0 472 visningar

15 svar

Spindling- vilken?

Lars Ekqvist

23 mar 2010 kl. 06:39

Svampen hittad vid Hörby, Härads f:g i närheten av Strängnäs.
Blandskog.

0

Irene A

23 mar 2010 kl. 07:59

Ser ut som kornspindling, Cortinarius olidus (om det nu är så den ska heta).

0

Lars Ekqvist

23 mar 2010 kl. 09:01

Tack Irene, till detta bestämde jag också svampen, men alla var inte övetygade.

0

SvenD

24 mar 2010 kl. 17:38

Är mäkta imponerad av er förmåga att
bestämma denna spindling (Irene ser ju inte ens lamellerna!). Jag skulle vilja veta varför ni lutar just åt kornspindlingen - det finns ju många utseendemässigt likartade spindling-
ar.

0

Irene A

24 mar 2010 kl. 22:55

Finns det några andra förslag på den här spindlingen?

0

Lars Ekqvist

25 mar 2010 kl. 07:38

Här kommer ett kot till på samma spindling.

0

Irene A

25 mar 2010 kl. 09:03

Lars, jag är nyfiken på vilka trädslag som finns där, och vilka andra svampar du har sett.
Där jag har hittat kornspindling, har ek och hassel varit en gemensam nämnare - och en del andra roliga spindlingar också.

0

Lars Ekqvist

25 mar 2010 kl. 09:17

Om jag minns rätt fanns det hassel,
inte ek.

0

Jan A, Uppsala

25 mar 2010 kl. 17:06

Betr. Cortinarius olidus så kollade jag lite varifrån den fått sitt svenska namn och hittade ingen annan förklaring än att den givetvis luktar, och lär lukta rå majs. ’Korn’ skulle då kunna vara en skandalöst usel felöversättning av ’corn’. Är det så, ni som begriper nåt?

0

Irene A

25 mar 2010 kl. 17:21

Jan, din teori låter mycket bestickande, men jag vill gärna tro att “korn” ska beskriva den korniga hattytan. Dofter kan variera och uppfattas oftast subjektivt.

0

Jan A, Uppsala

25 mar 2010 kl. 17:58

Det kanske inte hjälper att du ”vill gärna tro”, Irene!
Den som letar, han söker! Inte nåt säkert bevis, men KANSKE lätt graverande…
http://thor.dmu.dk/1_Om_DMU/2_Tvaer-funk/3_fdc_bio/projekter/redlist/data.asp?ID=6825&gruppeID=90

0

Irene A

25 mar 2010 kl. 18:54

Danskarnas Majs-slørhat kanske snarare är en misslyckad översättning av det svenska namnet kornspindling, vad vet man..? För övrigt har “corn” många fler betydelser än majs. Bl.a. spannmål i allmänhet - och “liktorn”.

Lukten på kornspindlingen har beskrivits som “hö”, “nyklippt gräs”, “kumarinartad” “mynta”, “majs”, “råa ärtor” osv.. så det finns väl ingen anledning att tycka att den borde ha hetat just majsspindling?

0

Jan A, Uppsala

26 mar 2010 kl. 07:53

Hm, sa paddan - enligt en av mina favoriter, Sven Arefeldt…

Jodå, jag vet att ’svampskribenter’ bl.a. kan lukta illa.  Undrar om den här gör det? http://www.cortinarius.com/Photosection/Gallery/olidus1.html

0

Hans v E

26 mar 2010 kl. 10:23

Jag lärde mig att olidus hette majsspindling innan jag lärde kornspindling. Jan A:s teori om dålig översättning verkar trovärdig. Kornig är den ju inte, utan mera “rutig”.

0

Hans v E

26 mar 2010 kl. 10:32

F.ö. säger Karl S. att den ska heta olidoamethysteus numera. Om jag inte missförstått saken.

0

Cortinarius olidoamethysteus??

Irene A

26 mar 2010 kl. 16:10

Cortinarius olidoamethysteus är en art som beskrevs så sent som för 20 år sen (från Frankrike). Den ska likna olidus men ha ametistfärgade skivor (lila) - så vår olidus får nog vara ifred ett tag till..

Det här är originalbeskrivningen:
“Cortinarius (Phl.) olidoamethysteus Rob. Henry et Ramm sp. nov. (p. 11)

C. olidum Lge haec species revocat sed ei lamellae sunt lilacino-violaceae pileusque in media parte minus punctato-floccosus. Pileo autem (4-9 cm lato), e convexo-hemisphaerico plane convexo-gibboso, margine primum involuto. Cute valde viscosa, separabili, in medio sub lente subtiliter punctato-floccosa, albide ochracea (Ség. 199-249). Lamellis 5-6 mm latis, sat confertis (L. = 108-112), fragilibus, adnato-uncinatis, constanter lilacinis demum rufescentibus-ochraceis, acie clarioribus haud integris. Stipite 6-8 cm alto, apice 11-20 mm, crasso, clavato-bulboso (2-3,5-4 cm), albo, apice dubie vel pallidissime lilacino-albido, fibrilloso-striato, velo fracto adpresse armillato, ad imum subvolvaceo, pleno, deorsum flavo-ochraceo, squamisque ochraceis. Cortina alba fugaci. Carne (1,5-2 cm) alba vel pallide lilacino variegata. Odore (C. olidi modo) fructuolente mali; in cortice stipitis deorsum interdum ochracea, phenolanilinae solutione rubescente – Metol violacea (NaOH-Gaiac-naphtol (a) – TL4 nullam mutationem praebente). Sporis amygdaliformibus-oblongis, lintriformibus usque ad fusoideas nonnullas, nunc ad apiculum productis nunc ad alteram partem subpapillatis vel papillatis (8,7/5 µm usque ad 12,3/3,9-4,3 µm). Basidiis 4-sp. (32-26/8,7 µm). Terminalibus segminibus epicutis hypharum valde nobilibus. In nemoribus frondosis argillaceis, passim.”

Jag är inte så haj på latin, men den sista meningen betyder väl ungefär “här och där i lövskog på lerjord”.
Jag tror att det här är en tillförlitlig bild av den arten:
http://www.mycomons.be/html/Cortinarius_olidoamethysteus_1.html

Så vi har ett problem med “olidoamethysteus” i Funga Nordica också (därav de dubbla frågetecknen). Där uppges den växa i kalkrik mossig tallskog, ha gråvita skivor och vara känd från Sverige, Norge och Finland - sannolikt inte alls samma art!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone