0 432 visningar

13 svar

De små mystiska !!

"JAS" Helsingborg

22 mar 2010 kl. 22:25

Idag hittade jag kanske lösningen på några av de små mystiska, jag tror inte att det är samma som Jan A men absolut några av de jag hittat innan jag misstänkte i höstas att det kunde vara förstadiet till vedplätt men nu ser det ut som om det är något förstadium till någon skål.  Hans v E. kanske kan lösa gåtan nu?

0

Jan A, Uppsala

23 mar 2010 kl. 06:57

Jodå JAS, det kan mycket väl vara något förstadium som jag hittade -09. Likheter finns. Men en del av mina konstigheter hade en helt annan struktur.
När snön runnit ur äppelkronorna ska jag kolla vad som hänt…

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2010 kl. 07:23

Jo Jan jag hittade ju oxå några mer rosa saker och det mysteriet löses nog inte med dessa mer orange klumpar. Vi får hoppas på att ni får en massa regn i Uppland annars lär det dröja innan snön är borta men det är klart ni fick lite nysnö häromdagen och ny snö tar ju med den gamla eller hur:)
Här regnar det idag och endast 3+, kunde vara varmare men jag vill ha mer regn för det är som jag skrev i en annan tråd, alldeles för lite nederbörd här i sydvästskåne under vintern.

0

Hans v E

23 mar 2010 kl. 11:05

OJ! De där har jag inte sett att du visat förut! Intressant. Ser ut som skålsvampar men inte i förstadiet. Återkommer.

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2010 kl. 11:09

Jo Hans v E hade dem i någon tråd i höstas och även för något år sedan. Har även haft några små röd/rosa saker som såg nästan likadana ut. I tidigare trådar har det inte funnits några “skålar” utan bara de små geléaktiga sakerna.

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2010 kl. 11:15

Bilder på de från i höstas

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2010 kl. 11:19

Bilder på det för ett år sedan.

0

svampstaff

23 mar 2010 kl. 17:08

Hallå!
Jag löste en gåta idag oxå, dom små oranga pluttarna på asp är ett förstadium till vårtplätt, så var det löst.

0

svampstaff

23 mar 2010 kl. 19:19

Jas!Dom oranga i din näst sista serie tror jag kan vara Dacryomyces stillatus.

0

svampstaff

23 mar 2010 kl. 19:23

Puuh! Dacrymyces stillatus skulle det vara, vedplätt.

0

"JAS" Helsingborg

23 mar 2010 kl. 20:03

Kul att ett mysterium bliv löst men jag är tveksam till vedplätt, skall göra en uppföljning och se vad som har hänt och om det är något kvar av dem sedan i höstas.

0

Hans v E

24 mar 2010 kl. 09:17

Tyvärr har jag ingen lösning. Har snarare återgått till gelesvampsmöjligheten. Här behövs verkligen en mikroskopering, för att se om det är en gelesvamp eller discomycet.
Svar n:r 6, de röda: Dacrymyces (som ibland stavas dacryomyces) stillatus kan det inte vara.
Hur löste du “oranga plättarna”-problemet? Jag tycker de ser ut som myxomyceter, medan vårtplätten (-arna) är lik sig.

0

Rättelse

Hans v E

24 mar 2010 kl. 09:19

Jag menar pluttarna. Eller kulorna. Tycker jag man kan kalla dem.

0

Rättelse

svampstaff

24 mar 2010 kl. 12:11

Hej Hans, det är/var bara en teori, eftersom dom är fotograferade på exact samma plats men under olika tillfällen och sitter i samma fåror?
Vet inte hur unga vedplättar ser ut än, därför är det gott med ett frågetecken)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone