Dagghättan finns i södra sverige upp till Dalälven ungefär. Det är inte så många personer som letar och rapporterar hättor, därav finns det många luckor i utbredningen.
Det finns inget registrerat fynd från Dalarna, men fann en udda fyndrapport från Medelpad, som verkar vara det nordligaste kända fyndet.
Bifogar karta med fyndprickar
Dagghätta (Mycena pseudocorticola)
Ojdå, bara ett rapporterat fynd i Skåne.
Jag inventerade epifytiska kryptogamer på kyrkogårdar i Skåne i höstas och fann en hel del dagghätta.
Arten noterades på 13 kyrkogårdar av 22, fördelat på 28 träd av ca 200 inventerade. Det fanns alltså i princip på vart 6:e träd, så det verkar vara en vanlig art i ljusöppna kulturträdmiljöer, åtminstone hösten 2009 i Skåne.
Lägger till lite mer info om träden som dagghätta hittades på, när jag nu ändå har datan.
Medeldiametern på träden var 82 cm. Medianen 83 cm.
Min. 33 cm, max 128 cm.
Lind 10 fynd
Hästkastanj 6 fynd
Tysklönn 5 fynd
Skogslönn 3 fynd
Alm 2 fynd
Hängask 1 fynd
Bok 1 fynd
Det här avspeglar ju rätt mycket vilka träd som finns på kyrkogårdarna här nere, efter att almsjukan och askskottsjukan har härjat.
En av kyrkogårdarna hade för 7 år sedan 36 almar, samtliga s.k. jätteträd med diameter över en meter. Idag är alla borta, trist nog. Förvaltningarna har nog lite väl bråttom ibland att plocka bort träd som uppvisar sjukdomstecken.
Jag har hittat en liten grå hätta på grova ekstammar, senhöst, ofta efter riktigt fuktigt väder.
Finns även på hassel, men eftersom hättor är så likartade och artrikt släkte så kan det ju vara olika arter även om de växer i samma hage. Tycker att de på hassel smakar “hassel” medan de på ek smakar “gurka” (eller “mjöl” som det ibland heter i svamparomernas diffusa värld).
Under de senaste åren har jag börjat förstå mer och mer av problematiken med många, för ovant öga, likformiga arter i samma släkte.
För mig har det annars varit “grå hätta”, vanlig på ek och hassel…
Då blir det snarare att lämna bedömningen till nån av er som har tillgång till mikroskop och kunskaper att analysera vad ni kan se där.
Intressant geografisk utbredning, dock tycker jag, eftersom det ser ut att finnas fler från Nerike. Om de sydliga i triangeln är Askersund / Viby, kan kanske den nordligaste vara Örebro(Oset, Hjälmaren???).
Skulle förvåna mig om den inte finns i lövskogsmiljöerna vid Hjälmarstränderna.
Tack för tipsen.
Jag har säkerligen sett dessa hättor, men måste bli bättre på att skilja dem åt.
Har i alla fall lärt mig en del nytt om hättorna detta år.
Man får väl mest gå på värdträd och ev. smakprov, för det verkar tämligen svårt att få hjälp med hättor bara via foton.
Som dessa, t ex som jag inte fått bekräftade om det verkligen är hättor och i så fall vilka.
Markväxande under gran, hösten 2009.
foto: Bo E-son
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/
En mycket bra sida när det gäller Hättor.
Kul! Den där berömmda närketriangeln har jag studerat och inte förstått mig på, men utbredning av svamp beror inte på enormt fina skogar just i södra närke, utan vilken gräns inventerarna har som smärtgräns för dagliga ströv, exact samma skogar finns i nordvästra östergötland upp mot närkegränsen, men dit är det för långt för inventerare bosatta i Norrköping 12-13mil och inte så intressant för inventerare i närke.
Så det får bli några turer upp till östergötlands högsta punkt med sina gamla granskogar vid båseberg, inte många rapporter där ifrån fast det ligger nån mil söder om runsala ravin?
Ett annat sätt är att installera flera och bättre webbläsare. Jag använder minst tre, Firefox och Opera - och så en GAMMAL IE, en trotjänare som visserligen är “långsam och usel”, men tyx sakna de allvarligaste säkerhetshålen som finns i de nyare versionerna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.