0 323 visningar

16 svar

Nya fynd, Trollhand.

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 21:47

Idag fick jag äntligen möjlighet att kolla upp ett nytt område i södra HBG några 100tal meter norr från den plats som jag hittade de första fynden av Trollhand i HBg:s kommun i höstas. Visst fanns det några individer även här, efter 4 timmars sök på några 100kvm. så hittade jag 5st. individer. Området är tidigare genomsökt av några forumister från HBG och även av ett par mykologer mig veterligen men ingen har gjort några fynd här, förutom jag då =)

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 21:50

Två bilder till på nya fynd, bild 3 är på en av de jag fann i höstas men som jag ville kolla på idag för att se om det hänt något. Någon liten tillväxt har skett, den ser ut att må bra.

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 21:53

Eldticka, Phellinus alni finns det gott om i området både på sälg och pil, de tillhör ju båda salixsläktet.

0

Gula

18 mar 2010 kl. 21:54

Grattis JAS ! Duktigt letat! Och fina bilder -  som vanligt!

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 21:56

Jag antar att de 2 första bilderna är på Kuddticka, Phellinus robustus, vilken oxå är vanlig i området för att inte tala om den på bild 3, Kantöra Hymenochaete tabacina som det vimlar av här.

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 21:58

Cinnoberggömming, Néctria cinnabaríana är det likaså gott om i våtområdet här och idag hittade jag den i ett stadium som jag inte har påträffat innan.

0

Gula

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 22:00

Tack för det Gula.

0

klas jaederfeldt

18 mar 2010 kl. 23:02

Ph robustus är ekticka

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 23:04

Rätt där Klas, måste ändra omedelbart och tack för rättelsen.

0

"JAS" Helsingborg

18 mar 2010 kl. 23:08

Det skall alltså vara Kuddticka, Phellinus punctatus.

0

anithau

19 mar 2010 kl. 06:44

Vilka härliga bilder, JAS!
Färgen på trollhänderna - helt fantastiskt.
Vad jag längtar tills det blir möjligt att dra ut i skogen även häruppe i norr.

Skulle vara spännande att gå ut med dig på fotosafari - men det får bli i tanken.

0

Jan A, Uppsala

19 mar 2010 kl. 07:39

Kul, JAS! Här är det ännu alldeles för mycket snö kvar, c. halvmetern trots mildvädret just nu. Och så vatten under snön i Trollträsket, Men nästa vecka ska det frysa på igen, så kanske skaren håller då.
Och då...
Björkhängefjället på bild 1:3 är en bra måttstock!

0

Trollbunden

gunhild i Kåddis

19 mar 2010 kl. 08:26

JAS det är fantastiskt att så många har blivit så “trollbundna”.
Jag gläder mig åt dina bilder så färgglada dom är. Här har vi fått dryga decimetern snö i går men solen skiner just nu.

0

Lena M

19 mar 2010 kl. 08:41

Vad jag blir avundsjuk på dig Jas som kan ta dig ut bland trollhänder och d.i.v , men jag säger som Jan, det är för mycket snö här fortfarande. Väntar på det utlovade regnet idag som gör att det minskar något och i morgon runt 10 grader plus :) .

0

"JAS" Helsingborg

19 mar 2010 kl. 09:27

Hej på er! Björkfrön är bra måttstockar de finns ju nästan överallt:) Det är ju inte alls någon liten individ utan nästan ca: 8cm lång. De övriga betydligt mindre. Det skall oxå sägas att utan frusen mark så hade det i stort sett inte gått att ta sig fram till denna fyndplats, jo så klar med sjöstövlar på men vilket slit det hade blivit då. Jag var på Söderåsen i tisdags och som väl var bar skaren så jag kunde besöka några “omöjliga” ställen men fick tyvärr tjii där. Skall se om jag hinner besöka ytterligare ett outforskad videsnår i eftermiddag annars får det vänta några dagar.

0

Jan A, Uppsala

19 mar 2010 kl. 10:11

Men JAS då, det där är inget frö!

0

"JAS" Helsingborg

19 mar 2010 kl. 14:38

Det var hemskt vad många dumheter det blev i denna tråden. Nej så klart inget frö, det är ju en liten oval sak med två små nunna vingar. Björkhängefjäll är ju en annan sak som ändå är en bra måttskock och som finns överallt.=0)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone