Rapport ifrån Malmö på morgonen, vintergäck och snödroppe har setts. Och vi har fått ett nytt naturreservat i veckan med b.l.a gamla 200-åriga tallar, sällsynta växter och svampar, b.l.a grantaggsvamp, vintertagging. Kårsberget, 12 km sö. Torsåker och i Gästrikland, nytt område att utforska framöver så nu kan man börja tro på en ny spännande säsong.
Jag hoppas på att slå min storasysters rekord från 2009 på SEX KILO KANTARELLER hon och hennes barn hittade bakom deras ladugård.
Hoppas även på bättre lycka med att hitta min stora favoritsvamp - Trattkantareller. Hösten 2009 lyckades jag dessvärre bara hitta En trattkantarell. :´-(
Nu tänkte jag även lära mig att rensa svamp själv. Min mor brukar slänga hela svampen även om bara en liten del av den är maskangripen.
Önskar alla här ett riktigt gott svampår 2010! :-)
/Peter
Solen smälter snömassorna så sakteliga.
Nu fattas bara regn.
Jo, jag vet, då blir man inslaskad, men det får det väl vara värt några dagar om det sen blir fritt fram ut i skogen!
Håller med sign. Peter att det varit ont om trattkantareller några år nu, men 2009 var för mig året då de började komma igen!
Hoppas med er övriga på ett gott svampår 2010!
Ser fram mot nya intressanta fynd!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.