0 1175 visningar

3 svar

Fråga om asplöv Jan m.fl.

gunhild i Kåddis

10 mar 2010 kl. 08:43

Läste Jans intressanta länk om asplöv och om varför dom darrar. Jag går nästan dagligen förbi en grupp aspar som fortfarande har kvar sina löv och det är ett speciellt ljud när blåsten rör om i dem. Vid senaste stormen fanns det gott om vissna löv på skoterspåret. Varför tappar inte aspen sina löv på hösten.

0

Fråga om asplöv, Gunhild m.fl.

Jan A, Uppsala

10 mar 2010 kl. 13:56

“Kort svar”!
Kom just hem efter att ha levererat en st. hustru till en st. 08-buss.  På vägen passerade jag ett aspbestånd med minst tre olika kloner.  Alla tre ser olika ut, trots årstiden. Olika färg på barken är en tydlig skillnad liksom olika arkitektonik i kronans uppbyggnad, grenvinklar m.m. Ingen kamera med, tyvärr!  Nästa gång…
Var och en av dessa kloner är en enda individ och består av rotskott från en enda, avverkad ”mor”.  (De kan givetvis också vara rotskott från flera träd i en annan klon, dock med gemensam ”mor” (mormor e.d.) – ett steg till alltså, eller fler.)

Jag har flera ggr sett aspkloner som varit svårt angripna av ngn ”svamp” som gjort löven helt silvriga OCH KVARSITTANDE.
Om du har en aspgrupp som ser annorlunda ut, så är den förmodligen en enda individ, en klon. Gränser mellan olika aspkloner är oftast lätt urskiljbara, ffa vår och höst.  Det kan nämligen skilja mycket i tid/utveckling för bladsprickning och blomning resp. LÖVFÄLLNING.
Jag förmodar att din aspgrupp, Gunhild, är en klon med en eller flera speciella egenskaper! Som sagt så finns kloner predisponerade/extra mottagliga för svampangrepp. Och vem vet, de kanske t.o.m. samarbetar olika bra med sina mykorrhizasvampar också!!!

Jag jobbade en del med inventering av flygbesprutade skogsbolagshyggen (Hormoslyr) med aspsly och där satt ofta döda löv kvar. Men det var på 70-talet…

En del frågor om lövträd, men långtifrån alla, besvaras här

http://www.skogssverige.se/fragaom/avancerad.cfm?sok1=f%C3%A4ll&sok2=blad

0

Intressant om aspar

gunhild i Kåddis

11 mar 2010 kl. 08:06

Tack Jan,nu är jag ngt. klokare. Nu ska jag titta närmare på min grupp aspar. Tänk vad man kan lära sig här på forumet!

0

Om asp

Jan A, Uppsala

20 mar 2010 kl. 11:59

Svaret blev lite ostrukturerat när jag dels skrev nytt, dels klistrade in en del gammalt gods, men…
Idag hade jag med en kamera i bilen, men bilden inte bra. Med lite fantasi kan man iaf föreställa sig gränserna mellan de tre klonerna. Ska försöka igen vid blomningen och senare vid lövsprickningen…

Kolla din aspgrupp/ev. -klon när det blir “sommar”, Gunhild. Asparna _kan_ vara dödade (”bekämpade”) av mänsklig hand, inte så ovanligt - tallens ’knäckesjuka’ värdväxlar med asp.  Se bl.a. http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/MiPub/Sida/SkSk/Read/ReadDetails.jsp?DiagnosisID=44

Och här finns en trevlig asp-artikel:
http://www.artdata.slu.se/FaunaochFlora/pdf/faunaochflora_98_4_2004_Anders_Delin.pdf

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone