Ropade för ett tag sedan in ett Digitalt mikroskop på tradera för några hundralappar. Har provat det idag på max förstoring, NJA. Mitt makroobjektiv och med hjälp av photoshop blir det bättre tycker jag. Nu har jag bara testat det på torkade kollekt så jag får väl se hur det funkar på färska varelser.
Vad bra, JAS, att du berättar om dom här prylarna. Håller med om att dina kamerabilder blir bra mycket bättre!
Jag har ju själv varit sugen på att skaffa ett USB-okular till mikroskopet, men har egentligen ingen aning vad det är som krävs för att få bra bilder från dem - har väl anat att de billigaste med låg upplösning och dåligt skärpedjup inte är något att satsa på om man redan har en hyfsad kamera. Det skulle vara intressant att höra fler synpunkter!
För att få bra grejor måste man punga ut med ca.15000.-
Ett bra mikroskop med usb och adapter för digitalkamera, annars blir det bara halvdant tyvärr:(
Det är ju övervägningar vilket man ska satsa på.Kanske en bra macrobälg istället för nån 1000-ing?
Eller rent av en liten mellanring för ett par hundra, så man kan vända macroobjektivet för 5x förstoring?
Jo det är klart att bälgar och ringar är ett kanon alternativ till små och dåliga USB-mikroskop och för att kunna fotografera de minsta objekten men det är inget alternativ till ett bra mikroskop eller ett USB-okular till det fina mikroskopet som man redan har.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.