Hej Birgitta!
Ja vem är inte less på sk…n, blöt upp till nacken blir man, men det är ju på G i allafall.
Kollade tempen på bombmurklorna häromdan, men skulle tippa på 2-3veckor till innan skönheterna kommer.
Du som känner dom mest garvade svampgurus i Lkp. kan väl höra var det hittats falsk djävulssopp i Linköping?
Den är jag lite sugen på att få se:)
Onsdag kväll/natt jobbar jag som många andra nätter, för att hinna ränna i skogen på dagarna:)
Årets första trana och två sångsvanar flög över mitt huvud idag.
”Purpursopp”, inkluderande ’falsk djävulssopp’ (B.legaliae) m.fl….
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/bol_rhod.PDF
Jag har också hört östgötska rykten, men har bara sett möjlig ’legaliae’ i Skåne.
Intressant information.
Nu kan man se fram emot ett spännande sopp-letar-år:)
Den här ‘mystiska’ soppen hittade jag i slutet av september förra året men kom till slut fram till att det inte kunde vara något annat än Blodsopp.
‘Mystisk’ pga att Ryman /Holmåsen uppger att Blodsopp växer “på mager, kalkfattig mark”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.