Idag fick jag äntligen möjlighet att kolla upp ett nytt område i södra HBG några 100tal meter norr från den plats som jag hittade de första fynden av Trollhand i HBg:s kommun i höstas. Visst fanns det några individer även här, efter 4 timmars sök på några 100kvm. så hittade jag 5st. individer. Området är tidigare genomsökt av några forumister från HBG och även av ett par mykologer mig veterligen men ingen har gjort några fynd här, förutom jag då =)
Kul, JAS! Här är det ännu alldeles för mycket snö kvar, c. halvmetern trots mildvädret just nu. Och så vatten under snön i Trollträsket, Men nästa vecka ska det frysa på igen, så kanske skaren håller då.
Och då...
Björkhängefjället på bild 1:3 är en bra måttstock!
Hej på er! Björkfrön är bra måttstockar de finns ju nästan överallt:) Det är ju inte alls någon liten individ utan nästan ca: 8cm lång. De övriga betydligt mindre. Det skall oxå sägas att utan frusen mark så hade det i stort sett inte gått att ta sig fram till denna fyndplats, jo så klar med sjöstövlar på men vilket slit det hade blivit då. Jag var på Söderåsen i tisdags och som väl var bar skaren så jag kunde besöka några “omöjliga” ställen men fick tyvärr tjii där. Skall se om jag hinner besöka ytterligare ett outforskad videsnår i eftermiddag annars får det vänta några dagar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.