3.1 Violticka?
3.3 Åtminstone de nedre fläckarna påminner lite om en art jag fick bestämd idag - hålskinn, Peniophora polygonia, som bildar kuddar i mitten av skinnet och växer på asp.
4.1 På håll liknar det orange legeskål, men de ser knottriga ut?
5.2 Kanske bukettullklubba som JAS så flitigt visat bilder på.
5:2 Metatrichia vesparium Bukettullklubba mycket riktigt Tony:)
4:1 det orange skulle vara mycket intressant att se vad som hänt på något dygn. Kan var ett plasmodium som det just skall till att bildas fruktkroppar av, kan vara en av de tidiga slemsvamparna, kan vara alltså.
Jädrar i min lilla låda Svampstaff du har mycket intressanta saker i dina skogar.
Hej Hans.
Ja min sprängticka har iaf. skikt:)
Inte så ovanlig här,(bifogar bild).
Att söka info. på nätet om daldinia decipiens är ju inte det enklaste, men likaväl är det en skaftad dyna på bränd ek, dom sitter kvar lättillgängligt.
Hela prästtomta övningsfält består ju av sönderskjutna brända stammar, så speciellt märkligt vore det ju inte kanske?
Gråskålar gissade jag på, kul med några rätt iaf:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.