Det har varit mycket vinter här i Skåne och det har blivit glest mellan skogsturerna. Idag blev det andra rundan för i år och jag hade siktet inställt på en myxomycet som bara lever i snösmältnings gränsen men tyvärr gick jag bet på den, efter 6 timmar gav jag upp. Jag tror att det fortfarande är för kallt om nätterna och förhållandena inte tillräckligt bra, får försöka i slutet på veckan igen. men jag stötte på för mig årets första sånglärka:) och en hel del kärlekskranka ormvråkar.
Instämmer om trollhanden, den har en färgåtergivning som jag som oinvigd i trollhandens värld inte kan bedöma om den beror på en ovanligt bra kamera, ovanligt duktig fotograf eller ovanligt vackert exemplar av svampen!
Tycker om övriga bilder i serien oxå!
Var själv ute i helgen och sökte vinterskivling uppströms Svartån, men hittade ingen svamp, däremot fina naturscenerier med is och vatten.
Hackspettar och kråkor var enda fåglarna jag såg förutom änder.
Tack Svampstaff för hjälp med identifieringen av fjällvråken. Tycker nog att de ormvråkar jag brukar se är betydligt mörkare.
Än har jag inte sett nån i år.
Kanske chans att se fjällvråk på färd norröver nu då?
Jag bifogar ett svar från Uno Eliasson där vi har diskuterat vilka, var och hur man kan hitta på vårkanten.
“Hej!
Det är kanske lite tidigt att leta nivicola arter.Om du hittar ställen nära kvarliggande snö om ett par tre veckor kan det kanske löna sig att leta, både på marken och på pinnar som sticker upp. Myxomyceter kan finnas på uppstickande vegetation från strax nära marken upp till flera cm över marken och i Alperna upp till 1 m högt.
Du har själv samlat Lamproderma arcyrioides så du vet vilken stil släktet har. Vilka arter det kan vara är ingen idé att spekulera över, det handlar om 20-30 arter av släktet som kan komma i fråga. Dessutom är det flera arter som utgör taxonomiskt besvärliga och inte helt utredda komplex. Även nivicola arter av Physarum, Diderma, Didymium och Lepidoderma finns. Bara att beväpna sig med ett stort tålamod.”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.