0 445 visningar

24 svar

Dagghätta

Tina Nordberg

25 feb 2010 kl. 18:46

En bekant frågade om dagghättan finns i Malung. Någon som vet?
Vet ni något mer om svampens utbredningsområde?
Har letat men hittar inget annat än att den finns i Närke,Uppland,Skåne,Halland o Västmanland.
Tacksam för hjälp.

0

Michael Krikorev

25 feb 2010 kl. 23:06

Dagghättan finns i södra sverige upp till Dalälven ungefär. Det är inte så många personer som letar och rapporterar hättor, därav finns det många luckor i utbredningen.

Det finns inget registrerat fynd från Dalarna, men fann en udda fyndrapport från Medelpad, som verkar vara det nordligaste kända fyndet.

Bifogar karta med fyndprickar

Dagghätta (Mycena pseudocorticola)

0

"JAS" Helsingborg

25 feb 2010 kl. 23:38

Hum, jag får nog ta mig tid till att rapportera mina fynd framöver. Dagghätta har jag flera fynd av i Skåne och såg några i Värmland i höstas oxå.

0

hans-åke

26 feb 2010 kl. 08:55

jag kan rapporttera till dig tina om dagghättan.jag fann den på en lindstam vid lindhult i viby socken 14 augusti 2008 i närke

0

Tina Nordberg

26 feb 2010 kl. 09:30

Å tack snälla ni, jättebra med karta, jag bifogar den till kompisen.
De här fick jag tips om att det kan vara den, här på svampguiden förra året. Det tror jag på.

0

Tony S

26 feb 2010 kl. 18:41

Ojdå, bara ett rapporterat fynd i Skåne.
Jag inventerade epifytiska kryptogamer på kyrkogårdar i Skåne i höstas och fann en hel del dagghätta.
Arten noterades på 13 kyrkogårdar av 22, fördelat på 28 träd av ca 200 inventerade. Det fanns alltså i princip på vart 6:e träd, så det verkar vara en vanlig art i ljusöppna kulturträdmiljöer, åtminstone hösten 2009 i Skåne.

0

Tony S

26 feb 2010 kl. 19:10

Lägger till lite mer info om träden som dagghätta hittades på, när jag nu ändå har datan.
Medeldiametern på träden var 82 cm. Medianen 83 cm.
Min. 33 cm, max 128 cm.

Lind 10 fynd
Hästkastanj 6 fynd
Tysklönn 5 fynd
Skogslönn 3 fynd
Alm 2 fynd
Hängask 1 fynd
Bok 1 fynd

Det här avspeglar ju rätt mycket vilka träd som finns på kyrkogårdarna här nere, efter att almsjukan och askskottsjukan har härjat.
En av kyrkogårdarna hade för 7 år sedan 36 almar, samtliga s.k. jätteträd med diameter över en meter. Idag är alla borta, trist nog. Förvaltningarna har nog lite väl bråttom ibland att plocka bort träd som uppvisar sjukdomstecken.

0

"JAS" Helsingborg

26 feb 2010 kl. 21:49

Jag har en hel del fynd på pil i Råådalen.

0

hans-åke

1 mar 2010 kl. 14:31

att det inte finns så många rapporter på dagghätta den kommer så sent på året

0

Bo E

1 mar 2010 kl. 16:09

Jag har hittat en liten grå hätta på grova ekstammar, senhöst, ofta efter riktigt fuktigt väder.
Finns även på hassel, men eftersom hättor är så likartade och artrikt släkte så kan det ju vara olika arter även om de växer i samma hage. Tycker att de på hassel smakar “hassel” medan de på ek smakar “gurka” (eller “mjöl” som det ibland heter i svamparomernas diffusa värld).
Under de senaste åren har jag börjat förstå mer och mer av problematiken med många, för ovant öga, likformiga arter i samma släkte.
För mig har det annars varit “grå hätta”, vanlig på ek och hassel…
Då blir det snarare att lämna bedömningen till nån av er som har tillgång till mikroskop och kunskaper att analysera vad ni kan se där.

Intressant geografisk utbredning, dock tycker jag, eftersom det ser ut att finnas fler från Nerike. Om de sydliga i triangeln är Askersund / Viby, kan kanske den nordligaste vara Örebro(Oset, Hjälmaren???).
Skulle förvåna mig om den inte finns i lövskogsmiljöerna vid Hjälmarstränderna.

0

Alf Pallin

1 mar 2010 kl. 17:59

Vad gäller utbredning av dagghätta, mycena pseudocorticola. Hittade den på lind vid Långvinds Herrgård Enånger Hälsingland i november 2009. Se mitt inlägg mycena på lind.

0

hans-åke

1 mar 2010 kl. 19:18

hej,Bo E vid hjälmaren hittar du många arter hättor.tuvhätta på ek under hassel o ek silverhätta,rynkhätta,glanshätta,alla i lövskog,om du tittar efter dagghätta så kan du finna barkhättan den är mindre och har brun nyans

0

Dagghätta hans-åke

Bo E

2 mar 2010 kl. 14:01

Tack för tipsen.
Jag har säkerligen sett dessa hättor, men måste bli bättre på att skilja dem åt.
Har i alla fall lärt mig en del nytt om hättorna detta år.
Man får väl mest gå på värdträd och ev. smakprov, för det verkar tämligen svårt att få hjälp med hättor bara via foton.
Som dessa, t ex som jag inte fått bekräftade om det verkligen är hättor och i så fall vilka.
Markväxande under gran, hösten 2009.

foto: Bo E-son

0

Dagghätta hans-åke

hans-åke

2 mar 2010 kl. 17:09

det är som du nämner,det är inte lätt att på foton att bestämma arter men gå på lukt och trädslag många hättor kommer sent på åretjag kan komma med ett förslag barrvithätta

0

Dagghätta hans-åke

"JAS" i Gävle

2 mar 2010 kl. 18:30

http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/
En mycket bra sida när det gäller Hättor.

0

Dagghätta hans-åke

svampstaff

2 mar 2010 kl. 21:46

Kul! Den där berömmda närketriangeln har jag studerat och inte förstått mig på, men utbredning av svamp beror inte på enormt fina skogar just i södra närke, utan vilken gräns inventerarna har som smärtgräns för dagliga ströv, exact samma skogar finns i nordvästra östergötland upp mot närkegränsen, men dit är det för långt för inventerare bosatta i Norrköping 12-13mil och inte så intressant för inventerare i närke.
Så det får bli några turer upp till östergötlands högsta punkt med sina gamla granskogar vid båseberg, inte många rapporter där ifrån fast det ligger nån mil söder om runsala ravin?

0

Dagghätta hans-åke

hans-åke

3 mar 2010 kl. 08:45

hej svampstaff,för min del inventerar jag bara inom örebro län för länstyrelsen.Det som är av intresse är att hitta nya arter inom länet.Jag protokollför all svamp jag hittar

0

Dagghätta hans-åke

Bo E

3 mar 2010 kl. 13:24

Tack för tipset “barrvithätta”!

Tyvärr kom jag ingenstans med JAS´länk.
Det enda som hände var att internet släcktes ned.

Bara att ta nya tag!

0

Dagghätta hans-åke

hans-åke

3 mar 2010 kl. 13:52

hej bo jag kom ingenstans,jag heller

0

Jan A, Uppsala

3 mar 2010 kl. 16:14

Funkade helt perfekt!

0

"JAS" I GÄVLE

3 mar 2010 kl. 19:12

Funkar här hos polaren i Gävle oxå. Om den inte funkar så kopiera länken och klistra in den i er webbläsare och sök. Detta är den bästa hätte saiten som finns tycker jag!

0

Dagghätta - JAS länk

Bo E

4 mar 2010 kl. 13:13

“Internet Explorer har stängt webbsidan p.g.a. ett icke-fungerande eller skadligt tillägg”

vad gör man åt det då?

0

Dagghätta - JAS länk

Tony S

4 mar 2010 kl. 18:05

Bo, du kan prova att tillfälligt dra ner säkerhetsnivån ett snäpp. Gå in via rullgardinen i Internet Explorer:
Verktyg/Internetalternativ/Säkerhet
Dra ner reglaget till medel eller lägre.

0

Dagghätta - JAS länk

Jan A, Uppsala

4 mar 2010 kl. 18:35

Ett annat sätt är att installera flera och bättre webbläsare. Jag använder minst tre, Firefox och Opera - och så en GAMMAL IE, en trotjänare som visserligen är “långsam och usel”, men tyx sakna de allvarligaste säkerhetshålen som finns i de nyare versionerna.

0

Dagghätta - JAS länk

Bo E

8 mar 2010 kl. 13:06

Det gick bra att ta in den via Google.
Nu ligger den bland Favoriter!

Tack JAS!

Kommer säkert a till nytta när hättornas årstid kommer tillbaka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone