0 821 visningar

14 svar

Enorma kulor.

svampstaff

12 feb 2010 kl. 20:11

På hassel idag, trodde nästan det var skiktdynor 12-14mm, men dom har inga skikt så det är väl hasseldyna?

0

svampstaff

12 feb 2010 kl. 20:14

Bild1,Strävticka som parasiterar på alticka.
Bild2, en vit tagging på hassel?
Bild3?, givetvis blev den suddig jag inte ville ha suddig:(

0

svampstaff

12 feb 2010 kl. 20:16

Bild1, vackert kantöra.
Bild2, en ticka på vide?
Bild3, ramlade det ner en trollhand på foten)

0

svampstaff

12 feb 2010 kl. 20:17

Sen det här med Lind, känner nån till linddyna och ev. lindskål på bild3?

0

svampstaff

12 feb 2010 kl. 20:35

Hasselskål fanns det visst vid övralid oxå, och blek ostronmussling?på oxel.

0

svampstaff

12 feb 2010 kl. 21:31

Den här känns faktiskt som grovtagging?
Både färgmässigt och utseende på taggar, undersidan på hasselstam?

0

svampstaff

12 feb 2010 kl. 21:34

Den här känns inte klyvporing, mera som grovtagging på undersidan av grov hasselstam?

0

hans-åke

13 feb 2010 kl. 15:18

hej svampstaff grovtagging finns på ek,sällan på hassel klyvporing oftas på hassel och ek

0

hans-åke

13 feb 2010 kl. 17:29

på hassel förslag björkdyna

0

"JAS" Helsingborg

13 feb 2010 kl. 19:15

Så här ser mina hasseldynor.

0

svampstaff

13 feb 2010 kl. 19:34

Jo klyvporing är en karraktärsart för hassel, men den här såg annorlunda ut.
Hasseldynorna är jag tämligen säker på, om man studerar genomskärningsbilder på internet och sporöppningen uppe på, men jag har tagit en kollekt.

0

svampstaff

13 feb 2010 kl. 21:09

Här är en kanonlänk vad gäller dynsvamp och dess karraktärer, hypoxylon howeianum(hasseldyna)växer inte utbrätt med hela dess kropp, utan med en mindre fot typ.

http://pyrenomycetes.free.fr/hypoxylon/html/Hypoxylon_howeianum.htm

0

"JAS" Helsingborg

13 feb 2010 kl. 21:52

Har ingen bild på “foten” men några på “stroma” här kommer en.

0

svampstaff

13 feb 2010 kl. 23:03

Ja det där är intressant Jas, ser att dina har anamorfer oxå, vilket man bara hittar på färska fruktkroppar inte som på mina i februari, men dom växer på ett bra ställe intill blåsoppsfynd, så jag ska kolla dom längre fram i vår/sommar.

0

"JAS" Helsingborg

13 feb 2010 kl. 23:49

Mina är från 2009-01-24! men det var annat väder för ett år sedan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone