Denna skålformade lav? fann jag förra året i april. Växte på en sälg gren om jag inte minns helt fel. Ibland försöker jag mig på en lav eller två :) Hoppas någon på forumet kan hjälpa mig? Har funderat på Kyrkogårdslav men vet inte om jag är helt ute och cyklar….
Kyrkogårdslav har jag ganska mycket av här hemma och den brukar inte se ut så, den brukar vara mer grönaktig. Har heller aldrig sett den på sälg utan mer på ask, lind, lönn och asp. Jag får en känsla av någon slags sköldlav, f.d. Parmelia. Men obs detta är en ren gissning. Hoppas du får något förslag.
Två bilder på kyrkogårdslav på asp.
Tack Karin W ! De är lite hopplösa ibland dessa lavar tycker jag :)
Denna bild hitta jag som jag tyckte påminde om min. Den står som kyrkogårdslav (Pleurosticta acetabulum) .http://www.nhm.uio.no/botanisk/lav/Photo_Gallery/Pleurosticta/acetabulum_Gotland%201997%2008%20Schwencke_HS.jpg
Ja, det ser ut som kyrkogårdslav, men den drar också åt grönt, med lite vätska på hade den blivit ännu grönare. Är din lav torr eller fuktig? Vet du vilken färg den har som torr/fuktig?
Men jag är nybörjare på lavar precis som på svampar så tag mitt inlägg med en nypa salt.
Jaja, kyrkogårdslaven är också en f.d Parmelia, tänkte inte på det:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.