0 306 visningar

13 svar

Lite från igår och idag

"JAS" Helsingborg

25 mar 2010 kl. 19:42

Igår var jag en sväng i “min” skogsdunge. Det är fantastiskt vad märkliga dessa myxomyceter är, jag tog och kollade upp vad som kunde vara kvar av dem som jag fotade 091208 och fick andra pris i SMF:s fototävlingen, alltså nästan 3,5 månaders vinter med snö och många minusgrader. Vad kan vara kvar då undrar man ju? Här kommer svaret:)

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2010 kl. 19:45

Glömde att skriva att de heter Hemitrichia clavata / H. calyculata.

Det var inte bara dessa som hade “konserverat” sig, några eller rättare sagt det fanns massor av dem, Metatrichia vesparium Bukettullklubb.

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2010 kl. 19:46

Så olika de kan vara fast de är av samma art.
Sidenticka Trametes versicolor.

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2010 kl. 19:48

Några Vinterhätta Mycena tintinnabulum stod där och fattade inte att nu är det vår:)

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2010 kl. 19:50

En för mig okänd ticka hittade jag oxå, svampig och blöt i köttet en svag doft av anis tror jag, vilken kan det vara?

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2010 kl. 19:55

Dessa pyttesmå vita skålar har jag fotat förr och säkert fått förslag på men nu äntligen så har jag lämnat ett kollekt till Sven-Åke H. men jag har inte fått något svar ännu.
Idag var jag en ny runda på trollhandsstället i HBG och hittade 6 nya individer i sydöstra delen av den vide dungen som jag inventerade i höstas:)

0

Irene A

25 mar 2010 kl. 20:22

Så tjusiga bilder! Jag gillar särskilt hättorna i det perspektivet.

Den okända tickan borde vara sydlig sotticka, Ischnoderma resinosum.

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2010 kl. 21:52

Irene, jag var inne på sydlig sotticka oxå men jag har aldrig skurit i den och känt på köttet jag hade fått för mig att den var betydligt hårdare än denna, inte mjuka men ändå liggunderlagskonsistens:)!

Jo det är alltid roligt att hitta svampar som kan fotas från lite annorlunda perspektiv, ger en lite ny dimension till fotandet.

0

Hans v E

26 mar 2010 kl. 10:18

“Serie 5” är ju väldigt lik gammal oxtungssvamp.
Vita skålarna skulle många säga vit hårskål - Lachnum virgineum på, men eftersom de är så pass korthåriga och inte verkar ha så lång fot, är det kanske någon annan hyaloscyphacé.

0

svampstaff

26 mar 2010 kl. 15:23

Tycker tickorna även är väldigt lika skillerticka?

0

Joachim Krumlinde

26 mar 2010 kl. 16:36

“Serie 5” är sydlig sotticka (Ischnoderma resinosum)

0

svampstaff

26 mar 2010 kl. 18:17

Fint JAS!
Då vet vi hur en sydlig sotis ser ut oxå:)

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2010 kl. 22:19

Jo nog är det sydlig sotticka men ibland så blir man lite osäker och framför allt när man inte har jämfört med sina tidigare fynd vilket ibland är dumt att inte göra när man fått tidigare fynd bestämda av proffs!

0

svampstaff

26 mar 2010 kl. 22:43

Ja egentligen ska man väl inte hålla på med ettåriga saker mitt i vintern, för inget är ju sig likt då, men vem kan sitta med armarna i kors och vänta på bättre tider?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone