0 773 visningar

8 svar

Liten mussling på rönn och ticka

Karin W

28 feb 2010 kl. 18:22

De här två svamparna är fotograferade idag. Den första växte på en klen död gren på en rönn. Svampen är ca 1 cm bred, brun med vita hår utom i kanten som är kal. Sporerna är cylindriska och nästan 10 x 5 mikrometer. Sporpulvret är vitt. Med den litteratur som jag har funderar jag på njurmussling, men det är bara en gissning. Någon som har ett förslag?

0

Karin W

28 feb 2010 kl. 18:24

Den andra växter på en död stående tall. Är det violtickan som kan börja så här?

0

Irene A

28 feb 2010 kl. 21:46

Njurmussling har tolkats på många sätt, men enligt Funga Nordica är den synonym med Hohenbuehelia unguicularis, en art med mörka skivor.

Av andra arter i släktet passar spormåttet bäst på ullmussling, H. fluxilis.
Studera de metuloida cystiderna också, de är riktigt spännande!

Intressanta bilder på den andra som borde vara violtagging, Trichaptum fuscoviolaceum.
Med det utseendet är den ju helt olik violtickan eller violmusslingen som annars brukar vara förväxlingsarter.

0

Karin W

28 feb 2010 kl. 22:10

Tack. Den art som Ryman/Holmåsen kallar njurmussling, Hohenbuehelia reniformis (sid 338), har ljusa skivor. Vet du vilket namn den skulle kunna tänkas ha i Funga Nordica?

Violtagging låter nästan för bra för att vara sant,det är en art jag har letat efter. Jag tycker att det känns mer som porer än som taggar. Men den växer alldeles bakom huset så jag får gå och titta på den igen.

0

Irene A

28 feb 2010 kl. 22:37

Rymans reniformis skulle kunna vara fluxilis. Han skriver där att en vit art, H. myxotricha, är närstående, men vit. I Funga Nordica är de synonymer. Den har tydligen så variabel färg: “young bluish black, soon paler, almost white, greyish white to pale umber brown”

0

Karin W

1 mar 2010 kl. 21:17

Jag har nu tittat på de metuloida cystiderna, för det är väl en sådan på bilden. De är kraftigt inkrusterade och enligt bilderna i Funga Nordica är det bara unguicularis och fluxilis som har cystider som är inkrusterade på det viset. Skivorna på unguicularis står det ska bli mörka när de blir gamla eller svampen torkar och det har inte mina blivit så då lutar det väl åt fluxilis även om tidpunkten på året är lite fel (står summer to autumn). Storleken på cystiderna faller inom de angivelser som anges för bägge arterna.

Men hur ser man om cystiderna är tjockväggiga?

0

Hans v E

1 mar 2010 kl. 21:25

Varför inte H. mastrucata?

0

Irene A

1 mar 2010 kl. 21:42

Jag är inte så så bra bekant med Hohenbueheliaarterna (jag skulle hemskt gärna vilja hitta flera!). Men jag gick på spormåtten, och enligt mina litteraturuppgifter har H. mastrucata mindre sporer (5.5-)6-8.5(-9.5) x (3-)3.5-4.5 my - och ganska täta skivor..?

0

Karin W

1 mar 2010 kl. 22:07

Enligt Funga Nordica är H. mastrucata “not striate”, “entirely white tomentose” och “without or with very thin crystal cap” och som Irene skriver är sporerna mindre. Jag tycket att H. fluxilis stämmer mycket bra med den arten jag samlat, jag tror starkt på den!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone