0 335 visningar

12 svar

Fin lodjurstrofé

Bengt Sandh

4 mar 2010 kl. 16:21

Borås Tidning har idag infört en artikel om en lyckad lodjursjakt i Borgstena strax norr om Borås. Ett enda lodjur fick skjutas i Västra Götaland öster om Göta Älv.

Marcus Andersson heter den lycklige lodjursmördaren. Han berättar:

“Det var mäktigt. Vi hade väntat i två timmar på att han skulle komma ut och jag hade tur att stå på rätt ställe. Jag har aldrig sett ett levande lodjur i det vilda innan men jag hann inte titta så mycket. Jag ville inte bli nervös”.

Marcus vet vad han tänker göra med pälsen när han får den: “Jag ska låta stoppa upp den. Det blir en fin trofé därhemma som man är ganska ensam om”.

Min kommentar:

Marcus Andersson avslöjar obarmhärtigt vad som driver honom och hans fega jaktkamrater: Hellre en dödad trofé på väggen än en levande skönhet i naturen.

Dessutom har han den dåliga smaken att stoltsera med sitt byte på första sidan i dagens Borås Tidning! HEJA, HEJA!

IT MAKES ME SICK!!!

0

Göte Borg

4 mar 2010 kl. 16:25

Åk på mykologihelgen i Göteborg den 13-14 mars så kanske du mår bättre igen.

0

Bengt Sandh

4 mar 2010 kl. 16:29

Ack ja! Om det vore så enkelt ändå...

0

Göte Borg

5 mar 2010 kl. 10:29

Det är väl dumt att inte försöka varje fall…??

0

Bo Rås

5 mar 2010 kl. 15:26

Lodjursslakten berörde tydligen inte alls…

0

Göte Borg

5 mar 2010 kl. 15:36

Jodå, Bengt verkar väldigt berörd av lodjursjakten.

Men bara för det finns det väl ingen mening att inyte försöka peppa upp sig med en liten trevlig svamphelg…

0

Mossning

5 mar 2010 kl. 15:55

0

K il

5 mar 2010 kl. 18:36

Känner ungefär som Bengt. Låt djuren sköta sig själva!

0

Olga

5 mar 2010 kl. 18:48

om det ska funka med att naturen ska sköta sig själv, då förutsätts det ju att inte människan lever som hon gör!? Städer mm skulle då inte få finnas. Odlingar mm som påverkar ekosystemet skulle inte få finnas…

Det är lätt att tycka saker om man rycker det ur sitt sammanhang!!

inga mer affärer med dignande godsaker. Alle man för sig själv. Är det så det ska vara?
Allt har rätt till ett liv även de små krypen som vi utrotar pga våra leverne. Inga mer bilar, inga mer fabriker inga mer kärnkraftverk, inga mer vindkraftverk mm som gör att vi kan knappa på dessa datorer.

Hur tror ni att ni kan leva så gott som ni gör utan att påverka naturens ekosystem?
Artutrotningen har aldrig gått så fort som nu! Och då menar jag alla arter inte bara rovdjuren.

Lite lodjurs jakt är inget mot vad alla människor dagligen gör för att förstöra naturen! Även vi svampnördar!

0

Bengt Sandh

6 mar 2010 kl. 01:17

Visst, Olga!

Vi svampnördar hänger på oss bössan och pepprar svamparna fulla med bly. Själv brukar jag roa mig med att skjuta hattarna av Karl-Johansvampar och hänga upp dem i ett snöre i mitt troférum där jag också har en samling skadeskjutna haröron (Otidea onotica).

Du tycker kanske att detta är mycket värre än lite oskyldig lodjursjakt och det kanske är sant men jag har i alla fall roligare med min bisarra hobby än att skjuta lodjur..

0

svampstaff

6 mar 2010 kl. 21:54

Fina bilder i aftonbladet på sälslakt i Norge!?Sälfångstinspektören fick till svar av en av mördarna att “Du får väl förstå att han var lite skjutkåt”?!
Man skäms som människa!
Usch, jag matar mina vänner istället..

0

Bo E

8 mar 2010 kl. 10:59

Håller med Bengt och Svampstaffen och matar oxå fåglarna!
Till Olga vill jag bara säga att det finns fler gråsparvar, lövsångare, grävlingar, nyckelpigor och mygg än det finns lodjur, men fortsätter människan leva lika tanklöst kanske vi inte har dem heller kvar om 100 år!

0

Olga

8 mar 2010 kl. 12:12

Ja men det var ju det jag mena Bo! De minskar idag allarmerande!!! Utan tex pollinerande djur ingen mat på bordet!

Inte så långt fram som 100 år om takten fortsätter som idag. Tyvärr

( Det finns mer än en art nyckelpigor)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone