Du har förmodligen plockat gamla eller mjuka svampar, som börjarde ruttna helt enkelt, så där har jag också gjort en gång, det luktar inte gott och dessutom förstör den maten, jag är hemsk ledsen men jag föreslår att du kastar bort allting, plocka Karl Johan bara om den är fast och hård i köttet. Jag lovar dig, om du lagar till nån mat med det så kan du inte äta upp den sen, det smakar pytom.
Man bör också skala av hatthuden på karljohan, det blir slemmigt och mycket skum av den.
Ilka har helt rätt i att en karljohan som börjat mjukna, inte blir bra att laga till - men
det är normalt att det skummar lite även av fräscha exemplar (alltid om hatthuden är kvar), och mitt förslag är att du provar att laga till och provsmakar lite innan du bestämmer dig för om den ska slängas.
Stek den rejält, så att du får lite brynt yta på bitarna, då kommer smaken fram bäst.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.