Hej alla forumister som hållit i svampkurser!
Hur ser ni på frågan om det är moraliskt försvarbart att lära folk att leta stenmurkla?
På min arbetsplats har vi diskuterat frågan och jag har kommit fram till att det känns bäst att skippa vårdelen och bara köra kurs höstterminen i år.
I fjol gick vi på murkelsökning - utan resultat, dock - men ändå....
tänk om någon nu hittat tillrett en murkla otillbörligt och blivit svårt sjuk?
Har ni erfarenheter och synpunkter på detta?
En mycket bra fråga, Bo!
Om man hårddrar det hela, kan man fråga sig om det är moraliskt försvarbart att lära ut några svampar alls?
Jag menar, det finns alltid en risk att någon antingen lyssnar för dåligt på varningar om giftsvampar, har för svårt att minnas vilka detaljer man måste titta på eller hur svampen ska tillagas, eller helt enkelt har så dålig blick för svampar att han/hon kan förväxla precis vad som helst.
En i mitt tycke säker matsvamp är ju fårticka, som jag försökte lära ut till en bekant. När hon sen gjorde en skogsutflykt på egen hand, och kom till mig för att kolla om hon hade hittat rätt art, hade hon lyckats få korgen full med vit flugsvamp(!)
Jag är lite kluven när det gäller stenmurklor. Å ena sidan bör man inte rekommendera dem alls, men å andra sidan är det bättre att få bekanta sig med dem inom ramen för en svampkurs än utanför.. för plocka dem kommer nog folk att göra ändå.
I helgen var det HÄLSOMÄSSA i Helsingborg. En av utställarna sålde torkade örtpulver och torkad svamp,3 sorter, KJ, Blandsvamp och STENMURKLA!! på en hälsomässa, tyvärr var jag inte där men min särbo hade med sig deras folder hem. De skulle nog behöva gå en kurs om hälsovådliga produkter.
Det värsta jag hört i svampplockarväg hände på mitt arbete. Några av personalen var ute tidigt på våren för att plocka stenmurklor och kom dagen därpå jätteglada med svartnade fjolårssvampar halva korgen. Vilka arter?????? ja ni förstår ju hur det kunde slutat.
Så jag instämmer i Irene A:s inlägg med lärdomar inom ramen för en kurs.
Irene:
Tack för synpunkter!
Tyvärr har du ju rätt i att det finns folk som kan vara ouppmärksamma och trots viss “utbildning” kan förväxla vadsomhelst.
Det måste handla om hur mycket svampkunskap man orkar ta till sig. Kanske måste man ha en viss grundkunskap från barndomen(?)
Förfärad:
Om de kokade av de svartnade svamparna enligt stenmurkelstandard så tror jag knappast de kunde vara direkt livsfarliga, men knappast ätbara heller!
Moraliskt försvarbart??
Visst innehåller Stenmurklan gift, och den samlar på sig allehanda tungmetaller och otrevligheter men,, jag tror inte ens en välinsatt forskare kan svara på om det är farligare att vistas eller bo i en storstad som Göteborg eller att äta murkelsås några gånger om året…
Eller att äta Rydbergs lätta skagenröra, som innehåller 22 tillsatser, vilka vi vet väldigt lite om vilka skadeeffekter dessa ger på lång sikt för oss glada konsumenter,, tala om moraliskt försvarbart…
Nä.. med risk för att dra på mej vredesmod i ankdammen,, jag slår gärna ett slag för Stenmurklan även om jag inte plockar så mycket murklor (gjort det en gång) men äter gärna murklor som jag alltid gör, som sås på scharlottenlök, soja och grädde, tillsammans med svenskt ekologiskt kött och ett bättre vin,, det vore om mer omoraliskt att undanhålla mänskligheten dessa njutningar, eller hur..
Jonnie!
Naturligtvis håller jag med dig, för min personliga del!
Frågan gällde väl mer hur man skulle känna sig om man leder en kursgrupp i murkelsökning och någon mot förmodan skulle slarva med tillagningen och bli riktigt sjuk.
För min egen del gäller rejäla säkerhetsmarginaler rörande murklors torkning eller ev. avkok.
Jonnie!
Naturligtvis håller jag med dig, för min personliga del!
Frågan gällde väl mer hur man skulle känna sig om man leder en kursgrupp i murkelsökning och någon mot förmodan skulle slarva med tillagningen och bli riktigt sjuk.
För min egen del gäller rejäla säkerhetsmarginaler rörande murklors torkning eller ev. avkok.
Det där är lite knepigt Bo. Jag hade med mig några kvinnor ifrån byn förra säsongen så att de skulle se att det fanns andra ätliga svampar än kantareller och trattisar och de lever än :).
Men murklor, själv har jag slutat att äta dem för det finns så mkt. annat gott, men om du “tydligt” klargör hur viktigt det är att koka av dem / torka en viss tid , vad mera kan du göra? Jo efter er svampsafari, ta en muntlig genomgång innan ni skills åt och kolla om de fattat hur de skall hantera svampen.
Murklor är faktiskt gott men numera äter jag bara toppmurklor :))
Att man skulle behöva svampkunskap från barndomen är nog en överdrift.
I mitt barndomshem existerade inte svampplockning men jag har vett på att vara försiktig och har skaffat mig goda amatörkunskaper ändå.Tyvärr på egen hand eftersom svampkurser i mina trakter är en bristvara.
Det kan inte vara kursledarnas uppgift att ta ansvar för andras förnuft, uppfattningsförmåga
och omdöme. Däremot att delge kunnande.
Att folk chansar utan att egentligen kunna nåt vet vi ju redan men ju fler bra kurser som hålls ökar våra möjligheter att göra rätt i skogen. Visa folk de risker som finns samtidigt som ni förmedlar glädjen och fördelarna med god svampkunskap-sen får man hoppas att folk gör bruk av sitt eget förstånd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.