0 621 visningar

12 svar

Skaftad skiktdyna?

svampstaff

28 mar 2010 kl. 19:53

Skulle kolla vårskålar idag men det är lite för mkt.snö i mina heta skogar, så det fick bli brända träd istället.
Serie1 är skiktdyna på bränd ek?
Något namn tro?

0

svampstaff

28 mar 2010 kl. 19:54

Sen vanlig skiktdyna på bränd björk.
vedmusslingen är väl kanske densamma fast eken är bränd?
Ett typ stort trattöra växte i bränd ek?

0

svampstaff

28 mar 2010 kl. 19:56

På bränd gran?
På bränd asp, ser ut som gyttrad tagg?
Sista ingen aning på bränd asp?

0

svampstaff

28 mar 2010 kl. 19:57

Lite småskålar och pytt på brända träd, mest ek?
Utom den första som lyste vackert intill en gran på marken?

0

svampstaff

28 mar 2010 kl. 19:58

Fler skålar.

0

Tony S

28 mar 2010 kl. 22:44

3.1 Violticka?
3.3 Åtminstone de nedre fläckarna påminner lite om en art jag fick bestämd idag - hålskinn, Peniophora polygonia, som bildar kuddar i mitten av skinnet och växer på asp.
4.1 På håll liknar det orange legeskål, men de ser knottriga ut?
5.2 Kanske bukettullklubba som JAS så flitigt visat bilder på.

0

svampstaff

28 mar 2010 kl. 22:50

Tack Tony.
Tyckte inte det liknade violticka först, men det stämmer nog.
Legeskål är ju möjligt med den lysande färgen, och dom växte på nån oidentifierbar klump, kanske spillning?

0

"JAS" Helsingborg

28 mar 2010 kl. 23:33

5:2 Metatrichia vesparium Bukettullklubba mycket riktigt Tony:)

4:1 det orange skulle vara mycket intressant att se vad som hänt på något dygn. Kan var ett plasmodium som det just skall till att bildas fruktkroppar av, kan vara en av de tidiga slemsvamparna, kan vara alltså.

Jädrar i min lilla låda Svampstaff du har mycket intressanta saker i dina skogar.

0

svampstaff

28 mar 2010 kl. 23:47

Äsch, tycker det är ganska magert ännu:)
Tror på orange legeskål, dom ska nämligen vara klotrunda innan dom öppnar sig säger di lärda.

0

svampstaff

29 mar 2010 kl. 00:44

Fråga?
Skaftad skiktdyna(serie1) på ek, borde väl vara Daldinia decipiens?
Och den hoppade jag högt när jag såg:)

0

Hans v E

29 mar 2010 kl. 09:54

Jag också hoppade högt av den första. Vad är det. Är det verkligen en Daldinia?
Den oranga är helt klart ung orange legeskål (man anar hyfmattan).
Visste inte att vedmusslingen kunde gå på ek!
Undrar om inte “trattörat” är vårtöra.
5:2 ser mer ut som en myxomycet.

0

Hans v E

29 mar 2010 kl. 11:05

Skiktdyna på bränd björk ska ju vara Daldinia loculata, men jag tycker 2:1 ser ut som sprängtickans “konidiestadium”.
4:2,3 och 5:1 är gråskålar (Mollisia).

0

svampstaff

29 mar 2010 kl. 13:34

Hej Hans.
Ja min sprängticka har iaf. skikt:)
Inte så ovanlig här,(bifogar bild).
Att söka info. på nätet om daldinia decipiens är ju inte det enklaste, men likaväl är det en skaftad dyna på bränd ek, dom sitter kvar lättillgängligt.
Hela prästtomta övningsfält består ju av sönderskjutna brända stammar, så speciellt märkligt vore det ju inte kanske?
Gråskålar gissade jag på, kul med några rätt iaf:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone