0 393 visningar

11 svar

Skålar från idag

Tony S

27 mar 2010 kl. 17:29

En runda på Balsberget norr om Kristianstad idag, tillsammns med Hasse(HIK) gav 57 arter och några obestämda.
Bl.a. hittade vi en del vackra skålar.

Svart vårskål, scharlakansröd vårskål och hängeskål

0

svampstaff

27 mar 2010 kl. 19:25

Fint!
Då är dom på G alltså, härligt!

0

"JAS" Helsingborg

27 mar 2010 kl. 20:33

Hej Tony, kul att det rör lite på sig, och nu kommer det regn vilket är bra för jag tycker att det är ovanligt torrt i markerna åtminstone här bota i väster.

En fråga bara har Ciboria coryli det svenska namnet “hängeskål”? eller är det bara som den borde heta:)

0

svampstaff

27 mar 2010 kl. 20:43

Ja jag heter ju inte Tony, men efter vad jag förstår så finns det bara två av släktet ciboria som har svenskt namn:

Ciboria acerina  
  Ciboria betulae  
  Ciboria caucus/hängeskål  
  Ciboria conformata  
  Ciboria coryli  
  Ciboria lentiformis  
  Ciboria polygoni-vivipari  
  Ciboria rufofusca  
  Ciboria viridifusca  
  Ciboriabatschiana/ollonskål  

0

Tony S

27 mar 2010 kl. 21:32

Det verkar vara precis som Svampstaff skriver.
Jag försöker följa namnsättningen som Dyntaxa har, och hoppas på att de är hyfsat uppdaterade.
C. coryli tycks inte ha något svenskt namn.

Vi hittade förresten även Lachnellula occidentalis, en liten vithårig orange skål som växte på lärk. Spormåttet var avgörande, finns flera likande arter.

0

"JAS" Helsingborg

27 mar 2010 kl. 22:02

Vad menar då Hans v E. i min tråd
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=174028&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&9
För de skålar du har i denna tråden är väl samma som jag har i min tråd där jag trodde att det var hasselskål men som är något helt annat. Eller är det inte Ciboria coryli jag har där utan Ciboria caucus/hängeskål?

0

svampstaff

27 mar 2010 kl. 22:15

Hasselskål Dasyscyphus calyculiformis, är en mkt liten 0.5-2mm stor brunaktig skål, alltså en helt annan art än hängeskålarna som det väl finns minnst tre olika.Ciboria caucus på hasselhängen, ciboria acerina på pors och Ciboria batschiana på gamla ekollon.
Men det är väl så att alla tre benämns som hängeskål för enkelhetens skull kanske.

0

svampstaff

27 mar 2010 kl. 22:18

Tony?
Är det scharlakansskål eller scharlakansvårskål ni hittat?

0

Tony S

27 mar 2010 kl. 22:56

JAS - jag vet inte om det går att skilja på C. causus och C. coryli i fält. Sporstorleken ska skilja dem åt i mikroskop.
Det är ju knepigt när de växer med hassel, som båda arterna kan finnas med.
I vårt fall idag, växte de med klibbal, vilket bara C. causus gör.

Svampstaff - vi slarvade och tog inget belägg på Sarcoscyphan, så den får vara S. coccinea s l.
Men om de uppgifter jag hittat stämmer, dvs att bara S. coccinea s str växer på hassel, bör det vara den vi hade, då det endast var hassel och björk i närheten.

0

svampstaff

27 mar 2010 kl. 23:31

Jag tror på alternativ tre,
Sarcoscypha austriaca:)
Men det vore ju enklare med ett namn på en vacker skål.

0

svampstaff

28 mar 2010 kl. 05:06

Ciboria lentiformis har ett svenskt namn oxå, alkotteskål.Den kan man visst rapportera både på svenska och/eller latin?
Men risken är väl liten då ingen tydligen sett den.

0

Lena M

28 mar 2010 kl. 11:27

Det låter otroligt att så många arter har kommit där nere men vi kommer snart ikapp, förhoppningsvis.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone