0 1137 visningar

17 svar

erfarenheter o Tips till kantarellplockaren.

Jonnie

26 aug 2006 kl. 09:53

Det här har säkert skrivits förr av någon, men då jag inte alltid hängt med i forumet får ni ursäkta om det blir en del upprepningar, , , här följer en del erfarenheter, tips och råd till den oerfarne, eller nybörjaren, den nyinflyttade…eller nyfikne kantarellplockaren..

Låt oss först fastslå ett antal sanningar,

SANNING 1.
Kantareller växer nästan överallt, (man kan inte hitta så mycket kantareller i igenlagd granplanterad åkermark eller tallhedar, annars finns den så gott som överallt        

SANNING 2.

Katareller behöver vatten och skugga, trivs inte i direkt solljus
SANNING 3.
Kantareller växer i strängar eller häxringar i skogen, det kan vara svårt att se om man endast hittar ett par stycken här och där, men så är det.

Med dessa sanningar i bakhuvudet äntrar vi skogen, vi väljer en skog vi tror på, tar med ett par tre plastpåsar (glöm hinkar eller näverkorgar och annat krafs, det är plastpåsar som gäller, av flera skäl som jag återkommer till),

Nu ska vi stanna upp och korrigera en hel del fel som redan begåtts…

Val av dag för svampplockning: Hon till honom- Jamen i morgon ska det ju bli soligt och fint väder, då kan vi väl gå ut och leta svamp! (FEL) välj en gråmulen morgon eller förmiddag om ni kan, om det nu inte handlar om att gå till sitt favvo-ställe och hämta ett par kilo, ska man LETA svamp har man mycket större chans att se kantarellerna om man väljer en mulen dag, gå inte ut på kvällen, ta en fömiddag, se till att ha gott om tid, ta med flera vita eller knallgula plastpåsar.

VAL AV SKOG!!
Skogen bör vara gran och björkbeväxt, lite kuperad, gärna en kulle eller ett litet berg, böja leta i den delen som solens strålar inte kommer åt att lysa hela dagen, norr eller nordväst-sidan brukar vara bra, leta gärna där det är skuggigt och lummigt, börja i den mörka delen och arbeta er mot den ljusa..   
(Ett ställe som jag gärna slår ett slag för är asp-Björkbevuxen stenbacke invid åkrar, det är helt otroligt vad kantreller det växer på sådana ställen, har skrivit om det förut, i ett annat inlägg.

Leta systematiskt: Kantareller trivs med annan svamp, ser ni taggsvamp, gullkrös, Karl-johan där ni traskar omkring, finns det också troligen kantareller, när ni nu hittar de första svamparna, gör då följande:
Ställ eler lägg den vita eller gula plastpåsen på ett synligt ställe invid era svampar, gå i allt större cirklar runt påsen och vips, där står några till och se där, en hel hop!!, befinner ni er i en granbacke, då sidledes en bit, på “samma höjdnivå”, där växer osvikligt mer. 
(Sanning 3, de växer i strängar eller häxringar).

Den gröna hinken eller farfars gamla näverkont försvinner snart utom synhåll när ni gör ovanstående (därför plastpåsar)
Dessutom finns två skäl till att välja plastpåsar:
1. Det bra att ha flera plastpåsar med sig om ni nu skulle råka att hitta mycket svamp, det finns inget mer irriterande när man inte har möjlighet att bära hem svampen eftersom man bara hade en påse med sig, detta misstag har nog alla gjort,
2. Hittar man flera olika sorter är det bra att ha dessa åtskiljda, (det är helt otroligt vad tex taggsvmp kan grisa ned i en kantarellpåse)  (flera påsar i fickan alltså)

Gå ut ett år som detta och leta på ställen där ni normalt sett inte hittat mer än några stycken kantareller, i år är det gott om kntareller och de där ställena som varit en besvikelse kan i år ge ordenligt med skörd, i år kan man hitta kantareller där man aldrig sett några tidigare, det börjar likna 1999 (tror jag det var)
Jaha, det blev ett rätt långt inlägg ser jag,
Mycket nöje, hoppas att det är något av ovanstående som varit till er förnöjsamhet, skriv gärna lite synpunkter på inlägget, kritisera också om ni vill, (kan tänka mej att några av er har synpunkter på det här med näverkorg-plastpåse, ska nu ut i skogen, tittar in i kväll, har en idé om en liten tävling, om foto på största kantarellstället, vad säjs?? 

0

Bo E

26 aug 2006 kl. 10:23

Tack för tipsen!

Tyvärr har jag försökt just detdär med att söka runt en fyndplats, men det är sällan det ger resultat.
Beror förmodligen på att det variotc andra plockare där eller att det varit ett dåligt kantarellår.
Ska testa dina knep så fort jag får möjlighet (ledig tid), hoppas du inte misstycker att jag använder vita tygpåsar istället för plast!

0

P.A.

26 aug 2006 kl. 10:25

Man bockar och tackar, detta var högt väderad information. Det blir ctrl+c och ctrl+v :).

0

Med smak för svamp

26 aug 2006 kl. 10:37

Vi som tvingas källsortera får också mindre bruna papperspåsar i mängder gratis från återbruken.

Turligt nog är de exemplariska att lägga svamp i - och man kan ta med sig tjugotals om man så skulle vilja!

0

Bo E

26 aug 2006 kl. 10:53

Det är väl inga handtag på kompostpåsarna?

Kan de vara praktiskt användbara som svampkorg?

0

Med smak för svamp

26 aug 2006 kl. 11:05

Handtag behövs inte. :)

Ryggsäcken är ändå alltid med där vatten, gott fika, kameran och fälthandboken finns.

I ryggsäcken finns förstås inte plats för eventuella jättefynd, men det är smidigaste sättet för mig som jag kommit på och som är skonsamt för svampen.

För mindre svampmängder har det funkat ypperligt. Kanten på påsen kan ju knögglas/vikas in lite och så kan man hålla påsen på det viset. Flera i varje hand om man vill. ;)

Har någon något bättre förslag?

0

Bo E

26 aug 2006 kl. 11:21

Nja…ska prova att ta med några i ryggsäcken.
De är ju ingen större börda precis!.

0

Evus

26 aug 2006 kl. 11:45

Det var många bra tips.
Själv använder vi låga pappkassar, såna som man köper plantor i. Perfekt! Kan man också vika i hop och ha flera av i ryggsäcken.

0

Hannah

26 aug 2006 kl. 19:04

Med tanke på “sanning 3”, om att kantareller alltid växer i ringar eller linjer, så måste jag har hittat en ny sorts kantarell idag. Jag ska kalla den “Uppländsk trekantarell” Hittade på flera ställen (med ca 500 meter emellan) kantareller i grupper om TRE! Vände upp och ner på varenda tuva och lyfte på grangrenar, men icke! Inte en enda till i närheten!

0

pierre b

26 aug 2006 kl. 19:12

kan bara hålla med Jonnie att kantarellerna brukar växa en bit från varandra värt bara att stå en stund och titta runt, eller gå i en liter cirkel

0

Göran H

26 aug 2006 kl. 21:33

Hannah, något som vi äldre kallade för trekant när vi var dj…..t mycket yngre.

0

Hannah

26 aug 2006 kl. 21:49

:) Det var ju ett nytt sätt att se på saken, Göran! Nu kan jag iaf skratta åt det hela!

0

hanzzon

3 sep 2006 kl. 19:24

vart tog jonnie vägen?  :)
mvh

0

Affe

4 sep 2006 kl. 00:12

Han plockar för fullt!!! :)

Det som han skrev stämde i alla fall, provade och nog var det på så vis.

0

Kurt

4 sep 2006 kl. 10:07

En typ av skog som sällan uppmärksammas är gallrade granskogar (inte tidigare åkermark!). Näringen som frigörs vid gallringen gör att många olika svampar får tillfälle att bilda fruktkroppar, b l a kantareller. Gllrad granskog är ju ingen trevlig skog att vandra i , men man kan hitta mycket stora mängder svamp.

0

bo e

4 sep 2006 kl. 15:06

Det blir väl trevligare med åren.
Precis nygallrad skog är ofta både svårtrampad och svampfattig.
Hur många år tar det ungefär?

0

Nikke nybörjare

5 sep 2006 kl. 13:20

Vi hittade kantareller på ett ställe som blivit gles skog efter stormen gudrun. Innan fanns det inga kantareller alls där.

0

ize

6 sep 2006 kl. 16:06

Hittade ett helt nytt ställe idag, och kan bara nicka medhållande till råden ovanför…

Blandskog, i en backe med en hel del nakna knallar, Gudrun hade rivit runt (inte plockats iordning) och visst växte det i grupper inom ett område på 25-30 meter.

Tyvärr så var det mest knortar kvar, någon hade uppenbarligen varit där före mig, men föredomligt nog lämnat småttingarna på tillväxt. Hur lång tid tar det för kantarellerna att bli hyfsat stora? De är ärtstora nu..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone