0 322 visningar

12 svar

Andra rundan 2010

"JAS" Helsingborg

16 mar 2010 kl. 22:04

Det har varit mycket vinter här i Skåne och det har blivit glest mellan skogsturerna. Idag blev det andra rundan för i år och jag hade siktet inställt på en myxomycet som bara lever i snösmältnings gränsen men tyvärr gick jag bet på den, efter 6 timmar gav jag upp. Jag tror att det fortfarande är för kallt om nätterna och förhållandena inte tillräckligt bra, får försöka i slutet på veckan igen. men jag stötte på för mig årets första sånglärka:) och en hel del kärlekskranka ormvråkar.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2010 kl. 22:06

Våren är på väg och isen på vattendragen börjar ge med sig. Från Söderåsen idag.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2010 kl. 22:08

Lite grönska finns det ju oxå, fast de här är väldigt små men gröna är de :)

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2010 kl. 22:09

Några svampar blev det faktiskt oxå. Vinterskivling, Läderskål och Kantöra.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2010 kl. 22:11

Jag var oxå tvungen att kolla hur det stod till med “mina” Trollhänder oxå, rätt vackra om jag får säga det själv.

0

svampstaff

16 mar 2010 kl. 22:13

Ormvråken blir till en fjällvråk JAS:)

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2010 kl. 22:18

Bra och tack svampstaff, jag var lite osäker på om det var fjällvråk eller ung ormvråk, är inget vidare på dessa varelser. Men då kan jag konstatera att det är minst 20st på väg norr över:)

0

anithau

16 mar 2010 kl. 22:32

Denna trollhand är i mitt tycke den snyggaste som visats här på forumet.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2010 kl. 22:40

Jag tycker att det har varit åtskilligt med fina bilder på trollhänder här på forumet men jag bugar och tackar dig för att du tycker så bra om denna bild anithau.

0

anithau

17 mar 2010 kl. 06:21

Ja, många fina har det varit, men den här är i en klass för sig.

0

Bo E

17 mar 2010 kl. 13:23

Instämmer om trollhanden, den har en färgåtergivning som jag som oinvigd i trollhandens värld inte kan bedöma om den beror på en ovanligt bra kamera, ovanligt duktig fotograf eller ovanligt vackert exemplar av svampen!

Tycker om övriga bilder i serien oxå!
Var själv ute i helgen och sökte vinterskivling uppströms Svartån, men hittade ingen svamp, däremot fina naturscenerier med is och vatten.
Hackspettar och kråkor var enda fåglarna jag såg förutom änder.

Tack Svampstaff för hjälp med identifieringen av fjällvråken. Tycker nog att de ormvråkar jag brukar se är betydligt mörkare.
Än har jag inte sett nån i år.
Kanske chans att se fjällvråk på färd norröver nu då?

0

Lena M

17 mar 2010 kl. 13:55

Vad är det för myxomycet du spanar efter Jas ?

Och jag väntar fortfarande på att det skall bli gångbart i skog och mark, men det droppar ifrån taken iaf. och fåglarna sjunger, snart så.

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2010 kl. 15:42

Jag bifogar ett svar från Uno Eliasson där vi har diskuterat vilka, var och hur man kan hitta på vårkanten.

“Hej!
Det är kanske lite tidigt att leta nivicola arter.Om du hittar ställen nära kvarliggande snö om ett par tre veckor kan det kanske löna sig att leta, både på marken och på pinnar som sticker upp. Myxomyceter kan finnas på uppstickande vegetation från strax nära marken upp till flera cm över marken och i Alperna upp till 1 m högt.
Du har själv samlat Lamproderma arcyrioides så du vet vilken stil släktet har. Vilka arter det kan vara är ingen idé att spekulera över, det handlar om 20-30 arter av släktet som kan komma i fråga. Dessutom är det flera arter som utgör taxonomiskt besvärliga och inte helt utredda komplex. Även nivicola arter av Physarum, Diderma, Didymium och Lepidoderma finns. Bara att beväpna sig med ett stort tålamod.”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone