I går försökte jag ta mig till judasöronen och hälsa på. De var dock fortfarande gömda i snö – som gick högt över mina stövelskaft…
Idag blev det iaf en premiärutflykt till ’Lunden’ där den barfläckiga södersluttningen kunde nås med tämligen snötomma stövlar.
Duggregnet irriterade, men några snygga fynd gjordes. Bilderna inte bra – kände inte för att knäfalla…
Serie 1. Av ngn anledning (svamp?) missfärgade mossor.
Serie 6. Så till dagens problem som inte SÅG så ut, men den är geléartat mjuk! Och undersidan var en total överraskning. Jag vet inte säkert vad den växer på, men det är en barkfri, GROV och grovgrenig stam, kanske ask. Kanske ngt annat. Ska dit igen - såg ända hem till datorn från den - och kolla vid bättre barmark. Det finns åtskilliga frk.
Någon som vet?
Tack, Svampstaff! De svarta öronen är vilda, judasöronen (på fläder)är tama.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=170908&fnr=1&sok=Jan
Hoppas de överlever vintern som visst ska ta sig igen - säger profeterna…
Här i HBG trakten har vi oxå haft en rejäl vinter med minus grader i nästan 2,5 månader och judasöronen har klarat sig utan problem och då har det inte varit någon snö som skyddat dem, så har dina haft ett snötäcke att värma sig i så torde de ha överlevt. De är inte bundna till fläder som det påstås på många ställen men de föredrar kanske detta substrat men här finns de i rätt stora mängder på gamla almlågor. Jag har fynd av dem även på bok och gran. Bild 1, gran, 2:an bok, 3.an alm.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.