0 193 visningar

22 svar

Nytt.

svampstaff

16 feb 2010 kl. 19:18

Den här har jag aldrig sett, nån som vet?Osäker på trädslag men lövved, kanske barklös rönn?

0

svampstaff

16 feb 2010 kl. 19:19

Och ett äkta stoftskinn på asp, det gick inte ens att ta i, det blev som stoft!

0

svampstaff

16 feb 2010 kl. 19:22

Vet inte riktigt om bild1 är tvåfärgsticka på asp?
Bild2 är iaf.zonticka och bild3 blek blåticka kanske.

0

Frida T

16 feb 2010 kl. 20:58

Vacker ticka på den ev barklösa rönnen! Men du har ingen mer närbild, så man kan se porerna? Hur kändes den?

0

svampstaff

16 feb 2010 kl. 21:07

Hej Frida, ja om det nu är rönn barklösa träd, det finns både asp,hassel,sälg där mm.
Nä nån nämre bild klarar inte sketkameran, men den var oerhört seg och gick inte att få loss?

0

svampstaff

16 feb 2010 kl. 21:12

Det enda som klingar i knoppen är faktiskt veckticka?
Ljusare kant än porlager, gul/gyllenbrun i etapper, oftast på asp men oxå på rönn/sälg?
Är jag ute och cyklar igen?

0

NadaL, Umeå

16 feb 2010 kl. 21:12

Min första tanke när jag såg bilderna i serie ett: svedticka på asp.
Tror att bild 1 i serie 3 är zontickor också.
Snyggt svampstaff!

0

Frida T

16 feb 2010 kl. 21:14

Någon Phellinus?

0

Frida T

16 feb 2010 kl. 21:20

Veckticka tror jag inte, men jag tycker det är så svårt att gissa från en bild. :) Tycker att den ser brunsporig ut!?

0

svampstaff

16 feb 2010 kl. 21:46

Svedticka känns inte bra den här gången, biotopen är i kanten av ett översvämmat bäverdämme i en rasbrant.

0

hans-åke

17 feb 2010 kl. 06:57

hej svampstaff,bara ett förslag ockraporing

0

NadaL, Umeå

18 feb 2010 kl. 10:31

Det skulle bli bra med en närbild på porlageret av tickan. Finns det någon hatt och i så fall bild på den?
Intressant fynd,är nyfiken.:)
Inga förslag från våra stjärnor?

0

Frida T

18 feb 2010 kl. 12:01

Är även nyfiken på storlek på den första tickan? Får inget grepp om det är en liten eller stor sak från bilderna. :)

Kan du inte zooma in med kameran efter att kortet är taget?

0

Ralf L

18 feb 2010 kl. 13:10

Första bilderna tror jag är helt vanlig borstticka. De kan ju dra ut sig med resupinat växtsätt på undersida av ved. Hattar är ju på väg och hårighet kan anas samtidigt som de beskrivs som sega och svåra att lösgöra från veden. Den skumma nyansen och lystern på det unga porlagret tror jag kommer av överexponering från snön återigen. Trädslaget är asp av grenvinkel och förmodad hårdhet att döma.

0

svampstaff

18 feb 2010 kl. 19:33

Nope!Ingen borsticka, den stora är ca.15cm och färgen är exact utan blixt, ska ta mig en tur dit igen för en bättre annalys och även konstatera trädslag mm
Ockraporing ligger nog närmare isåfall:)

0

Frida T

20 feb 2010 kl. 15:07

När du lyckas ta dig dit igen kan du inte kolla vad köttet har för färg?

Om jag skulle satsa pengar på tickan skulle jag inte satsa allt för mycket på ockraporing. Även då jag inte har sett en sådan själv i verkligheten. :)

0

svampstaff

20 feb 2010 kl. 16:41

Jo jag tänkte mig dit idag, men det sprack ju, skottat snö 3timmar!!

0

svampstaff

3 mar 2010 kl. 18:29

Tog mig dit idag med nöd o näppe!
Skare som bär, och som sedan inte bär längre?! piiiju va jobbigt.
Men det verkar vara nån poring det där?
Vitt kött, ingen smak och trädslaget är jag osäker på asp.

0

Tvåfärgsticka

Ralf L

4 mar 2010 kl. 17:05

Hej! Nu med helt annan känsla än för tidigare bilder. Tror starkt på tvåfärgsticka med ljusa/vita pormynningar där brunrosa ton skymtar under. Det gulvita köttet som inramar porlagret stämmer också för purfärska exemplar.

0

Tvåfärgsticka

Tony S

4 mar 2010 kl. 18:52

Serie 1 och 4. Tror på resupinat svedticka.
Serie 3, bild 1. Förslag sammetsticka.

0

Svedticka

Ralf L

4 mar 2010 kl. 20:15

Serie 1 och 4. Svedticka är nog trots allt bäst (som Nada var inne på från början). Den rosa tonen på porlagret kan förstås vara snön som spökar. Det finns ju några mörka fläckar på porlagret som talar för svedticka liksom den mörkare tonen ovan hattkanten. Till höger i bild gissar jag att en bit insamlats och i snittytan ser man att rörlagret är för tjockt och bevisligen har fel färg för tvåfärgsticka.

0

Svedticka

Frida T

5 mar 2010 kl. 10:03

Tack svampstaff för att du pulsa ut igen så mysteriet fick ett svar. :)

0

Svedticka

svampstaff

6 mar 2010 kl. 19:31

Tack för hjälpen, vi sätter den som resupinat svedticka och går vidare i livet)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone