0 341 visningar

16 svar

Lundutflykt

Jan A, Uppsala

27 mar 2010 kl. 17:02

I går försökte jag ta mig till judasöronen och hälsa på.  De var dock fortfarande gömda i snö – som gick högt över mina stövelskaft…
Idag blev det iaf en premiärutflykt till ’Lunden’ där den barfläckiga södersluttningen kunde nås med tämligen snötomma stövlar.
Duggregnet irriterade, men några snygga fynd gjordes. Bilderna inte bra – kände inte för att knäfalla…
Serie 1. Av ngn anledning (svamp?) missfärgade mossor. 

0

Jan A, Uppsala

27 mar 2010 kl. 17:04

Serie 2. Inget nytt fynd alls, men gamla, ’vackra’ fnösktickor på en NÄSTAN död högstubbe av lönn.

0

Jan A, Uppsala

27 mar 2010 kl. 17:07

Serie 3. En vacker lavsten…med ngn Lecanora?

0

Jan A, Uppsala

27 mar 2010 kl. 17:08

Serie 4. En boning!

0

Jan A, Uppsala

27 mar 2010 kl. 17:10

Serie 5. En mycket vacker och helt ensam, storväxt vedmussling på en riktigt GROV, nedfallen tallegren.  Måste återbesökas vid tjänligt väder.

0

Jan A, Uppsala

27 mar 2010 kl. 17:15

Serie 6. Så till dagens problem som inte SÅG så ut, men den är geléartat mjuk! Och undersidan var en total överraskning. Jag vet inte säkert vad den växer på, men det är en barkfri, GROV och grovgrenig stam, kanske ask. Kanske ngt annat. Ska dit igen - såg ända hem till datorn från den - och kolla vid bättre barmark. Det finns åtskilliga frk.
Någon som vet?

0

Tony S

27 mar 2010 kl. 17:26

Den sista är svartöra, en art som jag ännu inte lyckats hitta.

0

Jan A, Uppsala

27 mar 2010 kl. 17:56

Tack Tony! Det finns (ännu) inget Artportal-fynd registrerat på min sida om Uppsala, åt VNV. 
Nu har jag både judas- och svartöra…

0

svampstaff

27 mar 2010 kl. 19:59

Grattis till det svarta örat!
Har du judasöra på fläder hos dig Jan?

0

Jan A, Uppsala

27 mar 2010 kl. 20:18

Tack, Svampstaff! De svarta öronen är vilda, judasöronen (på fläder)är tama.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=170908&fnr=1&sok=Jan
Hoppas de överlever vintern som visst ska ta sig igen - säger profeterna…

0

"JAS" Helsingborg

27 mar 2010 kl. 20:49

Här i HBG trakten har vi oxå haft en rejäl vinter med minus grader i nästan 2,5 månader och judasöronen har klarat sig utan problem och då har det inte varit någon snö som skyddat dem, så har dina haft ett snötäcke att värma sig i så torde de ha överlevt. De är inte bundna till fläder som det påstås på många ställen men de föredrar kanske detta substrat men här finns de i rätt stora mängder på gamla almlågor. Jag har fynd av dem även på bok och gran. Bild 1, gran, 2:an bok, 3.an alm.

0

Jan

Hans v E

27 mar 2010 kl. 21:10

Menar du att judasöronen nått ända till Uppland!?
När jag lärde mig arten fanns den bara på Hallands Väderö där jag genast såg den när jag stigit i land från båten från Torekov dit.
Sen har jag hört att den spridit sig ända till Skånes inland!

0

Jan

Jan A, Uppsala

27 mar 2010 kl. 21:41

Nej Hans, de har liftat hit, “tagit sig” - och överlevt några vintrar. I år har jag ännu inte sett dem p.g. av all snö. Småningom ger det sig!

0

Jan

KATARINA

27 mar 2010 kl. 22:14

HÄR I UMEÅ SNÖAR DET,SNÖ,SNÖ,SNÖ.KOMMER ALDRIG VÅREN.SOPAR BILARNA RENA FRÅN SNÖ VARJE DAG.LÄNGTAR TILL SVAMPSKOGEN I HÖST.

0

Hans!

Jan A, Uppsala

28 mar 2010 kl. 10:10

En del om de “rykten” du nämner finns i den tråd jag lämnade Svampstaff i denna tråd.
Uppgifterna har på omvägar nått Kerstin Bergelin som fått min del i det hela förklarad…

0

Lena M

28 mar 2010 kl. 11:26

Grattis till fyndet Jan, det ser hoppfullt ut att det äntligen börjar komma fram d.i.v ur snömassorna.

0

Jan A, Uppsala

1 apr 2010 kl. 16:40

Ja, det var kul med svartörat! Efter några dagar inomhus gör det bättre skäl för namnet!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone