Idag skulle jag kolla upp en tänkbar lokal för trollhand belägen längst norrut i HBG:s kommun vid Vegeås utlopp i Skälderviken. Biotopen förstörd, all sälg nersågad och ersatt av ädellöv sedan något år tillbaka:) Det är Wachtmeister som äger marken och jag har varit på kant med honom förr om hans som jag ser det idiotiska idéer om hur skogen skall hanteras. Det blev i stället att styra kosan mot Osbecks bokskog på Hallandsås. Blev inte mycket där heller, det är fortfarande en del snö kvar och i den delen av naturreservatet vi hamnade så var det rätt tunnsått med svamp.Börjar i alla fall med en studie på ett vårtecken:)
Ok, jag kanske misstog mig de är väldigt bleka undertill men det var mycket av det som jag tror är violmussling på alla granlågor i området förutom vintermussling och klibbtickor. Har du något förslag+ Bild 1 på undersidan av det jag tror är violmussling. Sedan 2 bilder på violmussling eller?
På dina bilder är det violtickor.
Anithas är lika klockrena violtaggingar (som dessutom ser ut att växa på gråal).
Det är inte så gott om bilder av violmussling på webben (ingen vanlig art), men en bild som visar hur den ska se ut, finns i Stures galleri:
http://picasaweb.google.es/stuwes48/VedsvamparINorrbotten#5133810235304220338
JAS, om du har hittat violmussling i Skåne, så är det i så fall det första fyndet som har gjorts i den regionen.
Det verkar som om man behöver påminna om att detta släkte består av violmussling med LAMELLER (nordlig), violtagging med platta TAGGAR (jag kallar dem tänder) och violticka med PORER (som kan bli uppsplitsade).
En del tror att alla tre är former av samma art.
Jippi!
VA, bra.
Nu ska jag flytta på mina “violtickor” till rätt mapp.
Gråal stämmer.
Så fort snön försvinner ska jag dit igen och kolla in dem.
Det var många, stora och kraftiga.
Tack Irene.
Skogsfrun i Obbola har också tidigare bekräftat dem som taggingar.
Men det fanns även andra åsikter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.