0 1205 visningar

14 svar

Zonticka?

Egon

2 mar 2010 kl. 15:23

Är detta zonticka, växer på lövträd i Skåne?

0

svampstaff

3 mar 2010 kl. 20:25

Oartigt att inte svara, personligen tycker jag inte zonticka med den undersidan, men det är svårt att se, är det asp eller björk så kan ju så vara fallet.

0

Monica A

3 mar 2010 kl. 21:00

Med den undersidan tycker jag det liknar slingerticka.

0

svampstaff

3 mar 2010 kl. 22:12

Tickan längst ner till vänster ser faktiskt ut som en tvåfärgsticka.

0

Egon

3 mar 2010 kl. 23:21

Ja, svampstaff, man skall va artig. Slingerticka liknar det inte, för den hittade jag för ett par dagar sedan. Det kommer nya bilder imorgon.

0

Egon

4 mar 2010 kl. 14:08

Nya bilder och trädslaget är vide.

0

Skogsfrun i Obbola

4 mar 2010 kl. 16:28

Jag tycker också att det skulle kunna vara tvåfärgsticka med det lite gelatinösa utseendet.

0

Tony S

4 mar 2010 kl. 18:43

Ovansidan påminner onekligen om zonticka, men inte porlagret. Tycker inte heller porlagret verkar ha en gelatinös hinna som hos tvåfärgsticka.
Lägger min peng på slingerticka.

0

Tony S

4 mar 2010 kl. 19:02

...eller sammetsticka.

0

NadaL, Umeå

5 mar 2010 kl. 11:28

Det var intressant fynd.
Min första tanke var självklart zonticka,men här uppe har jag aldrig sett zontickor växa på salix,de växer på asp och björk och så porerna i första serien.
Tycker inte att den kan vara tvåfärgsticka,sammetsticka är inte så zonerad,slingerticka känns inte rätt heller.Bilderna i andra serien talar för mig mest för zonticka.Har du möjlighet att ta kollekt och mikroskopera den?

0

Egon

5 mar 2010 kl. 21:17

Upplysning:porlagret går inte lätt att skrapa av som det står i en bok om tvåfärgstickan.Kan inte mycket om tickor. Vad är skillnaden på aktuella tickor? Porerna har jag förstått, men vad?
Någon som orkar förklara?

0

Egon

5 mar 2010 kl. 21:23

NadaL, har kollekt och mikroskop, men kan inte mäta sporer.Är det någon annan skillnad på sporerna?

0

Skogsfrun i Obbola

6 mar 2010 kl. 09:03

Om jag bara hade sett bild 2 i första serien skulle jag inte ha tvekat en sekund på att det var zonticka. Typiskt är att den har bruna nyanser på hatten.

Men undersidan och de rödbruna nyanser som finns även där, de gör mig konfunderad…

Slingerticka var det länge sedan jag tittade noggrant på, men jag har en känsla av att dess porväggar brukar vara tjockare. Dessutom tycker jag inte att det stämmer med de bruna nyanserna.

0

NadaL, Umeå

6 mar 2010 kl. 09:52

Egon,har inte börjat mikroskopera än och kan ej svara på din fråga om sporer utan att kolla i Ryman.:)Där står det att sporer hos sammetsticka är cylindriska och hos zontickan är de smalt ellipsoida.
Vidare står det att köttet hos sammetsticka är mjuk och saftigt som färskt,medan hos zontickan är det segt.
Har du Rymans bok:Svampar?
Tre bilder på tvåfärgsticka:

0

Egon

6 mar 2010 kl. 15:46

Fruktkropparna är unga så jag
hittar tyvärr inga sporer, men köttet är inte segt. Vidare så växer dom på levande träd. Mer upplysningar har jag inte nu. Får se om dom växer till sig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone