menar ni att jag inte skall koka bort vätska alls.
I
http://svampguiden.com/tips.asp
Står det:
Frysning är en annan konserveringsmetod. Lägg de färska svamparna i lagom stora bitar i en kastrull. Sätt på svag värme och låt vattnet i svamparna koka bort. Tillsätt inget matfett! Matfett härsknar efter en tid även i frysen. Låt svamparna svalna, placera i plastpåsar eller tätslutande plastburkar och frys in.
Frys inte in färsk svamp, både konsistens och smak kan försämras avsevärt.
Dock var det massa oklarheter det står inte om man kunde hålla ut vätska från kastrulen dessutom stod det inte hur fuktig svampen skulle var, när den kan betraktas som klar. (matlagning tillhör inte mina starka sidor som ni hör)
Jag gör så här:
Har jag plats i frysen och ont om tid, lägger jag svampen i grytan, sätter på fullt styrkan och när svampen har vätskat av sig och krympt ihop, det går ganska raskt, tar jag grytan från spisen och ställer den i kallt vatten för snabb nerkylning. Är det kallt ute, går det bra på balkongen.
Därefter fyller jag svampen i en plastburk och pressar ihop den och täcker med vätskan.
OBS svampen är nu inte genomstekt och måste efter upptiningen kokas vidare tills vätskan är borta - tar ca. 10-15 min på mellanvärmen. Då är svampen genomstekt och nu kan fettet tillsättas, svampen stekas, stuvas, etc.
Har jag tid men ont om plats i frysen, låter jag vätskan kokas in på mellanvärme, kyler svampen ner (se ovan) och lägger den i en fryspåse som jag suger luften ur och plattar till påsen ordentlig. Nu kan jag lägga svampen direkt i grytan efter upptiningen, steka den, stuva den etc.
Innan jag lägger svampen i frysen, låter jag den bli riktigt kall i kylen.
När jag fryser svampen in med vätskan får jag mindre så kallade frystorkskador.
Lycka till!
Ibland kan svampen vara väldigt torr om det var torkan, då antingen lägger jag svampen innan lite i blöt eller ger lite vatten i grytan så att den inte brinner fast.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.