0 525 visningar

26 svar

Söäderåsen 10-04-02

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 22:09

Idag var jag på jakt efter snö! Jo faktiskt, jag ville försöka hitta de myxomyceter som bara lever i snösmältningskanten och visst jag hittade en del snö i Skäralid men tyvärr inga myxar:) Här kommer lite annat i stället. Bild 1 något mysko på hjortbajs, jag vet att Alf P. hade något liknande för något år sedan eller så men mycket bättre bild än vad jag lyckades ta. Bild 2. Något krös med någon liten parasit på sig fyndet på gran. Bild 3. Ingen aning, på bok pinne i snö.

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 22:12

Serie 2. Bild 1. på något mysko igen skall följa upp det, på gran denna gång. Bild 2. något mycket litet som ser ut som någon dyna detta fynd på någon lav på sten. Bild 3. Ännu en vit skål, skall under mikroskopet så klart.

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 22:13

Serie 3. Ett skinn på Hästkastanj men vilket skinn?

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 22:19

Serie 4. Så är vi där igen, violticka, mussling eller tagging. Substratet är gran.

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 22:21

Serie 5. Myxomyceten
Badhamia utricularis från i höstas gamla fruktkroppar.

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 22:29

Serie 6. Bild 1. Sydlig sotticka.
Bild 2. Fnösktickor på en låga tvärs över ån. Bild 3. Lavklubba Multiclavula corynoides i lite ovanligt sällskap.

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 22:30

Serie 7. Lite annat från idag, kyss mig.:)

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 22:32

Serie 8. lite annat oxå

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2010 kl. 22:35

Serie 9. När jag kravlade runt bland klippblocken och letade myxar i den sista snön så råkade jag skrämma upp denna lilla varelse, ingen jätte bra bild men ni ser nog ändå vad det är. Bild 1 alltså. Bild 2., ja nu växer det så det knakar men man kan undra om det inte finns bättre ställen att gro på!?

0

Robban O-Hamn

3 apr 2010 kl. 00:09

Alltid kul att titta på din foton JAS.

0

Hans v E

3 apr 2010 kl. 00:09

1:1 Slungmögel (Pilobous) som liknar klubbmurkling (Mitrula)?!

0

"JAS" Helsingborg

3 apr 2010 kl. 08:23

Såhär ser slungmöglet, Pilobolus sp. ut idag.

0

"JAS" Helsingborg

4 apr 2010 kl. 17:48

Inga förslag på mina ?.

0

"JAS" Helsingborg

5 apr 2010 kl. 21:12

Hittade en bild på något på en kaninskit från i höstas den har en viss likhet med det jag har på pinnen i serie 1 bild 3. har ingen förslag på den heller!?

0

Hans v E

5 apr 2010 kl. 21:43

Kan det vara eldtofs - Anthina flammea? (se sista bilden i Ryman-Holmåsen).

0

svampstaff

5 apr 2010 kl. 21:49

Inga förslag tyvärr, men bajssvampen ser intressant ut:)
Förslagen haglar ju inte in precis:)
Då blir det ju inte så svårt att sålla heller bland alla tips:)

0

svampstaff

5 apr 2010 kl. 22:08

Eldtofs?
Jaa kanske, har aldrig sett den men färgen verkar ju möjlig, det vore kul isåfall JAS.
http://www.naturephoto-cz.com/anthina-flammea:anthina-flammea-photo-7621.html

0

svampstaff

5 apr 2010 kl. 22:12

Dynan serie 2:2 hade jag gissat på liten bokdyna, men substratet??

0

"JAS" Helsingborg

6 apr 2010 kl. 00:02

Nej, inte eldtofs detta är något mycket mindre ca. 3mm i diam och spröten max 5mm. från basen. Dynorna är oxå väldigt små någon mm.eller så.
Bilden är från hösten 08

Eldtofs Söderåsen 2008

0

"JAS" Helsingborg

9 apr 2010 kl. 12:06

Vad?? Inga förslag på vad det kan vara på kröset? Inte på det andra heller. Måste nog puffa upp tråden om det skall bli något:)

0

Irene A

9 apr 2010 kl. 13:26

1:2 är det verkligen något som växer på kröset, inget skräp som bara har råkat fastna där?

2:2 är lavapothecier, men jag har ingen aning om vilken lav det kan vara.

3 någon slags Peniophora (nuda?)

4 violticka

0

"JAS" Helsingborg

9 apr 2010 kl. 16:34

Hej och tack för lite hjälp Irene. Det fanns sådana små gula saker på några av krösen som växte på en granlåga de var säkert ett 30 tal och på 3 av dem fanns detta lilla gula och jag är säker på att det inte var något skräp men väldigt smått var det.

0

apothecierna

"JAS" Helsingborg

10 apr 2010 kl. 08:28

Det är alltid lika fantastiskt med all kunskap som finns här på forumet, jag visste inte att lavarnas fruktkroppar hette apothecierna så det letade jag reda på på nätet, infon är från Naturhistoriska museet.

“Fruktkropparna (apothecierna) som dels kan vara flata och tilltryckta eller skålformade i gropar på bålen, kan liknas vid säckar”.

0

apothecierna

Hans v E

10 apr 2010 kl. 10:34

Det står väl inte att apothecierna kan liknas vid säckar?!
Apothecierna INNEHÅLLER säckar = sporsäckar, som är mikroskopiskt små och i sin tur innehåller sporerna. Skålsvamparnas (discomyceternas) fruktkroppar heter apothecier och kärnsvamparnas (pyrenomyceternas) perithecier. Dessa två grupper är de största i ordningen sporsäcksvampar = ascomyceter. De kan vara licheniserade och är då en lav (=lichen).
Här har vi alltså att göra med en licheniserad discomycet där sporsäckarna sitter i disken = skålen.

0

apothecierna

"JAS" Helsingborg

10 apr 2010 kl. 11:42

0

Förlåt..

Hans v E

10 apr 2010 kl. 16:55

..visste inte att det fanns säcklavar. Namnet leder ju lätt till missförstånd eftersom de också är sporsäcksvampar.
F.ö. tycker jag ordet sporsäck snarare än säcklav bör bytas ut, då en sporsäck inte är säcklik utan mera slangformad. Sporslang.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone