Jag har kollat runt lite men hittar inga uppgifter om sporfärgen? Vet inte om detta är dåligt utrett överhuvudettaget angående tickorna. Fnösk och plattickornas sporfärg känner jag till men hur är det med dem ni har på bilderna är det kanske, aprikosfärgat eller i närheten? Man måste ju fundera lite;)
Frida! Eftersom de flesta bilder av ljusa svampar tycks vara tonade åt rosa (eller aprikos) på sista tiden får man väl gissa att snön spelar en roll genom annorlunda ljusexponering. Fråga mig bara inte vad som ger denna färgton, snön är åtminstone vit där jag håller hus :)
Om man fotograferar då solen håller på att gå ned så kan man så klar få en rödtoning, om man väntar tills lite efter solnedgången så får man en blåtoning (blå stunden eller blå timmen). Annars borde snön göra att det blir ljusare och en bättre färgåtergivning om det fotograferade objektet inte blir överexponerat. Men svampstaff verkar ha fotat i mulet väder, vilket egentligen är bäst.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.