0 1560 visningar

27 svar

Vilket djurspår?

Janne

11 feb 2010 kl. 15:12

Hej!

Lite off-topic, men svamparna lyser ju med sin frånvaro… Hittade detta spår i trädgården idag. Ca 6 cm långt. Det leder in under huset, så jag blev lite fundersam på om det möjligen kan vara grävling. Stämmer dock inte med de bilder jag hittat. Tacksam för svar!

0

Bo E

11 feb 2010 kl. 16:52

skulle oxcå gissa grävling

men den sover väl så här års

kanske en som skrämts upp och snabbt sökt nytt skydd under huset

0

klas jaederfeldt

11 feb 2010 kl. 16:55

gissar hare

0

Bo E

11 feb 2010 kl. 17:25

Harens “fotsättning” är ju så klassisk att man ju känt igen den lika länge som man vetat vad en hare är.

Ett enstaka spåravtryck blir ju svårare.
Men haren är ju aktiv året runt så det stämmer nog.

0

Janne

11 feb 2010 kl. 17:33

Njae, hare är det inte. Inte den klassiska trefotssättningen, dessutom anade jag rejäla klor i spåret (syns nog inte på bilden)

0

Ralf L

11 feb 2010 kl. 17:48

Fyra spretande tår, en mindre baktass som trampat i spåret av en större framtass, något annat spår som följts av detta djur… Undar hur du mätt spåret till 6 cm? Om brädkonstruktionen intill är täckt av fyrtumsvirke så gissar jag på lodjur!

0

Janne

11 feb 2010 kl. 18:37

Hej igen!

6 cm var en uppskattning. Lodjur skulle vara vansinnigt häftigt, men tycker inte riktigt det stämmer ändå. Nu skickat in bilden till jourhavande biolog på naturhistoriska. Får se om det blir någon lösning på gåtan…

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2010 kl. 18:40

Jo men, en hare/kanin hoppar inte fram med den “klassiska” ben/tass sättningen alltid den kan faktiskt gå som “vanligt” oxå. Jag har en fälthare som har ömsom gått och hoppat i min trädgård, ser rätt mysko ut, skall fota det imorgon så får ni se.

0

svampstaff

11 feb 2010 kl. 19:19

Tror det är en bjerv!

0

Frida T

11 feb 2010 kl. 19:24

Men hur gick spårlöpet? 6 cm är ju inte ett litet djur! Hur stor ingång finns det till att ta sig in under huset kan man undra…. :)

0

svampstaff

11 feb 2010 kl. 19:32

Står det nånstans var du bor?
Det skiljer sig ju en del beroende var man bor i landet, vi har ju ingen djerv bl.a i södra sverige bara mård?

0

Frida T

11 feb 2010 kl. 19:43

Lo tror jag inte på.... Klorna brukar bara synas om den sprungit eller hoppat och då brukar hela avtrycket vara liksom rundare och bredare. :)

0

klas jaederfeldt

11 feb 2010 kl. 20:01

har bläddrat i spårboken, och tar tillbaka min gissning på hare

0

Robban O-Hamn

11 feb 2010 kl. 20:02

Jag är ganska säker på att det är en Grävling.

0

Ralf L

11 feb 2010 kl. 20:25

Det var som katten! Finns väl inget av klor i de här två avtrycken. Två spårstämplar som går till hälften i varandra, sedan nästa nedslag uppe till vänster i bild. Vi har ju inte fått någon vidare uppgift om mått men snödjupet verkar vara så pass djupt att t ex en grävling inte borde kunnat lyfta benen så högt utan borde släpat magen i snön. Tror fortfarande på lodjur tills vi får mer kött på benen. lospår för jämföresle: http://www.lst.se/kalmar/amnen/Natur/biol_mangf/vaxter_djur/lodjur2.htm

0

Grävling

Gula

11 feb 2010 kl. 20:47

Här har grävlingen traskat…

0

Räv!!!!!!

Elisabeth Jansson

11 feb 2010 kl. 23:36

Hej!
Det vanligaste djuret som går under hus eller uthus den här årstiden är räven,den har 5 tår på framfoten och fyra på bakfoten.
Framfotspåret är större än bakfots spåret,trampdynorna sitter heller inte så tätt.

Hermelin och mård kan också vara alternativ.

Lodjur har mycket rundare avtryck!

0

Räv!!!!!!

Janne

12 feb 2010 kl. 00:45

Hm. Räv kanske är en rimlig gissning. Svårt då spåren gick lite i varandra (plus att jag är allt annat än expert på detta). Tilläggas att jag bor utanför Göteborg, visserligen med skogen runt knuten, men ändå i ett samhälle. Tack för alla goda tips.

0

Räv!!!!!!

svampstaff

12 feb 2010 kl. 10:16

Då låter väl räv rimligt, då dom ofta söker sig till människor i svåra tider.

0

Ralf L

12 feb 2010 kl. 16:30

Räv kan det väl inte var. Räven har ju sidotårna längre bak (kl 9 och kl 3 i spårstämpeln) som hundar. Räv - olika antal tår, var skulle den femte sitta då? Har ingen spårbok tillhands men det låter galet. Rätta mig gärna för det här var något nytt.

Janne! Vad var det som fick dig att undra över det här spåret? Hur långt är det mellan de två djupa nedslagen på bild? Ge oss mer kött under fötterna! :)

0

Katt!

Irene A

12 feb 2010 kl. 16:47

En framtass + en baktass efter varann i spåret kan nog stämma med 6 cm. Det är för symmetriskt och litet för att vara lo, och räv stämmer inte alls.
Jag tror på katt..

0

Robban O-Hamn

12 feb 2010 kl. 17:22

Jag håller fortfarande fast vid Grävling.

0

Ralf L

12 feb 2010 kl. 19:00

Helt klart ett kattdjur. Om det är så att avtryck av baktass + det halva avtryck av framtass som sticker fram där under tillsammans mäter 6 cm så det ju naturligtvis bara en sketen katt!

0

Robban O-Hamn

12 feb 2010 kl. 19:42

0

BaWa

12 feb 2010 kl. 21:54

Om du tittar på Jannes bild så ser du att det saknas en tådyna, det är bara fyra på hans bild. Katten har fyra, grävlingen fem.

0

Janne

13 feb 2010 kl. 10:05

Kollade med jourhavande biolog på naturhistoriska. Han trodde mest på grävling men reserverade sig lite

0

Frida T

14 feb 2010 kl. 08:45

Tror inte det går att med säkerhet få svar på ditt spår. :) Behövs fler spår bilder där man även ser hur djuret har gått mm….

En gissning till : Mård

Mården går gärna dubbelt i sitt spår.

0

Robban O-hamn

14 feb 2010 kl. 08:50

med en dåres envishehttp://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/daggdjur/sparefterdaggdjur/djursparisno.2963.htmlt en Grävling.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone