0 478 visningar

16 svar

Goliatmusseron

gunhild i Kåddis

17 mar 2010 kl. 11:27

Nu finns det goliatmusseron på ICA i Umeå.

0

Bo E

17 mar 2010 kl. 13:04

Så trevligt - fast kanske inte om man se prislappen?

Trevligt oxå att de lärt sig skilja på rödgul trumpetsvamp och “gul” kantarell!!!

0

Lena M

17 mar 2010 kl. 13:44

Ja det finns en hel del ser jag och rödgula kostar 59.90 påsen, hur mkt. är det i tro ? Och vad är priset på goliat ?

0

anithau

17 mar 2010 kl. 15:02

De rödgula är 20 gram.

0

gunhild i Kåddis

17 mar 2010 kl. 15:14

Det är samma pris på alla påsarna.

0

Lena M

17 mar 2010 kl. 16:05

Jasså, då tycker jag att det låter billigt med goliaten, jag har läst om de höga priserna som japanerna betalar men det är väl frågan om vilken kvalitet förståss ?
De andra arterna ( utom kj )fanns det rikligt av i höstas och då tycker jag att det låter mycket istället, spännande att se hur kommande säsong blir.

0

David

17 mar 2010 kl. 16:10

Det är väl bara fär färsk goliat japanerna betalar högapriser som jag förstått det.

Jag hade sparat en länk jag läst i tidigare om detta: http://3.bp.blogspot.com/_aIMwjor-zfs/R5DAyPxgndI/AAAAAAAAAGs/um5EL37BafI/s1600-h/Sporaden.JPG

0

gunhild i Kåddis

17 mar 2010 kl. 17:53

Kollade i dag på Kvantum. Samtliga förpackningar innehåller 20g torkad svamp och alla kostar 59.90
Affären är mycket välsorterad vad gäller svamp. Glädjande är att den är plockad i närheten och såld av en cerifierad plockare och svampkonsulent.

0

gunhild i Kåddis

17 mar 2010 kl. 17:55

Certifierad ska det vara.

0

Ewa lilliesköld

17 mar 2010 kl. 18:46

Det var inget dåligt sortiment!!
:-)

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2010 kl. 19:00

Humm, hur blir man certifierad svampplockare och hur vet man att svampen är plockad av denne certifierade svampplockare? Jappsen vill ju inte ens ha torkad goliat och de höga priserna det talas om är ju bara för första klass goliat från Japan. Inte ens den bästa Svenska kommer i närheten av de priserna. Jag vet inte men kanske räknar jag fel men 300:-/kg (färsk) är väl inte så dyrt för goliat men för övrig svamp så känns det lite i överkant men å andra sidan så ligger det en del jobb bakom den torkade svampen så jag tycker att det priset är helt ok.

0

JAS

gunhild i Kåddis

17 mar 2010 kl. 20:19

0

gunhild

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 07:30

Tack för det gunhild, den tråden hade jag missat. Undrar om det finns något liknande här nere? Jag har aldrig hört tals om det i alla fall. Någon som vet?
Hittade torkad svamp i en ICA butik i centrala HBG igår, från Italien. 30g för 59,90:- (Kj & Gul kantarell) Men de var mjuka, inte knastertorra som vi brukar säga att de skall vara, jag har även lagt märke till detta på ICA-Maxi på Råå, jag tror att de är behandlade på något sätt för mjukheten tyder ju på vätska och då skulle de säkert mögla om de inte var preparerade på något sätt.

0

JAS

gröna

18 mar 2010 kl. 14:43

ha ha

nu kom de där “gula” fram igen!

0

JAS

Helena A

19 mar 2010 kl. 15:44

Jag såg torkad KJ och “Gula” kantareller på ICA i Flen idag.
Samma pris som JAS nämner.
De “gula” kantarellerna var nästan bruna och kändes mjuka.
KJ tjocka skivor, fulla med maskhål och även de kändes mjuka.

0

gröna

"JAS" Helsingborg

19 mar 2010 kl. 17:51

Jo så är det ju gröna, den “gula” dyker upp överallt. Det är väl så att som det har sagt så många gånger förr här att för gemene man så heter kantarell, GUL kantarell och inget annat men som Helena skriver så är den torkade inte gul utan brun. Det här att de är mjuka gör mig skeptisk. Men nu är vi långt ifrån Goliatmusseronen på ICA i Umeå:)

0

gröna

David

19 mar 2010 kl. 18:01

Men via denna länk kan vi nog ta oss lite tillbaka igen.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2007/11/lnkar-till-olika-artiklararbeten-om.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone