0 774 visningar

23 svar

Tre

NadaL, Umeå

21 feb 2010 kl. 22:34

sista frågetecken från Omberg:

Serie 1.
Ticka,växer på en enorm bok,givit oss huvudvärk?
Klibbticka?

0

NadaL, Umeå

21 feb 2010 kl. 22:35

Tre bilder till:

0

NadaL, Umeå

21 feb 2010 kl. 22:37

Serie 2.

Skinn på murken granlåga:rynkskinn?

0

NadaL, Umeå

21 feb 2010 kl. 22:39

Serie 3.

Vid roten av en stor bok:stubbdyna?

0

gunhild i Kåddis

21 feb 2010 kl. 22:58

Min första känsla är lackticka, men det är väl helt galet, taktegellagd och ingen fot, men färgen stämmer. En vild gissning.

0

"JAS" Helsingborg

21 feb 2010 kl. 23:33

Stubbdyna ja, tror oxå på klibbticka.

0

svampstaff

22 feb 2010 kl. 12:15

Tänk att vi har fotat samma skillerticka på bok Nada:)
Bokskogen vid Ellen key, eller hur?
Skinnet på gran saknar jag i min samling, rynkskinn:( fann du det vid storpissan?

0

NadaL, Umeå

22 feb 2010 kl. 12:44

Kul!
Visst att vi fotat samma ticka vid Ellen Keys Strand.
Jag trodde aldrig riktigt på klibbticka och du löste gåtan,din lilla Sherlock Holmes. :)

Du har rätt rynkskinn har vi hittat vid Storpissan.
Tre dagar är för lite att se Omberg så nästa gång blir det minst sju dagar och förhoppningsvis utan regn och blås.

0

svampstaff

22 feb 2010 kl. 17:55

Nä omberg går åt en livstid att undersöka, ska oxå ge berget lite mer tid i år tänkte jag, se om jag hittar ditt rynkskinn( tror det är ett av tre fyndplatser i sverige)?

0

gunhild i Kåddis

22 feb 2010 kl. 18:44

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/ino_cuti.PDF
Grattis Nada Intressant fynd av skillerticka!

0

Irene A

22 feb 2010 kl. 19:47

Jag tror inte på skillerticka. En Ganoderma är det väl ändå, kanske hartsticka?

0

svampstaff

22 feb 2010 kl. 20:10

Jag tror stenhårt på skillerticka, ska förhoppningsvis ta en kollekt eller ännu hellre ett ungt ex. av dom vackra röda tickorna i bokhål, nedan en bild från puggehattens fynd av skillerticka i bokhål.
http://puggehatten.blogspot.com/

0

svampstaff

22 feb 2010 kl. 20:36

Här finns oxå rätt många trevliga bilder på skillerticka, den får tydligen en lackad yta oxå som äldre har jag läst.
Kände du på den Nada?Jag blev förvånad hur lätt den var, nästan som en gammal svavelticka.
En Ganoderma är ju väldigt tung?
http://images.google.com/images?&q=Inonotus%20cuticularis

0

NadaL, Umeå

22 feb 2010 kl. 21:01

Måste säga att jag var inne på hartsticka också,men det är svårt,när man har bara bilder att gå efter.Det som jag skrev i min lilla block var att tickan var elastiskt och visst var den lätt.
Det bästa är att du tar en kollekt svampstaff, eftersom du har närmare tickan än jag och skickar den på mikroskopering,så att vi får veta vilken ticka vi hittat.

0

hans-åke

22 feb 2010 kl. 21:14

hej svampstaff,garphyttans nationalpark finns rynkskinn

0

Ralf L

22 feb 2010 kl. 21:26

Nada! Jag tror din gissning på klibbticka är den bästa. Den brukar ofta bli röd helt och hållet på t ex bok. Färgen på porlagret har här blivit mörkt med åldern

0

svampstaff

22 feb 2010 kl. 21:56

Ja vi får väl se vad det lider.
Då får man nog revidera tidigare fynd från ombergs bokskog.
http://fungus.dataservice.se/search_result.asp

0

svampstaff

22 feb 2010 kl. 22:02

Den länken gick inte, men skillerticka hittades där -89 av L.Romell och bestämmdes av T.Niemelä på levande ihålig bok.

0

Irene A

23 feb 2010 kl. 07:40

Klibbticka kan jag också tänka mig.

0

NadaL, Umeå

23 feb 2010 kl. 20:01

Tackar så mycket för era synpunkter,bilderna åker i klibbticka mappen,tillsvidare.

Omberg bjöd inte på fint väder men det var några fina svampfynd vi gjort.Jag är mest stolt över att min önskan om att hitta svavelticka gick i uppfyllelse. :)

0

svampstaff

23 feb 2010 kl. 20:12

Är du helt säker på svavelticka då Nada:)
Det kan vara en solblekt klibbticka!

0

svampstaff

23 feb 2010 kl. 20:15

Hade du gått ner i ekhagen till höger om storpissan, hade du hittat saffransticka och oxtunga oxå, du får lägga det på minnet till nästa gång det bär av.

0

svampstaff

23 feb 2010 kl. 20:17

Hittade en klibbticka på tall idag, det måste det vara för den har 3:ans sandpappersträvhet liksom skillertickans.

0

NadaL, Umeå

23 feb 2010 kl. 20:17

120% säker!:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone