Käre den danske svampe, du kan vara lycklig du men här i Skåne så har vi fortfarande en del snö kvar och i Helsingborgstrakten är det fortfarande minst 20-30 cm tjäle kvar i marken så det lär dröja ännu några veckor innan vi kan börja plocka av delikatesserna.
Ramslöken är fridlyst i Blekinge.
Så här ser utbredningen ut på Artportalen:
http://www.artportalen.se/plants/uttag_karta.asp?art=219755&art_leaf=True
Javisst på bilderna jag googlade fram ser de ut som liljekonvaljblad, därför bra att se svampstaffs tydligare bild.
Tack för tipset om konsistensen oxå.
Det plus doften bör räcka för att man inte ska förväxla med giftig liljekonvalj!
Grattis till rund toppmurkla! De har jag aldrig sett i verkligheten.
Till den danaske. Jag har hittat min recept på googles, de stämmer ganska bra med Helena i Lunds .
Till svampstaff. Vet att det finns mycket på Omberg som finns runt Kinnekulle. Vi har varit hemmablinda, hädanefter blir det många utflycter till Omberg. Finns det vårmusseroner där också. Känner inte för att åka till Linköping och plocka i Vallarondellen.
alltså, denna tråd handlar om rammsløg og inte om att træffas på murkel jagt, kramar osv… please skapa er en egen tråd fær dyligt
“ramsløg i væntan på svamp SVARA
Ja det vore trevligt träffa Tina men nu tycker jag det är dags för oss att träffas igen Enelie. Kanske på murkelakt i april. Kram
/Birgitta D 2010-03-31 19:04:45 “
Hej dansken!
Om du läser hela tråden så handlar det ursprungliga resonemanget om att ev. kunna hitta Ramslök och samtidigt kunna plocka vårmusseron på t.ex. Omberg. Alltså i geografiskt närbelägna områden.
Nu skickar jag dig en stor varm god natt-kram.
Sov gott!
....och lycka till med ramslöksplockandet.
och carpe diem ær tydligen ytterligare en av alla dessa engångs signaturen som ødelægger svampguidens forum !!
og tydligen ær signaturen vældigt avundsjuk på mig !!!!
jag kan inte se något somhelst problem i att omsætta det vackra i naturen till cool cash. og intet blir ju ødelagt før att jag samlar svamp, næsslor, brøndkarse og ramsløg mm mm eller hur !!
rikta istællet din kritik mot jægare som dødar vackra djur i naturen og som sedan sæljer bytet !!!
før øvrigt blev de 3 restaurangerna mycket glada øver att bli erbjudna att køpa ramsløg. torghandlaren tyckte så att det var mycket bra att ha något nytt att erbjuda sina kunder.
carpe diem, du borde sannerligen omprøva din instællning till livet. i din lilla inskrænkta værld måste det vara fruktansvært instængt og gæøra fruktansvært ont nær du springer runt i dina allt før små skor !!
H O T på hvilan ; meget flott bild ! så har ramsløgen kommit længre i århus æn hos dig. men alnarp ligger klart føre aalborg vad gæller tillvæxten hos ramsløg.
men min begrænsade erfarenhet sæger att ramsløgen ær ovanligt tidig i år trots den kalla og sena vintern, eller vad sæger ni andra som plockar ramsløg ?
Jag gjorde en egen tråd.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=174535&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&2
Jag har aldrig funderat på att sälja Ramslök, undrar om någon restaurang i HBG-trakten är intresserad å andra sidan har jag inget bra ställe i närheten och åka halva Skåne runt känns inget bar varken miljömässigt eller ekonomiskt försvarbart. Nej det får allt räcka att plocka till husbehov. Men jag ser inget problem med att de som vill och kan dryga ut sin ekonomi med att ta tillvara på det som naturen ger oss gör det.
JAS, det finns sækerligen ett antal restauranger runt og i hbg som er intresserade av ramsløg. ramsløg ligger helt rætt i tiden, lokaltproducerat og med ringa eller 0 co 2 belastning om den plockas lokalt.
trenden før detta skapades av restaurang noma i cph med 2 stjerner i guide micheline.
jeg skulle knappast tro at de selve tar ud og samler det vilde som naturen erbjuder udan køper av sådana som engångssignaturen carpe diem visar sådant førakt og avsky emot…..ss
før øvrigt har jeg cirka 3 km till ramslægsstællen oavsett om jeg befinner mig i aalborg eller århus ! så co 2 påverkan hær er 0 !!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.