0 285 visningar

13 svar

Aprikosfärgad ticka?

svampstaff

10 feb 2010 kl. 17:06

Rymans bok räcker inte till!
För den här bl.a har jag aldrig sett, aprikosfärgad hård växte 5-6ex på en nedfallen grövre hasselgren??

0

"JAS" Helsingborg

10 feb 2010 kl. 17:28

Har du inte Klas Tickbok?

0

Skogsfrun i Obbola

10 feb 2010 kl. 17:37

Den var ju oerhört snygg. Skulle ha varit kul att få se ett snitt och se hur köttet ser ut.

0

Ralf L

10 feb 2010 kl. 17:47

Alticka?

0

svampstaff

10 feb 2010 kl. 19:11

Köttet är vit?
Får inga vibbar av alticka alls.

0

svampstaff

10 feb 2010 kl. 21:37

Jag minns den här(sydlig anisticka) på hassel förra året ungefär samma tid, porlagret är ju inte lika men det känns som nåt udda, undrar bara var man ska börja leta?

0

NadaL, Umeå

11 feb 2010 kl. 08:17

Mina vibbar är: svedticka,Bjerkandera adusta.

0

svampstaff

11 feb 2010 kl. 13:20

Kom på att dom här vita zonerade Trametes-tickorna växte på samma buske, och nu är porlagret åt aprikos på dom oxå?

0

Frida T

11 feb 2010 kl. 13:48

Såg igår ett gäng med zontickor på en sälg. Det som drog min uppmärksamhet var just den underliga färgen på porlagret! När jag sedan lyckades kolla närmare såg jag att det var vanliga zontickor. Vet ej varför de får denna färg Som går åt aprikos hållet… :)

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2010 kl. 14:18

Jag har kollat runt lite men hittar inga uppgifter om sporfärgen? Vet inte om detta är dåligt utrett överhuvudettaget angående tickorna. Fnösk och plattickornas sporfärg känner jag till men hur är det med dem ni har på bilderna är det kanske, aprikosfärgat eller i närheten? Man måste ju fundera lite;)

0

Ralf L

11 feb 2010 kl. 18:03

Frida! Eftersom de flesta bilder av ljusa svampar tycks vara tonade åt rosa (eller aprikos) på sista tiden får man väl gissa att snön spelar en roll genom annorlunda ljusexponering. Fråga mig bara inte vad som ger denna färgton, snön är åtminstone vit där jag håller hus :)

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2010 kl. 18:20

Om man fotograferar då solen håller på att gå ned så kan man så klar få en rödtoning, om man väntar tills lite efter solnedgången så får man en blåtoning (blå stunden eller blå timmen). Annars borde snön göra att det blir ljusare och en bättre färgåtergivning om det fotograferade objektet inte blir överexponerat. Men svampstaff verkar ha fotat i mulet väder, vilket egentligen är bäst.

0

svampstaff

11 feb 2010 kl. 19:15

Nä solen sken:) men använder aldrig blixt, blixt förstör svampens verkliga färger, och aprikos är den fortfarande hemma utan kamera.
Tror faktiskt Nada kan ha rätt angående svedticka, fast jag aldrig sett den växa så, eller på hassel?

0

Frida T

11 feb 2010 kl. 19:20

Solen sken och snön var vit när jag tog kortet. :) Men det var eftermidag så solskenet spelade nog mig ett spratt. Har ej kollat idag när det var mulet…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone