0 2117 visningar

12 svar

Hussvamp

Bo Hallman

4 mar 2010 kl. 09:37

Vad är det för svamp?
Finns i uppvärmt gammalt hus, i källaren. Golv betong, väggar murade.
Bo

0

anithau

4 mar 2010 kl. 09:51

Du kan googla på hussvamp el ta kontakt med Anticimex, så får du veta mycket mer.

0

Murskål,

Hans v E

4 mar 2010 kl. 12:53

Peziza cerea är det.

0

Hans v E

4 mar 2010 kl. 12:56

Det är alltså inte hussvamp. Denna är ofarlig.
Klas J kallade den Peziza taunus när han hittade den i en gammal bil av nämnda märke.

0

klas jaederfeldt

4 mar 2010 kl. 20:21

De glömmer du aldrig ,eller hur Hans,

Bilden på den svampen i Ryman/Holmåsen är ifrån Järna, detr var första ggr,jag träffade Holmåsen, sedan blev det flera gånger som han lärde mej lite svampfotografering

0

Glömmer?

Hans v E

4 mar 2010 kl. 22:44

Nej, det finns många trevliga minnen i mykologihistorien.

0

Glömmer?

Skogsfrun i Obbola

6 mar 2010 kl. 09:08

När jag kollar i Ryman står det “på fuktigt murbruk i källare etc.”

Någon som känner till dess naturliga habitat?

0

Glömmer?

Frida T

6 mar 2010 kl. 11:02

0

Habitat

Irene A

6 mar 2010 kl. 17:28

Tja, nya rön har visat att flera arter som har artbestämts utifrån olika växtmiljöer, i själva verket är så nära besläktade att de förmodligen bör räknas som en art: repanda, micropus, cerea och varia (det sistnämnda i så fall det gällande namnet)..

Så det naturliga habitatet kan man väl säga är ytterst växlande, och att de får lite varierande utseende beroende på växtplats.

0

Irene,

Hans v E

7 mar 2010 kl. 21:43

det var intressant och precis vad jag länge misstänkt. Kan du tipsa mig om var man kan läsa om de rönen?

0

Hans

Irene A

7 mar 2010 kl. 22:05

Jag har inte kommit åt hela rapporten, bara en sammanfattning:
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=125614

0

Irene

Hans v E

8 mar 2010 kl. 09:32

Tack.
Och rapporten är redan 8 år gammal!
Vad tror du då om ex.vis Hymenoscyphus-arterna? Är inte de synonyma allihop?

0

Peziza

Jan A, Uppsala

8 mar 2010 kl. 10:03

..så varför inte titta här också:
Trial field key to the PEZIZACEAE
http://www.svims.ca/council/Pezizc.htm
Uppdateringar –2007.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone