0 936 visningar

13 svar

Rynkor och rutor.

svampstaff

26 mar 2010 kl. 20:10

Idag fick jag bekräftat att det var rynkskinn jag fann i höstas vid storpissan, nya fina rynkskinn hade kommit på tre urgranar.

0

svampstaff

26 mar 2010 kl. 20:11

Det här borde väl vara ostticka på gran?

0

svampstaff

26 mar 2010 kl. 20:13

På jätteekarna hittade jag rutskinn som hette duga, flera meter långt.

0

svampstaff

26 mar 2010 kl. 20:14

Och ett vackert brunskinn.
T.om brantickorna från ifjol sitter kvar?
Bild3 är ett enormt krös?som satt tre meter upp på en sälg, stort som en handboll?

0

svampstaff

26 mar 2010 kl. 20:16

Väldigt mkt. JAS-svamp på murkna granlågor nu.
Bild2 något okänt på bok?
Bild3 en vit tagging?

0

svampstaff

26 mar 2010 kl. 20:58

Spröd mjölporing eller strålticka på undersidan av bok?
Bild2 har visst drabbats av nåt mögel?

0

"JAS" Helsingborg

26 mar 2010 kl. 22:26

Fina fynd och bilder svampstaff, här nere är det väldigt tunt och det är åt hellskotta för torrt och fortfarande ca. 40-50cm tjäle kvar i marken!

0

Gula

26 mar 2010 kl. 23:37

Du har blivit en hejare på att ta bilder Svampstaff, det är en njutning att titta på dom!!! :-))

0

Hans v E

27 mar 2010 kl. 08:41

På 5:3 gissar jag någon rostsvamp (Gymnosporangium). Hornrost på rönn (G. cornutum ser nämligen ut ungefär så där i aecidiestadiet.

6:2: Det enda jag vet som ser ut så där är ärgmögel (Trichoderma viride).

5:2: Ingen aning. Mycket intressant!

0

Ostticka?

Skogsfrun i Obbola

27 mar 2010 kl. 08:59

Osttickan är väl inte helt osannolik, men det var väldigt vad den var gul. Har inte sett den så.

0

Ostticka?

svampstaff

27 mar 2010 kl. 12:25

Jo osttickan var iaf. delvis mörk och dyngsur, men liknar mitt tidigare fynd, har ett par ljusare bilder.
Ja 5:2 Hans har jag kliat mig på en stund, har snöat in lite på Exidia som drabbats av ticksnyltskål?
Men det är bara spekulationer.

0

Ostticka?

svampstaff

27 mar 2010 kl. 12:32

Har ni sett ekar så gamla att det växer smågranar på dom, rutskinn till höger:)
Den stammen måste legat ett par veckor minst?

0

Eklåga

"JAS" Helsingborg

27 mar 2010 kl. 14:22

Den eklågan kan vara en bra myxlåga om det fortfarande finns “mjuk” ved kvar så det inte bara är kärnvirke men så verkar det ju inte.
Jag tycker första bilden på lågan liknar en gammal Aligatorskalle, ett väsen kanske:)

0

Eklåga

svampstaff

27 mar 2010 kl. 19:28

Nä det var mest kärnved på just den lågan, men saffranstickelågan är mjuk och fuktig, ska dit igen snart får vi se.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone