlöna prsonerna och låta dom bli skogvaktare, naturguider mm och satsa på ekoturism som skulle ge mångfalt mkt. mera tillbaka, låta turister se vilda björnar,lo varg mm.Men det kanske är för enkelt?

0

Mossning

13 feb 2010 kl. 19:53

Här i Dalsland finns i alla fall inga renar men ändå ska det skjutas lodjur. För några år sedan poserade den stolta jägaren med sitt byte i lokaltidningen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone