8cm nysnö än så länge. Inget slut på det än. Får se i morgon.
Fy för !! Det va väll ett jäv.. skottande i år. Det har ju till och med blivit tungt att ta sig igenom isen på sjön. Var ute och pmimlade Strömming i Torsdags
40 cm stöpis! Vet aldrig att det varit så tjockt.
Vi bygger här i morgon 2 ställen sedan, vecka 9 i Gävle/Västerås och vecka 10 Hudik/Sundsvall. Jag brukat tycka att det är alldeles lagom att vara i mellersta delarna av landet i 2 veckor, då har jag fått nog av vinter men i år känner jag mig väldigt insnöad:)
Men nu måste vi ändå se positivt på denna vinter, visserligen kommer en hel del svampar att minska i antal och en del kommer inte att återhämta sig på många år vilket är jättebra. Jag syftar på alla mögelsvampar som man sprutar för i jord och skogsbruk många för våra grödor skadliga organismer får stryk en sådan här vinter. Några som mår kanon bra av en vinter som denna är träden och buskarna, ja allt mår nog rätt bra av en ordentlig omgång snö och kyla förutom vi bräckliga människor då så klart. Min kollega var i Thailand i några veckor så jag fick skotta ordentligt då men nu får han igen för nu snöar det igen. nej jag tror att detta är jättebra och att det kommer att bli den bästa svampsäsongen på länge och framför allt tror jag på mycket vårsvamp och många arter som inte påträffats på många år dyker nog upp. detta är bara min absolut personliga tro:) Och Robban, min granne skrek till mig idag - Skotta på gubbjävel. Då fick han en skyffel blötsnö över sig, då bjöd han på en sup för grannsämjans skull:)
Håller med dig Jas, det här blir nog kanon om typ nån månad eller två, grundvattennivån stiger, alkärren blir dyngsura och alla skålsvampar frodas, rödingen i vättern får leka ifred tack vare isen, musklerna sväller av all skottning, kondisen ökar, egentligen är allt helt perfekt utom killen i vägskrapan som öste upp en snövall på tre meters bredd och mer än metern högt av cementsnö, precis när jag var helt slut och färdig med nedfarten efter ca.3timmar!!
Den killen/gubben skulle jag velat krama lite i snödrivan.
En riktig “myllning” förtjänar de ibland:) Här är det tvärt om, igår var det tö då kunde de ha varit runt i våra villakvarter och tagit bort all snömodd men icke sa Nicke och idag är det -8g, det går för f-n inte att ta sig fram bland all frusna hinder. Ett stort GRRRRR till snöröjarna. Sedan blir jag så förvånad att de blir förvånade att hustak rasar in, jag har inte sett en enda taksnöröjare i vinter. jag har själv varit i snöröjningsbranschen och på den tiden var man på taken när det blev 20cm snö och såg till att det blev rent. Nu för tiden verkar man inte fatta att snö väger. Min kommentar är bara, ? hur dum får människan bli. Nej fortsätt snåla å pengarna för snöröjningen så blir slutnotan tung att bära!
Ja nu jävlar i min låda är det halt hehe,rena isbanan. Trots allas gnäll inklusives mitt eget tycker jag ändå att det är en fantastisk vinter. Förra året här i syd ville man bara gå i ide, grått blåsigt regnigt och allmänt jävligt. Alla mina planerade aktiviteter har snöat inne men so what, trodde aldrig jag skulle uppleva en barndomens vinter mer.
Trots alla nyupptäckta jävligheter så har det väl ändå varit fint. Tycker jag (ändå :)
Nästa vinter blir jag Japansk Makak. Så gutt bada varmt hänga med grabbarna och dra blondin skämt. http://www.youtube.com/watch?v=LgAd1_buq40
Sådär ja nu snackar vi skotta, jag är inte avis på dig den här gången Svampstaff:) Nu skall jag straxt försöka spetta bort och skyffla lite is så jag kan komma in i Högastensskolans idrottshall och bygga luftkuddeland men det är inte hela värden. Men lite varma bad hade inte varit dumt.
70 cm snö och 20,9 minus inatt i Lindome.
Faller det en enda snöflinga till får jag ett spel….
JAG VILL HA VÅR…och små knubbiga kantareller i vägkanten.
Gärna lite aspsoppar också att dryga ut med.
Jag vill känna lukten av varm barrskog, blåbär och smultron.
Vid fågelbordet har jag en koltrast som polisbevakar frön och frukt med blodigt allvar. Inte ens kajorna vågar sig dit.
Vet ej om detta är vanligt, har sett att han då och då tar sig en tugga på ett gammalt jäst äpple som hänger där och nu tror jag att han hämtar styrkan ur den eventuella alkoholen/mäsk kanske?/ som den innehåller.?
Här har det faktiskt varit lite “öffsadröpp” idag och de närmaste dagarna ser ut att bli milda med regn i början av nästa vecka. Men jag skall ju åka till Gävle och längre norr ut nästkommande veckor så jag får nog frysa ett tag till. Det som retar mig lite är att jag
mycket gärna vill att snön ligger kvar tills vecka 11 här nere, för om den gör det så får jag en chans till att hitta några “slemmisar” av släktet lamproderma, och då den som bara lever i snösmältningskanten då det varit snö i minst 2 mån. Men det skulle inte förvåna mig om det skiter sig nu när man har stått ut med det vita så länge.
Åhh den va söt den kissenmissen :D
Slut på vintervädret…ja här i Gbg är det plusgrader o regn o det är så man nästan behöver dykardräkt o amfibiebil när man kör i stan så mycket vatten överallt!!!! Gå är nog värre på hala trottoarer.
Det rasar snö och is från hus taken, vi fick ett snö/isras på bilen så nu har vi en buckla i taket :( :(
I helgen vaknade mitt hopp
ifrån taken hördes dripp dropp
snön smälte ner till vatten
det var även plus på natten
Sen började det snöa igen igår
känns avlägset nu med en vår
vintern håller oss i ett järngrepp
de pratar på om ännu en köldknäpp
Vintern ska tydligen stanna kvar
vi får stå ut med fler kalla dar
men våren vinner alltid till slut
snart är det varmt när vi går ut
Idag lyser solen från himmel så blå
skönt att slippa se molnen de grå
solen värmer och tinar vår kropp
ge inte upp för än finns det hopp
Jag har verkligen längtan också.
Men, tänk snart så är vi där!
Solen har krupit och gömt sig här också nu men förmiddagen var fin.
Och, talgoxarna sjunger för full hals och ger inte upp minsann.
Tack för den fina dikten!
(Bilderna är från -08.)
JAS
Jag såg i söndagstidningen ( bild ) att du var i Gävle med ” luftkuddeland “, vilken anläggning.
Fick lust att åka in och titta men som du kanske vet har vägarna varit si och så med många olyckor. Hoppas att det går bra för dig med många besökare.
Lena, om du kommer bjuder jag på fika. Svampstaff kom igen nu, några vändor i stora hinderbanan gör att du orkar hur mycket som hest i svampskogen och så klart inga broddar (gubbskor) du som är ungdom, nä lägg av nu och kom igen;) (HInderbanan är “BARA” 29m.lång 6m.hög 5m.bred, en enkel match för en vältränad väktare;))
Butiksrånen ökar i brist på kontanter i samhället, snart finns inga pengar att stjäla för en missbrukare?
Hur ska en sprutnarkoman kunna sälja sina stöldgods då till en hälare för 5000 om dan?
Jo dom får börja med bärbara babsapparater som flygvärdinnorna har:)
Eller glädjeflickor med en babsapparat, vart är det på väg utan kontanter?
Nu får man slänga upp en babsapparat på disken och skrika RÅN!Tryck in ett stort belopp tack:::
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.