0 413 visningar

19 svar

Plocka svamp i vargmarker

gunhild i Kåddis

18 mar 2010 kl. 08:22

Läs denna insändare från en veterinär. Inga trevliga framtidsutsikter.
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Veterinar-varnar-for-bandmask-pa-varg/

0

Tina Nordberg

18 mar 2010 kl. 08:40

Aj då, låter inte kul, man får väl låta bli att äta varg för att slippa masken.
Risken med äggen får man väl ta.
Chansen att få se Gråben är nog lika med noll.
Kan vi hitta på något mer för att skapa varghat?

0

anithau

18 mar 2010 kl. 09:18

Jag tycker att det får räcka med att försöka skapa mer varghat.

Vi kanske ska öka riktad fokus på den tvåbenta rasen, som är det största hotet mot vår hälsa och moder jord.

0

Enelie, Linköping

18 mar 2010 kl. 09:46

Uppfinningsrikedomen är stor när det rycker i avtryckarfingret.

0

Tina Nordberg

18 mar 2010 kl. 10:00

Bra uttryckt Enelie.

0

Skogsfrun i Obbola

18 mar 2010 kl. 10:13

Den här bandmasken finns ju nere på kontinenten. Där plockar man ändå mycket svamp. Däremot går man inte och äter råa bär som vi gör häruppe.

Om jag har fattat rätt så sprids den av alla hunddjur. Det borde alltså vara betydligt sannolikare att den skulle komma från rävar än från vargar…

0

Gula

18 mar 2010 kl. 14:18

Det kanske är jägarnas hundar som i stället är dom största bovarna….

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Anmalningspliktiga-hastsjukdomar/Echinococcus-granulosus/

0

Skogsfrun i Obbola

18 mar 2010 kl. 14:27

Nu lärde jag mig att det finns två sorter, en som sprids med varg och hund, en som sprids med räv. Men den som sprids med varg verkar ju inte vara särskilt farlig för människan jämfört med den som sprids med räv. Det är den senare som är vanlig på delar av kontinenten.

0

Bo E

18 mar 2010 kl. 14:39

Tugga vitlök så skrämmer ni säkert ohyran!

0

grethe.f

18 mar 2010 kl. 17:08

Jag har då alldrig läst om nån som har råkad ut för den mask, och Sverige är omgiven av länder som har Varg ;själv har jag kännt av latmasken i vinter

0

"JAS" Helsingborg

19 mar 2010 kl. 17:58

Jösses, hur stor är sannolikheten att man skall plocka en svamp eller några bär där en varg har gjort sitt och att det skall finnas livsdugliga ägg från bandmasken på det man plockar. Jag kan ju för tusan ramla av stolen och slå ihjäl mig på bordskanten av att läsa något så urbota dumt. Vederbörande veterinär borde nog kolla något annat än sitt blodet!!!!

0

Bo Reyer

19 mar 2010 kl. 19:03

Jag plockar hellre svamp i vargmarker än “plockar” varg i svampmarker!

0

kronblom

19 mar 2010 kl. 20:01

“Hellre jagad av vargar” än drabbad av latmask.Större risk att dö av lathet än av vargbett.

0

Stefan hbg

19 mar 2010 kl. 20:20

Ja vafan fåglar och grisar vargar å.... ta livet av hela skiten så vi kan känna oss trygga någongång!! Förresten skjut allt som rör sig.Nötkreatur oxå så man inte får mul å klövsjukan eller nånsorts galenskap.
Tycker min granne ser ut till att bära något smittsamt oxå. Sitter här i fönstret och väntar med min studsare….. var fan blir han av?....Hmm skulle aldrg ätit av det där..va det hormoslyr? skit samma de där jävla grönsakerna smaka skumt iallafall..ARRGGHHH

0

Lite fakta i frågan om "maskfaran"

Lilla My

20 mar 2010 kl. 07:51

http://www.nwt.se/article677612.ece

Jag tror då mer på en expert vid SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt, än på en enskild veterinär som publicerar jaktivrande artiklar i jakttidningar.

0

Mer fakta i frågan om maskfaran

Jan A, Uppsala

20 mar 2010 kl. 08:17

0

Lilla My

20 mar 2010 kl. 12:59

Bra, Jan A, det tackar vi för! Så himla dumt att skrämma upp folk i onödan.

0

Bo E

22 mar 2010 kl. 12:45

Hysterin runt grisinfluensa fick ju en massa folk att köa för vaccination, så nu ser väl den som så vill en chans att sprida hysterier som gynnar deras syften.

Tragiskt att folk är så mediastyrda istället för att kolla säkrare fakta och tänka själva.

0

"JAS" Helsingborg

22 mar 2010 kl. 22:36

Jag tycker synd om Ola i Kil, hade jag varit Ola hade jag nog försökt att stämma veterinärsdåren!

0

Jan A, Uppsala

28 mar 2010 kl. 10:00

Ännu ett klarläggande inlägg om vargarna…
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=1030202,00.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone