Idag var jag på jakt efter snö! Jo faktiskt, jag ville försöka hitta de myxomyceter som bara lever i snösmältningskanten och visst jag hittade en del snö i Skäralid men tyvärr inga myxar:) Här kommer lite annat i stället. Bild 1 något mysko på hjortbajs, jag vet att Alf P. hade något liknande för något år sedan eller så men mycket bättre bild än vad jag lyckades ta. Bild 2. Något krös med någon liten parasit på sig fyndet på gran. Bild 3. Ingen aning, på bok pinne i snö.
Serie 9. När jag kravlade runt bland klippblocken och letade myxar i den sista snön så råkade jag skrämma upp denna lilla varelse, ingen jätte bra bild men ni ser nog ändå vad det är. Bild 1 alltså. Bild 2., ja nu växer det så det knakar men man kan undra om det inte finns bättre ställen att gro på!?
Eldtofs?
Jaa kanske, har aldrig sett den men färgen verkar ju möjlig, det vore kul isåfall JAS.
http://www.naturephoto-cz.com/anthina-flammea:anthina-flammea-photo-7621.html
Det är alltid lika fantastiskt med all kunskap som finns här på forumet, jag visste inte att lavarnas fruktkroppar hette apothecierna så det letade jag reda på på nätet, infon är från Naturhistoriska museet.
“Fruktkropparna (apothecierna) som dels kan vara flata och tilltryckta eller skålformade i gropar på bålen, kan liknas vid säckar”.
Det står väl inte att apothecierna kan liknas vid säckar?!
Apothecierna INNEHÅLLER säckar = sporsäckar, som är mikroskopiskt små och i sin tur innehåller sporerna. Skålsvamparnas (discomyceternas) fruktkroppar heter apothecier och kärnsvamparnas (pyrenomyceternas) perithecier. Dessa två grupper är de största i ordningen sporsäcksvampar = ascomyceter. De kan vara licheniserade och är då en lav (=lichen).
Här har vi alltså att göra med en licheniserad discomycet där sporsäckarna sitter i disken = skålen.
Här är länken.Jag har bara kopierat texten rätt av.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.