Jag har en kompis som jobbar på HD i Helsingborg och han vidarebefordrar alla Klas mail till media till mig och nu är han på gång igen. KUL tycker jag, jag tog mig friheten att kopiera mailet och klistrar in det här. Hoppas att du inte misstycker Klas.
Jag lägger inte ut dina bilder.
Hej media, nu är det vår, hoppas jag. I alla fall i den södra delen av landet.
Ofta är vårtecknen den första tussilagon m.m., jag vill slå ett slag för de tidiga vårsvamparna.
Du som vistas i skogen så här års kan hålla ögonen öppna.
På älg och rådjursskit hittar man orange älglegeskål Byssonectria aggregata, pyttesmå orange skålsvampar som hänger ihop i stora kakor.
På liggande kvistar av asp kan man se aspskål Encoelia fascicularis.
På till hälften begravda kvistar av lövved finns sällsynt den scharlakansröda vårskålen Sarcocypha coccinea s.lat.
Slutligen kan man om man har mycket tur finna den fridlysta Bombmurklan Sacosoma globosum i barrkog. (här vill jag inflika att om någon som finns i Vingåkerstrakten hittar den, vill jag gärna ha reda på fyndstället, meddela Katrineholmskuriren som har min adress).
Ingen av svamparna är ätliga
Till red. Bilderna bjuder jag på denna gång och det är jag som är fotografen.
Klas Jaederfeldt vadsbrovägen 16 15336 Järna (snart Tegelgatan 19 Vingåker) tel 08 55173197
klas@jaederfeldt.com
Besök gärna min hemsida för mera svamp och annat
http://www.jaederfeldt.com/~klas.jaederfeldt/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.