Idag hittade jag kanske lösningen på några av de små mystiska, jag tror inte att det är samma som Jan A men absolut några av de jag hittat innan jag misstänkte i höstas att det kunde vara förstadiet till vedplätt men nu ser det ut som om det är något förstadium till någon skål. Hans v E. kanske kan lösa gåtan nu?
Jo Jan jag hittade ju oxå några mer rosa saker och det mysteriet löses nog inte med dessa mer orange klumpar. Vi får hoppas på att ni får en massa regn i Uppland annars lär det dröja innan snön är borta men det är klart ni fick lite nysnö häromdagen och ny snö tar ju med den gamla eller hur:)
Här regnar det idag och endast 3+, kunde vara varmare men jag vill ha mer regn för det är som jag skrev i en annan tråd, alldeles för lite nederbörd här i sydvästskåne under vintern.
Tyvärr har jag ingen lösning. Har snarare återgått till gelesvampsmöjligheten. Här behövs verkligen en mikroskopering, för att se om det är en gelesvamp eller discomycet.
Svar n:r 6, de röda: Dacrymyces (som ibland stavas dacryomyces) stillatus kan det inte vara.
Hur löste du “oranga plättarna”-problemet? Jag tycker de ser ut som myxomyceter, medan vårtplätten (-arna) är lik sig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.