0 374 visningar

9 svar

Svamputsikterna 2010?

Peter

26 feb 2010 kl. 14:58

Hej!

Vad tror ni om utsikterna för ännu en suverän svampsäsong 2010 om snösmältningen följs av en varm och skön vår?

Kommer vi att få se en tidig svampsäsong om snösmältningen följs av perioder med mycket sol och värme? Jag kan tänka mig att vattnet från all snö följt av perioder med mycket värme är perfekt för svamptillväxten?

Vilka svampar kan man hitta på våren och försommaren?

Ha det bra alla!

Med vänlig hälsning

Peter

0

Enelie, Linköping

26 feb 2010 kl. 16:40

Hej Peter!
Jag hoppas i alla fall på att den här våren ska vara betydligt fuktigare så att det kommer Stenmurklor. Förra året var det kruttorrt så de uteblev.
De kanske gå att hitta i mars, april.
OBS! De räknas inte som matsvamp länge p.g.a. sin giftighet. Men jag brukar plocka och torka litegrann.

Toppmurkla kommer på vår och försommar. Tyvärr så har jag aldrig lyckats hitta den.

Och, med tanke på allt smältvatten så blir det troligen ett bra år för scharlakansvårskål. Men dom är ju bara för att titta på, inte äta:) De lyser så vackert i dikeskanterna.

0

"JAS" Helsingborg

26 feb 2010 kl. 21:53

Det skall bli intressant att se hur Ostronmusslingen reagerar, det lär bli en hel del fuktiga lagom nedbrutna lågor och stubbar att kolla på. Förra året uteblev de nästan helt pga. torkan. Jag har ingen erfarenhet alls av dessa efter en sådan här vinter.

0

gunhild i Kåddis

26 feb 2010 kl. 23:18

För vår del här uppe i Västerbotten lär det väl bli som vanligt. Vi har ju inte mer snö än vi brukar (ännu), dessutom har det aldrig varit blidväder, så när det börjar töa kommer det att gå fort. Hoppas på mycket toppmurklor fram i maj.

0

Alf Pallin

27 feb 2010 kl. 11:17

Vilken läcker bild på läckra svampar Gundild.

0

Tina Nordberg

27 feb 2010 kl. 12:21

Jag är riktigt nyfiken på alla småttingar som kan komma fram under snön.
Ännu har snötäcket bara sjunkigt lite, knappt synbart.Men jag är utrustad med tålamod, och stövelskaften är ganska höga.
Vilket underbart bullrande ljud när snön rasar ner från plåttaket:)

0

Bo E

1 mar 2010 kl. 13:52

Örebro, Nerike, skogar i slättlandet runt västra delen av Hjälmaren.
Vinternagelskivling är väl värd att söka i lövskogsmiljöer när det börjar töa - om man kan ta sig nånstans i denna snömodd…
Jag hittade ganska många stenmurklor i april förra året, i sandig barrskog gärna vid rotvältor efter tall, och hoppas att de återkommer efter denna snövinter.
Vårmusseroner fanns oxå, om än i mycket begränsad mängd förra året. Hoppas på en intressant svampvår nu efter snövintern. Förra året var magert i början, men som sagt stenmurklor fanns, för den som vill göra sig besvär med beredning av dessa giftiga saker.
Vårmusseroner kan vara luriga att hitta för ofta växer de i trädgårdar och vid sommarstugor där man inte gärna går för nära och stör de som bor där.
Toppmurklor väntar jag på, men har inga högre förväntningar då de i mellansverige verkar vara mycket sällsynta.

0

RasBohlin

1 mar 2010 kl. 21:26

Hej på er!
Det var längesen nu!!
Jag hoppas också på en god säsong! Det ymniga snöfallet måste väl åtminstone ha någon betydelse när det mesta av snön ligger kvar så här sent? Måste ju innehålla mängder av vatten, så tung som den är här i Bohuslän!
Lagom innan hösten skall jag flytta till en liten stuga mellan Mölnlycke och Öjersjö, så nu blir det att sondera nya terränger! =) Jag har längtat efter att få bo på “landet” sedan jag flyttade hemirån, så jag njuter redan. Skall visserligen statsplaneras där, så det blir väl ett villaområde av det till slut, men man har i alla fall gångavstånd till minst två naturreservat och mycket annan skog också! =)

0

Lena M

2 mar 2010 kl. 19:52

Ja förhoppningvis gynnar denna snömängd vårsvamparna.
Sen får vi bara hoppas på en fin säsong, själv vill jag gärna se pokalmurklan och senare violgubbe.

Vad önskar ni andra helst hitta, ätligt som oätligt, kul att höra !

Bo E. Jag hittade rikligt med vårmusseron i gammal, mörk granskog så den tydligen förekomma lite varstans. Likaså mkt. toppmurklor på bränd mark, så lycka till.

0

svampstaff

2 mar 2010 kl. 21:15

Närmast på tur står rökpipsvamp och lite olika vårskålar jag inte fått se än, sen senare ska jag försöka koncentrera mig på taggsvamp och ramarior tror jag, det känns svårt och lagom spännande:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone