Nej Madde naturen är inte grym, människan är grym. Om inte de svagaste dukade under, alltså det naturliga urvalet gör att djurstammarna förblir starka och kan överleva. Dåliga gener förs inte vidare och vi slipper skjuta av 10 % och importera nytt friskt blod utifrån:) De döda kropparna går ju inte till spillo de ger mat och näring åt en massa andra organismer inte minst till en massa svamparter. Däremot tycker jag att det är för jäkligt att jägarna fortfarande använder bly ammunition som de förorenar med i naturen, det är inget bra när blyet förgiftar och minskar reproduktionsförmågan hos alla levande varelser :(
Hej JAS:)
Jag vet att människan är värre och grymheten där utgår ifrån egoism och själviskt tänkande. Naturens sätt att sålla ut de svagaste är hårt och det är ett fruktansvärt sätt för djuren att svälta ihjäl.
Jag kanske använde fel ord när jag sa att naturen är grym men det är det ord som jag alltid hört sen barnsben. Att svälta ihjäl är ett öde som är värre för djuren än att bli fångad och dödad på ngn minut av ett rovdjur. Naturens sätt är hårt och många djur har lidit i vinter pga den stora snömängden. Det är det jag menar med att naturen är grym, att alla djur har haft det svårt för att få bort de svaga.
Ha det gott:)
Hej Madde, jag förstår så klart vad du menar och visst är det tragiskt att djur och människor svälter ihjäl. Hade det funnits lite mer rovdjur så hade många svaga djur sluppit undan svältdöden antar jag. Så kan man ju undra över var alla viltvådare tog vägen nu när vargen är skjuten, jag menar att när djuren har det svårt så borde de ju tas om hand (vårdas)med fler utfodringsplatser än vanligt men det funkar ju inte med webbkameror då man måste, hur jobbigt det än är ut i verkligheten.
Hej på er Jag tycker att Svampstaffs 3-dje bild värkar va arrangerad. Varför ligger det så många o buckliga tomhylsor över nån älgskit. Varför fotade du inte alla tre rådjuren utan bara de två som hade självdött. Hur va det med den tjuvskjutna älgen låg köttet kvar eller va det bara ett skelett?
Och vad lider du av?
Givetvis var bilden arrangerad!
Har aldrig sett en älg skita patroner, men dom låg bredvid.
Och varför fota alla döda rådjur?
Inälvorna efter älg ligger dumpade i diket på en mindre bilväg, det har varit problem i området tidigare med sånt(står t.om i lokaltidningen)
Var det något mer Herrn(damen) retat sig på tro?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.