0 448 visningar

4 svar

USB Digitalt mikroskop.

"JAS" Helsingborg

27 mar 2010 kl. 09:40

Ropade för ett tag sedan in ett Digitalt mikroskop på tradera för några hundralappar. Har provat det idag på max förstoring, NJA. Mitt makroobjektiv och med hjälp av photoshop blir det bättre tycker jag. Nu har jag bara testat det på torkade kollekt så jag får väl se hur det funkar på färska varelser.

0

Irene A

27 mar 2010 kl. 09:53

Vad bra, JAS, att du berättar om dom här prylarna. Håller med om att dina kamerabilder blir bra mycket bättre!

Jag har ju själv varit sugen på att skaffa ett USB-okular till mikroskopet, men har egentligen ingen aning vad det är som krävs för att få bra bilder från dem - har väl anat att de billigaste med låg upplösning och dåligt skärpedjup inte är något att satsa på om man redan har en hyfsad kamera. Det skulle vara intressant att höra fler synpunkter!

0

"JAS" Helsingborg

27 mar 2010 kl. 11:21

Jag tror att ett USB-okular till ett bra mikroskop är något helt annat än detta skräp som la några hundralappar på. Jag ger det till sonen Leopold så får han lite rolig och han gillar att kolla på småkryp och svampar så till honom får det duga så länge:)

0

svampstaff

27 mar 2010 kl. 12:40

För att få bra grejor måste man punga ut med ca.15000.-
Ett bra mikroskop med usb och adapter för digitalkamera, annars blir det bara halvdant tyvärr:(
Det är ju övervägningar vilket man ska satsa på.Kanske en bra macrobälg istället för nån 1000-ing?
Eller rent av en liten mellanring för ett par hundra, så man kan vända macroobjektivet för 5x förstoring?

0

"JAS" Helsingborg

27 mar 2010 kl. 14:18

Jo det är klart att bälgar och ringar är ett kanon alternativ till små och dåliga USB-mikroskop och för att kunna fotografera de minsta objekten men det är inget alternativ till ett bra mikroskop eller ett USB-okular till det fina mikroskopet som man redan har.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone