Det var intressant fynd.
Min första tanke var självklart zonticka,men här uppe har jag aldrig sett zontickor växa på salix,de växer på asp och björk och så porerna i första serien.
Tycker inte att den kan vara tvåfärgsticka,sammetsticka är inte så zonerad,slingerticka känns inte rätt heller.Bilderna i andra serien talar för mig mest för zonticka.Har du möjlighet att ta kollekt och mikroskopera den?
Om jag bara hade sett bild 2 i första serien skulle jag inte ha tvekat en sekund på att det var zonticka. Typiskt är att den har bruna nyanser på hatten.
Men undersidan och de rödbruna nyanser som finns även där, de gör mig konfunderad…
Slingerticka var det länge sedan jag tittade noggrant på, men jag har en känsla av att dess porväggar brukar vara tjockare. Dessutom tycker jag inte att det stämmer med de bruna nyanserna.
Egon,har inte börjat mikroskopera än och kan ej svara på din fråga om sporer utan att kolla i Ryman.:)Där står det att sporer hos sammetsticka är cylindriska och hos zontickan är de smalt ellipsoida.
Vidare står det att köttet hos sammetsticka är mjuk och saftigt som färskt,medan hos zontickan är det segt.
Har du Rymans bok:Svampar?
Tre bilder på tvåfärgsticka:
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.